peternicklas
Vad har ni för klipptid/laddningstid för er M 2.0?
Har börjat att logga min och får intressanta tider.
En cykeltid på c:a 2,5 h.
Laddtid på 64 minuter
Klipptid på 92 minuter.
 
peternicklas skrev:
Räkna man lit snabbt . Klipparen är 37 cm. bred, tråden i mitten vid hemgång ger 18,5 cm. som det absolut minsta måttet mellan slinga och mur om den går 100% rakt. Sedan är det bara att se hur det är på den egna gräsmattan.
Hörnor gäller andra mått då den ska svänga. Det börjar att finnas lite väl mycket info om alla typer av klippare vilket kan skapa förvirring. Vid installation, gå efter manualen och sedan anpassa avstånden efter verkliga förhållande så blir det aldrig några problem.

Ja, maskinens och knivarnas bredd har jag redan gått igenom i mitt tidigare inlägg från igår.

Ja där håller jag med. Tråden heter och bör handla om Worx Landroid 2.0.
 
Salkins skrev:
Ja, maskinens och knivarnas bredd har jag redan gått igenom i mitt tidigare inlägg från igår.

Ja där håller jag med. Tråden heter och bör handla om Worx Landroid 2.0.
Vill bara lägga till att det är när roboten vill gå hem och därmed "haka på" gränslinan som den behöver som mest utrymme, även om det extra behovet minskat betydligt mellan LD 1.0 och LD M versionen. Det är därför manualen förespråkar 35 cm då värsta scenariot ju är nedförslut mot gränslina som ligger nära mur eller husvägg t.ex. då den lätt kan halka in i dessa om det är för tajt.
 
davvel skrev:
För den som går i köpa-tankar så har Clas Ohlson sänkt priset till 7495 för medlemmar. Tom idag gäller också 10% rabatt med kod CLAS15478, slutsumma med frakt 6844kr.
Rabattkoden tog slut igår 24/4 :((
 
Nicke Nyfiken
Köpte och installerade min Landroid M idag. Köpte den på Jem&fix för 6995:- vilket är deras ordinarie pris. Personligen gillar jag att kunna kolla på grejerna innan jag betalar och sedan tar det med mig hem direkt. Det är verkligen "plug and play" precis som Worx hävdar. Jag la ut hela slingan och kopplade in den, och sedan "spikade" jag en bit slinga och kollade om det funkade genom att trycka på hem knappen. Så bit för bit justerade jag till, tills jag kommit hela varvet. Och sedan har Landy kört kors och tvärs över gräsmattan utan några större problem idag. Imorgon ska min äldsta dotter som är 10 år, bygga ett hus åt honom säger hon. Vi får väl se...
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken skrev:
Köpte och installerade min Landroid M idag. Köpte den på Jem&fix för 6995:- vilket är deras ordinarie pris. Personligen gillar jag att kunna kolla på grejerna innan jag betalar och sedan tar det med mig hem direkt. Det är verkligen "plug and play" precis som Worx hävdar. Jag la ut hela slingan och kopplade in den, och sedan "spikade" jag en bit slinga och kollade om det funkade genom att trycka på hem knappen. Så bit för bit justerade jag till, tills jag kommit hela varvet. Och sedan har Landy kört kors och tvärs över gräsmattan utan några större problem idag. Imorgon ska min äldsta dotter som är 10 år, bygga ett hus åt honom säger hon. Vi får väl se...
Ja, de sänkte sitt pris då EKO hallen i Jönköping har kampanj till det priset för att undvika fler prisgarantifall :rolleyes:
 
peternicklas skrev:
Vad har ni för klipptid/laddningstid för er M 2.0?
Har börjat att logga min och får intressanta tider.
En cykeltid på c:a 2,5 h.
Laddtid på 64 minuter
Klipptid på 92 minuter.
Klockade grovt idag, klipptid strax under 1½ timma och laddtid strax över en timma, så det verkar ungefär stämma med dina tider, vilket ju är bra mycket bättre än spec.:)
 
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Ja, de sänkte sitt pris då EKO hallen i Jönköping har kampanj till det priset för att undvika fler prisgarantifall :rolleyes:
Exakt. I Jem&fix reklamblad som kom i brevlådan var priset 7995:- så min tanke var att åka dit och hävda prisgaranti. Men innan jag åkte dit kollade jag priset på deras hemsida. Då var det sänkt till 6995:- Killen i butiken gratulerade mig till klippet eftersom den just blivit prissänkt med 1000:- just pga EKOs kampanj. När jag berättade om min plan skrattade han och berättade att de bara sålt några stycken med prisgaranti och sedan bestämde ledningen centralt att sänka priset.
 
Hopplöst svårt det här. Har varit inställd på HQ Automover 308 / Gardena R70i länge, känns som ett bra val. Men samtidigt så är Landroid:en halva priset, med inga direkta skillnader i specifikationer, och de flesta verkar vara väldigt nöjda. Men samtidigt så infinner sig lite tveksamheter i bakhuvudet, det måste ju skilja nåt när det är så stor skillnad på priset.
 
Installerade min i går kväll på 800 m2 med massor av hinder och hål. Vaknade nu på mprgon av en helt nyklippt gräsmatta, och en trött och gräslig kompis i laddaren trött efter ett långt nattpass. Funkar helt sjukt bra!
 
  • Gilla
MrWedel
  • Laddar…
peternicklas
dhanjel skrev:
Hopplöst svårt det här. Har varit inställd på HQ Automover 308 / Gardena R70i länge, känns som ett bra val. Men samtidigt så är Landroid:en halva priset, med inga direkta skillnader i specifikationer, och de flesta verkar vara väldigt nöjda. Men samtidigt så infinner sig lite tveksamheter i bakhuvudet, det måste ju skilja nåt när det är så stor skillnad på priset.
Jag har aldrig haft en HQ eller motsvarande. Det som jag har läst mig till är framförallt deras guideslinga där de då kan släppa klipparen på lite olika platser på tomten vid start av klippning. Denna används mest troligt om man har en "indelning" av sin gräsmatta i mindre partier. Har man en vanlig gräsmatta av medelsvår karraktär så tror jag inte denna finess har någon betydelse.Guideslingan används aven för hemgång till laddstationen och HQ har som andra problem med spårbildning, finns en uppdatering till vissa klippare.
Sammanfattningsvis: Lätt till medelsvår tomt är valet Landroid, detta gäller även vi jämförelse med HQ220 t.ex. på tomter upp till 1000 kvm.
Landroiden är tyst, enkelt, smidig och helt enkelt ett mycket bra köp.
Service/reperation sköts genom inskickning till verkstad, tar normalt c:a 1 vecka och de har fått mycket beröm.
Landroid M 2.0 har även fått en uppdaterad mjukvara som gör den ännu bättre.
HQ/Gardena är rätt så dyr för så gammal teknik som det är i de 2 du nämner.
 
Nackdelen med inskicks-service är att man måste spara kartongen :)

Vi har helt nyanlagd gräsmatta (rullades ut i veckan), helt plan. Enda "problemet" är att den ska över en gång av marksten.

Får nog åka och kika på jemofix, ska ändå till en plantskola i Ljungby idag. Har tyvärr ingen jem här i Växjö.

Hur långt från tomtgräns/slinga bör man placera tex odlingskragar, sandlådor osv för att underlätta så mycket som möjligt för klipparen?

Edit: så landroid kör inte alls med guideslinga? Det kan ev ställa till det då om den ska över min gång kanske?
 
Redigerat:
peternicklas
dhanjel skrev:
Nackdelen med inskicks-service är att man måste spara kartongen :)

Vi har helt nyanlagd gräsmatta (rullades ut i veckan), helt plan. Enda "problemet" är att den ska över en gång av marksten.

Får nog åka och kika på jemofix, ska ändå till en plantskola i Ljungby idag. Har tyvärr ingen jem här i Växjö.

Hur långt från tomtgräns/slinga bör man placera tex odlingskragar, sandlådor osv för att underlätta så mycket som möjligt för klipparen?

Edit: så landroid kör inte alls med guideslinga? Det kan ev ställa till det då om den ska över min gång kanske?
Oavsett märke så hanteras gången som en del av gräsmattan. Slingan under stenen och stenen i samma höjd som gräset så är det inga problem.
Man kan ibland få saker skickade till sig och så byter man själv. Sandlådor kan vara i gräsmattan som ett rent hinder, kräver då lite trimning av det som den inte når. Avstånd från slinga mellan 20 - 35 cm beroende på vinklar mm. Även detta gäller samtliga fabrikat. Större klippare större avstånd mot fasta hinder.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Klockade grovt idag, klipptid strax under 1½ timma och laddtid strax över en timma, så det verkar ungefär stämma med dina tider, vilket ju är bra mycket bättre än spec.:)
Specen är väl omvända siffror om jag minns rätt. Oavsett så är det bättre siffror än L samt många andra fabrikat.
 
Tackar, så håller man en meter från tomtgränsen på hinder som inte behöver avskärmas så borde man ha en hyfsad marginal då om slingan är kanske 30-40cm från tomtgränsen.

Är lite orolig för att den har svårt att hitta hem utan guide?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.