Kringlan82 skrev:
Jag är en nybliven ägare till en Worx M.
Det är den första robotklipparen i min ägo och jag har nu haft den igång i 2 veckor.
Jag tycker dock att min klipper väldans dåligt. Har den på högsta läger 60mm och ja jag klippte först med min "vanliga klippare" innan jag släppte ut Worxen på grönbete.
Nu när gräset tagit sig så hör man hur det rasslar till på tallriken när maskinen åker runt och klipper, men när han kört över gräset så ser man inte att det tagits ett jota. Drog ner för skojs skull till 55mm idag och lät roboten ta en provtur, men den klipper inte tycker jag.
Hur ska man stå sig, kan man på något sätt kontrollera att allt är som det ska?
Får ni förresten ansamling av en beläggning på knivarna efter varje körning?
Får dra bort det med en färgskrapa från bladen. Läste i en annan tråd att all HQ och Worx ägare har samma problem här och där men ingen vet varför.

Men ja hur kan jag se om min robot klipper som den ska, ser ju inte hur snabbt tallriken roterar med de tre knivarna på.
Ja jag har även vänt på knivarna men det blir ansamling på dem och ja det rasslar lite när den går över gräsmattan men det syns ju ingen direkt skillnad som sagt.
Har du den på 60 eller 55 mm blir det väldigt lite klippt normalt. Jag kör på 30 mm och min klipper jämnt och fint men då roboten går ofta ser man ju inte direkt att den klipper, det rasslar hör man och mattan är jämn och det är ju så man vill ha det. Beläggningar på bladen blir det, särskilt på våren, kanske har med att gräset växer för fullt och har mycket sav, eller vad det kan tänkas heta, i grässtråna.
 
Jag ska ge "klippis" lite mer tid och sänka klippet efter varje vecka.
Får återkomma med hur det går.


Sprang förresten på Robomov´s hemsida.

Där kan du räkna ut dina kvadrat via google maps.
http://robomap.robomow.com/?site=sv-SE
Om den nu stämmer så har jag i runda slängar 600kvm,
Jämför ni andra och se vad ni får.
kanske är ett bra verktyg för att välja rätt robot.
 
Kringlan82 skrev:
Jag ska ge "klippis" lite mer tid och sänka klippet efter varje vecka.
Får återkomma med hur det går.


Sprang förresten på Robomov´s hemsida.

Där kan du räkna ut dina kvadrat via google maps.
[länk]
Om den nu stämmer så har jag i runda slängar 600kvm,
Jämför ni andra och se vad ni får.
kanske är ett bra verktyg för att välja rätt robot.
Började köra min på 60mm men märkte rätt fort att det inte direkt hände någonting, sänkte till 50 och sedan till 40 ganska fort (samma eftermiddag) och nu klipper den och det ser bra ut
 
Min maskin är stark som tusan uppför, men vill kasa i sidled. Som synes klarar den min omöjliga backe galant medan den i utkant av tomten kan glida sidledes i bra mycket mindre lutning och glida utanför tråden. Alternativt gräva ner sig för minsta lilla.

När den glidigt iväg sidledes så säger den ofta upp och ner snarare än utanför området. Någon lösning?

[video=youtube;6z8lfrZ-W-4]https://www.youtube.com/watch?v=6z8lfrZ-W-4[/video]
 
Henke2 skrev:
Började köra min på 60mm men märkte rätt fort att det inte direkt hände någonting, sänkte till 50 och sedan till 40 ganska fort (samma eftermiddag) och nu klipper den och det ser bra ut
Gjorde exakt samma sak och fick också samma resultat. :)
 
Imorse var första gången jag fick en skymt av den lille gynnaren när den klippte på eget initiativ. Jag började fundera på om den kanske inte klippte automatiskt.
 
D
Min nya maskin drar svagt vänster, den går i en rätt tydlig båge och jag upplever det som detta gör det lite svårare för den att ta sig igenom passagerna. Min tomt saknar lutning.

Har kollat framhjulen och de rullar lätt på bägge sidorna, misstänker ju då att bekhjulen helt enkelt går olika fort.

Har alla samma beteende, är detta ett fel, någon som vet lösning?
 
djac skrev:
Min nya maskin drar svagt vänster, den går i en rätt tydlig båge och jag upplever det som detta gör det lite svårare för den att ta sig igenom passagerna. Min tomt saknar lutning.

Har kollat framhjulen och de rullar lätt på bägge sidorna, misstänker ju då att bekhjulen helt enkelt går olika fort.

Har alla samma beteende, är detta ett fel, någon som vet lösning?

Min har aldrig gått rakt men så är min tomt inte helt platt heller. Räcker med minsta lutning/grop för att den ska byta riktning men jag har inte de nya hjulen och nya programvaran...
 
Fick precis mail från CO att min sen Club Clas -15% restade "drönare" är skickad. Nu återstår att se om jag tänker behålla den...
 
Min drar med lite till vänster när den går en 15m rakt fram. Blir båg format och inte rakt.

ska sänka ner min till 40mm och se om det gör susen.
 
Hur lyhörda är Worx på förslag från sina användare? Andra robotar har nåt de väl kallar memory point där roboten följer slingan en viss sträcka från laddstationen innan den släpper den o börjar klippa. Det vore smutt på Landroid oxå. Känns som det bara är en mjukvarugrej så borde ju va möjligt rent tekniskt att uppdatera en befintlig maskin ...
 
Hawkai skrev:
Hur lyhörda är Worx på förslag från sina användare? Andra robotar har nåt de väl kallar memory point där roboten följer slingan en viss sträcka från laddstationen innan den släpper den o börjar klippa. Det vore smutt på Landroid oxå. Känns som det bara är en mjukvarugrej så borde ju va möjligt rent tekniskt att uppdatera en befintlig maskin ...
Jo, men det handlar dock om utveckling, vilket kostar pengar. De som har finessen och samma kapacitet kostar också dubbelt så mycket ungefär.
 
MBygga skrev:
Jo, men det handlar dock om utveckling, vilket kostar pengar. De som har finessen och samma kapacitet kostar också dubbelt så mycket ungefär.
Precis, så är det ju. Men om kunderna efterfrågar en funktion kanske de tar med det i sin roadmap.

Och grattis SW-uppdateringar är ju inget man kan ta för givet, däremot skulle man kunna sälja paket till befintliga ägare med önskade funktioner
 
Har ett litet bekymmer med min Ld, den fightas med flaggstången nån gång då och då och förlorar alltid. Då står den och kör rakt fram och gräver små hål med däcken. Jag fattar inte varför den inte vänder om när den stöter emot flaggstången?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.