Det är dom nya uppdaterade däcken provade att dubba dom gamla däcken ifjol tog pappspik men det vart inte optimalt plockade mycket löv och annat skit lägga lite vikt bak ar det bästa jag provat dessutom inga modifieringar som är för gott lätt att ta bort om den ska skickas in igen
 
anders.josefson skrev:
Japp, tog vad jag hade :)
Jag funderar på att gå in från insidan av däcket för att få riktigt spetsiga dubb:) men frågan är ju om det är skadligt för maskinen med för bra grepp..
 
subaru95 skrev:
Det är dom nya uppdaterade däcken provade att dubba dom gamla däcken ifjol tog pappspik men det vart inte optimalt plockade mycket löv och annat skit lägga lite vikt bak ar det bästa jag provat dessutom inga modifieringar som är för gott lätt att ta bort om den ska skickas in igen
Sant.. Tack för svar!
 
Jag valde "runda" dubb för att slippa att saker fastnar. Precis som på en vanlig bil öka friktionen lite utan att köra med spikdäck :)
 
FeFFeDoo skrev:
Har den senaste versionen. Kan säga att den kompenserar väl för sidolutning. Svänger ofta lite uppåt t.o.m. Den har dock benägenhet att kasa nerför slänter. Mätte min slänt där den alltid kasar till 20º det är ju klipparens maxlutning enl. Spec. Inga problem uppför men den har dåligt fäste när den backar eller bromsar. Ofta när den svänger så backar den med ena hjulet och även då har den dåligt fäste. Den kanske skulle behöva va tyngre i baken.
Idag så hade elbolaget brutit strömmen. Då stog den i syrenhäcken och hade gått över slingan. Har inte testat än att bryta laddaren för att se hur långt den går innan den stannar.
Lite av mina reflektioner.
Annars är jag nöjd. Billig o snygg klippare som envist strävar över gräsmattan.
Står ju i manualen att 15º är max lutning mot gränstråd i "nederändan", troligen pga dessa svårigheter med slirningar i nedförsluten. Så än en gång är det viktigt att följa manualen om man skall få Landroiden att fungera bra.
 
johan119 skrev:
Jag behövde 8m till min grannes Bosch för att Landroiden skulle gå visserligen en 1.0
Jo 1.0 behöver stora avstånf men maskinerna från förra året klarar betydligt kortare avstånd, i manualen står det 2 m men till HQ t.ex. räcker det meddryga halvmetern enligt gjorda test.
 
MBygga skrev:
Står ju i manualen att 15º är max lutning mot gränstråd i "nederändan", troligen pga dessa svårigheter med slirningar i nedförsluten. Så än en gång är det viktigt att följa manualen om man skall få Landroiden att fungera bra.
Ja, det har jag noterat. Men denna slänten (20º) flackar ut och avslutas alltså inte med en begränsninglinga. Men däremot har jag en annan slänt som avslutas med begränsninglinga och där fick jag flytta upp tråden till den plana delen, här rör det säg om en flackare lutning än 15º däremot är det lite lös jord som jag nyligen dressat med som kan va boven i dramat.
Har omsorgsfullt läst och tror mej förstått manualen. Jag upplever nog att lutningarna som uppges är en smula optimistiska. Även om min gräsmatta inte är ideal.

Mvh
 
Fick hem min nya L idag. Den hade version 0.50 06.13. Verkar som den har samma programvara som er M? Ska bli roligt å se ifall den har kantklippning när jag har installerat den senare idag. Dock märkte jag att dom inte har satt på de nya spetsigare hjulen :( Den är tillverkad 13.52.
 
Angående kantklipping som jag tror många undrar över och som
här egentligen inte finns nått bra svar på i denna tråd så kommer
det en bra förklaring här som jag fått i samspråk med Worx support.

Det behöver vara 35 cm från gränstråden till tex en mur eller staket. Klippbredden
är 18 cm alltså klipper roboten 9 cm på varje sida om tråden(när den skall hem till sin station). Längs med muren eller staketet så kan det vara lite mindre avstånd än 35 cm om det är ett jämt underlag.
Roboten klipper på vägen hem om du tvingar hem den genom att trycka på
"huset" och om batterikapaciteten är minst 75 %,
man vet ju aldrig var på linan den börjar hemfärden när den skall ladda,
det är därför systemet är uppsatt på detta viset så att roboten inte börjar klippa
på exempelvis halva vägen om den nu skall "ta sig hem" för att ladda.

Förtydligande:
Vid normalklippning, dvs när man inte "tvingar hem den" så kommer roboten inte att klippa på vägen hem, utan endast klippa fram till begränsningslinan. Det är alltså p.g.a. hemfärden som tvingar fram det stora avståndet mellan linan och mur/staket/rabatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nord64 och 2 till
  • Laddar…
Fick precis bekräftat att L:en har också kantklippning version 5.0 06-11-13, så nu är man glad :D Fick också veta att L:en inte har de nya hjulen då den inte ha de problem som M:en har gällande lutning då L väger betydligt mer.
 
peternicklas
Salkins skrev:
Angående kantklipping som jag tror många undrar över och som
här egentligen inte finns nått bra svar på i denna tråd så kommer
det en bra förklaring här som jag fått i samspråk med Worx support.

Det behöver vara 35 cm från gränstråden till tex en mur eller staket. Klippbredden
är 18 cm alltså klipper roboten 9 cm på varje sida om tråden(när den skall hem till sin station). Längs med muren eller staketet så kan det vara lite mindre avstånd än 35 cm om det är ett jämt underlag.

Informationen finns i http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-67.html#post1979623 Avståndet du skriver om stämmer inte riktigt.
Även den andra infon om kantklippning finns tidigare i tråden.
 
peternicklas
Nord64 skrev:
Fick precis bekräftat att L:en har också kantklippning version 5.0 06-11-13, så nu är man glad :D Fick också veta att L:en inte har de nya hjulen då den inte ha de problem som M:en har gällande lutning då L väger betydligt mer.
Bra att vi det bekräftat med kantklippningen även för L modellen. Supporten visste inte hur det var med detta. verkar som att det är M 2.0 som är storsäljaren.
 
peternicklas skrev:
Informationen finns i [länk] Avståndet du skriver om stämmer inte riktigt.
Även den andra infon om kantklippning finns tidigare i tråden.
Som jag skrev är detta info från Worx support. Jag skriver också att avstånden kan vara mindre. Du kan även ha ett avstånd på 5 cm om du vill skrapa upp hela maskinen när den rullar hem! Detta är ju individuellt beroende på underlag och hur rädd man är om sin "kompis". Tror faktiskt att de säger 45 cm i deras video på youtube.

Jag har inte läst om att man måste ha en batteritid på 75% när man trycker på hemknappen för att den skall klippa? (men kan ha missat). I vilket fall som helst så är det saknaden av sådan info som skapar stor förvirring bland oss läsare.
 
Nord64 skrev:
här har du en film som visar att Landroid klarar 40% lutning utan problem: [länk]
Bra exempel på hur mycket det kan svänga av om lutningskompensering saknas.
 
peternicklas
Salkins skrev:
Som jag skrev är detta info från Worx support. Jag skriver också att avstånden kan vara mindre. Du kan även ha ett avstånd på 5 cm om du vill skrapa upp hela maskinen när den rullar hem! Detta är ju individuellt beroende på underlag och hur rädd man är om sin "kompis". Tror faktiskt att de säger 45 cm i deras video på youtube.

Jag har inte läst om att man måste ha en batteritid på 75% när man trycker på hemknappen för att den skall klippa? (men kan ha missat). I vilket fall som helst så är det saknaden av sådan info som skapar stor förvirring bland oss läsare.
Räkna man lit snabbt . Klipparen är 37 cm. bred, tråden i mitten vid hemgång ger 18,5 cm. som det absolut minsta måttet mellan slinga och mur om den går 100% rakt. Sedan är det bara att se hur det är på den egna gräsmattan.
Hörnor gäller andra mått då den ska svänga. Det börjar att finnas lite väl mycket info om alla typer av klippare vilket kan skapa förvirring. Vid installation, gå efter manualen och sedan anpassa avstånden efter verkliga förhållande så blir det aldrig några problem.
 
  • Gilla
sakora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.