Jonas Hedberg skrev:
Efter snart två veckor av fröjd och konstant nyklippt gräs har jag fått ett problem för första gången. Det visar sig som så att oavsett hur klipparen träffar ett fast hinder svänger den alltid åt samma håll. Det innebär att klipparen alltid väljer ny väg åt samma håll. Är det en lång mur så försöker den konstant köra in i den gång på gång när den kommer ena hållet. Antar att den ena givaren ej fungerar så den alltid får impuls från andra sidan först? Funkar prima när den träffar slingan dock. Då studsar han iväg motsat håll från slingan. Tror ni det finns nått att kika på då jag ogärna vill skicka iväg den nu när gräset börjat växa?
Har aldrig sett att min svänger åt något annat håll än vänster vid krock. Har dock inte upplevt det som ett problem.
 
Jonas Hedberg skrev:
Då är din oxå trasig antar jag, vilket enligt mig ger en kraftigt försämrat funktion. Detta klipp tycker jag visar tydligt

[länk]
Visar inte denna endast hur den beter sig vid slingan? För slingan finns två givare, höger/vänster. Jag fick för mig att det bara finns en kollisionssensor.
 
Vore ju snyggt om den kunde känna varifrån kollisionen kom. Men tror tyvärr inte det. Är inte hela svarta kåpan kopplad till en sensor?
 
Jag har som sagt varit helt övertygad om att den känner av det. Nån annan som kan testa?
 
peternicklas
Jag har hittat info om hur man uppdaterar mjukvaran i 2.0. Är inte alls svårt, dock så måste man få tag på uppdateringen och sedan en speciell kabel så att batteriet kan vara anslutet under tiden.
 
  • Gilla
Börje 51
  • Laddar…
Jonas Hedberg skrev:
Jag har som sagt varit helt övertygad om att den känner av det. Nån annan som kan testa?
Gick ut och testade nu. Vänder alltid med högersväng. Tror det bara sitter nåt i kåpan som påverkar en givare. Känslan man får när man stoppar med handen är att det skulle vara väldigt svårt att riktningsbestämma detta.
 
peternicklas
KalleBerg skrev:
Gick ut och testade nu. Vänder alltid med högersväng. Tror det bara sitter nåt i kåpan som påverkar en givare. Känslan man får när man stoppar med handen är att det skulle vara väldigt svårt att riktningsbestämma detta.
Min tar både vänster och högersväng vid kollision eller om man sätter foten framför den. Om det är slumpen eller om givaren hanterar detta?? Det är en magnet som sköter krocksensorn.
 
Jag har väl fel då, typiskt. Men ändå skönt att slippa skicka in lilla Fredag. Konstigt att jag reflekterat över detta nu och inte tidigare
 
peternicklas skrev:
Jag har hittat info om hur man uppdaterar mjukvaran i 2.0. Är inte alls svårt, dock så måste man få tag på uppdateringen och sedan en speciell kabel så att batteriet kan vara anslutet under tiden.
Okej, spännande. Men hur får man tag på en mjukvara att skicka in? :) En gräsklippare med Opensource vore ju awsome. Nått för Google att satsa på :)
 
  • Gilla
kpeson och 1 till
  • Laddar…
Pronto skrev:
Glödlampa ingår ej till PH 5 = 200W (3.995 kr)
Lysrörslampa ingår i PH 5 plus = lågenergilampa (4.490 kr)

//Marge II
Förra året kostade laddplatta o laddare komplett ca. 2000 kronor. Viktigt är, som jag skrev i inlägg #1241, att man sätter något hårt hinder på slingan om man inte har någon laddare på den, annars beter sig klipparen som alltid vid en ö, efter ett drygt varv släpper den slingan och ge sig ut för att hitta huvudslingan, dvs den avviker ut från slingan och har man då en kant eller liknande kör den utför den.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Skönt citat :)

Sedan innebär väl 'viker av' att den vänder inåt igen?
 
Frågor:

1. Hur liten cirkel i diameter kan man som minst ha som en ö?

2. Idag när jag ska dra ut slingan så vill jag ha några extra meter "till godo" utifall jag behöver dra om i efterhand.
Kan jag dra ut fram och tillbaka dubbelt längs med slingan mot husväggen?

Mvh David
 
peternicklas
Davil skrev:
Frågor:

1. Hur liten cirkel i diameter kan man som minst ha som en ö?

2. Idag när jag ska dra ut slingan så vill jag ha några extra meter "till godo" utifall jag behöver dra om i efterhand.
Kan jag dra ut fram och tillbaka dubbelt längs med slingan mot husväggen?

Mvh David
1. Tror inte det finns någon info om detta, prova, men tar man hänsyn till klipparen överkörning av slingan så kanske 70 cm.
2. Ja men dra den ut i gräsmattan och märla den där med kablarna intill varandra.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.