Jag är en nybliven Landroid 2.0 ägare och har nu börjat få till slingan så den inte fastnar i skarpa hörn på väg hem till laddaren när den är hungrig.

Men den lilla gynnaren går inte efter schemat som jag ställt in. Den skulle ikväll gå mellan 2024-2359 men den stod likt förbannat kvar nyss när jag var ute och kollade och klockan var över 2024, så jag startade den på knappen. Hur är det, ska den starta på klockslaget eller går den lite när den känner för?
 
uploadfromtaptalk1399401714089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekstuga i garaget i kväll!
 
  • Gilla
Musto och 4 till
  • Laddar…
gees skrev:
Det är tänderna på däcken som skiljer, vassare tänder på dom nya.. jag har dom gamla men har dubbat dom. Vet inte hur mycket bättre dom nya är.
De nya har mer att önska också... greppar bra rakt fram men glider i sidled om den svänger i en slänt
 
Lärde mig idag att den nya programvaran bara klipper hem om man trycker på hemknappen och att batteriet är över 70% :)
 
Ok, då är vi uppe i 93 sidor, kul och intressant.....jag ska ev. lägga ut kabeln imorgon till min nyinförskaffade Worx...Var det 12 cm från kanten man skall lägga den för att få till kantklippning på vägen hem? Detta har skrivits om i tråden men även att man skall följa manualen ordentligt, där de skriver 35 cm...Tänkte försöka slippa att gå efter med kantklipparen....

Villrådig
Anders
 
Henke2 skrev:
Illustrerar problem med slinga länga en slänt. Maskinen glider ofta ned för kanten av ena eller andra anledningen. Filmen visar hur det borde gå till och bilden var jag hittade rackaren idag. Den säger utanför arbetsområdet. Frågan är om det är en "grannsmitning"

[video=youtube;BSidBxc5Cqc]https://www.youtube.com/watch?v=BSidBxc5Cqc[/video]

[bild]
Jag har samma problemen!

Nyinköpt och nystartad idag och redan har den ramlat ner för min garagenerfart efter att ha kanat i sidled :(.
 
Irriterar mig att dom inte gjort mönstren likt traktordäck, hade varit ett enkelt sätt att minska sidglid. Traktormönster borde vara ganska beprövat vid detta laget
 
Jonas Hedberg skrev:
Irriterar mig att dom inte gjort mönstren likt traktordäck, hade varit ett enkelt sätt att minska sidglid. Traktormönster borde vara ganska beprövat vid detta laget
Mestadels handlar det nog om att den kompenserar för lutning så länge nosen pekar lite uppåt, min skråar alldeles utmärkt där det lutar som mest. Det är rätt kul att se den bakifrån, då syns det tydligt hur mycket den pekar uppför för att kompensera för lutningen.
Men så for nosen börjar peka lite nedåt så minskar/försvinner kompenseringen och då faller den direkt.
Kanske är det vad ni också ser.
 
Redigerat:
Då har jag varit och hämtat drönaren på posten, stod ytterligare två likadana paket kvar när jag hämtat mitt. CO har nog gödslat Sverige med landroids senaste tiden.

Initiala funderingar så här med kartongen uppackad över hela vardagsrummet, hur har ni andra gjort med matningen till laddstationen? Lite väl brutal kontakt att få genom väggen, och "klumpen" ska väl sitta inomhus?

Date code: 1408, innebär det att man har alla nya finesser och funktioner?

Lär höra av mig igen =)
 
Två öar med 130 cm mellan sig ska väl inte ge några problem om man lägger kabel runt dem? Hade först tänkt sätta sk "gräskant" i plast runt öarna men läste att det i princip skall vara massivt materiel för att få den att vända bort från hindret. Dessa "gräskanter" känns inte direkt massiva utan sviktar nog lite vid påkörning....
 
CAH skrev:
Ok, då är vi uppe i 93 sidor, kul och intressant.....jag ska ev. lägga ut kabeln imorgon till min nyinförskaffade Worx...Var det 12 cm från kanten man skall lägga den för att få till kantklippning på vägen hem? Detta har skrivits om i tråden men även att man skall följa manualen ordentligt, där de skriver 35 cm...Tänkte försöka slippa att gå efter med kantklipparen....

Villrådig
Anders
Beror på, har du fritt hela vägen på sidorna? Den är ca. 50cm bred och har klipplattan centrerad vilket borde bli 25cm arbetsbredd (av dessa centimeter är då ca. hälften klippbredden)...
 
En stilla undran och ta inte illa upp... Om den kanar, varför inte flytta tråden? Det står klart o tydligt vilka lutningar den klarar, det är ju ingen banddriven stridsvagn ;) (som också kan kasa under "rätt" förhållanden)
 
Musto skrev:
En stilla undran och ta inte illa upp... Om den kanar, varför inte flytta tråden? Det står klart o tydligt vilka lutningar den klarar, det är ju ingen banddriven stridsvagn ;) (som också kan kasa under "rätt" förhållanden)
Sorgkanterna kommer ju bli stora som på en Sony Ericsson om man flyttar in tråden mera, och inte kan det vara meningen att min lutning är för stor här?

[video=youtube;BSidBxc5Cqc]https://www.youtube.com/watch?v=BSidBxc5Cqc[/video]

Vi måste ju ha rimliga förväntningar på maskinens prestanda och som det ser ut nu så kan inte tråden ligga utmed en slänt alls.

1810k8.png

Jag funderar på att konstruera och printa ut nya hjul helt enkelt. Lösning, inget plåster :)
 
Redigerat:
Testa att sätta en tyngd baktill, finns på nån tidigare sida i denna tråd. Det är ju enkel fysik egentligen, tyngd i förhållande till lutning/underlag... Även om man skriver en viss lutningsprocent så är ju det under optimala förhållanden (vad nu det är för en robotgräsklippare) likväl som att bilproducenterna skriver om deras bil"den drar minsann bara si och så mycket" allt sånt är ju utifrån vissa faktorer som ska överrensstämma. Har själv haft en HQ Automower och den hade problem med mindre gradantal än vad Landroiden klarar men det fick lösas med att fylla ut och flytta tråden lite.

Bara du har måtten för höjd, läng och djup så kan du räkna ut vinkeln på din slänt...

här på Robomows sida finns ett enklare sätt att räkna ut sin lutning men var ärliga mot er själva och noggranna när ni mäter http://www.robomow.com/sv-Sweden/co...-hur-du-beraeknar-graesmattans-lutning-sweden
 
Redigerat:
Musto skrev:
Testa att sätta en tyngd baktill, finns på nån tidigare sida i denna tråd. Det är ju enkel fysik egentligen, tyngd i förhållande till lutning/underlag... Även om man skriver en viss lutningsprocent så är ju det under optimala förhållanden (vad nu det är för en robotgräsklippare) likväl som att bilproducenterna skriver om deras bil"den drar minsann bara si och så mycket" allt sånt är ju utifrån vissa faktorer som ska överrensstämma. Har själv haft en HQ Automower och den hade problem med mindre gradantal än vad Landroiden klarar men det fick lösas med att fylla ut och flytta tråden lite.

Bara du har måtten för höjd, läng och djup så kan du räkna ut vinkeln på din slänt...

Enkelt vet i tusan, att göra den tyngre blir inte självklart bättre då det är mera vikt som vill kasa nedåt och mera vikt att släpa runt på = kortare batteritider. Hjul med mindre dubbar(spetsigare sådana) ger högre yttryck vilket borde bli samma sak fast med bibehållen vikt.

Istället för att mäta så använder jag ett hjälpmedel, https://play.google.com/store/search?q=vattenpass
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.