MeanMike skrev:
pipet kan inte va nåt larm utan någon signal bara, Så var fasen e larmet?

I programguiden står att det finns 2 lägen High och low.
Alarm setting
LOW quiet setting40-50db
HIGH loud setting 80-90 db

Inte kan alla ha missat detta? Har verkligen ingen utlöst nåt larm......någon gång?
Jag inbillade mig att det skulle ske när maskinen lyftes upp och bars utanför slingan. Något jag aldrig testat.

Jag har aldrig hört et riktigt larm, lite pip i bland bara när man bär den på gräsmattan. Om det är larmet är det ynkligt.
 
_dalkarl_ skrev:
Jag inbillade mig att det skulle ske när maskinen lyftes upp och bars utanför slingan. Något jag aldrig testat.

Jag har aldrig hört et riktigt larm, lite pip i bland bara när man bär den på gräsmattan. Om det är larmet är det ynkligt.
ja ett lågt..... 90db larm har jag aldrig hört föru:wow:t
 
ops nu drog han ut själv för första gången. 07:00 stacka han ut. Han har nu gått 3 dar på raken o jag måste säga att det funkat perfekt. Jag har justerat linan lite på 2 ställen o den har attakerat grillen 2 gånger o dår förlorar han tyvärr. det nedersta staget sitter för lågt så han klättrar upp på det o stannar. Men det kan man inte anklaga han för. Annars kör den "rakt upp ur kartongen" precis som dom skriver. Än så länge supernöjd.
Jag är bara inte van att den knatar runt hela tiden då min Indego hemma i stan gör jobbet på en timma.
 
Har läst lite sidor sporadiskt här och där, och det har varit mycket problem i fuktigt väder, men det verkar vara ett tidigare problem om jag fattat det rätt?

Vi håller på och anlägger vår trädgård och väntar på att gräset ska rullas ut, har ni några tips inför land, träd osv som man ska tänka på för att förenkla för den lilla krabaten?

Tomten är 30x30m, ena sidan är en mur, så där är det inga problem.
Längs med huset har vi stenplattor, så där borde inte vara några problem, där behöver man inte ens dra slinga då? Så den tar ända in i kanten?

På framsidan har vi en liten gräsö på andra sidan garageuppfarten som har marksten, kan man få den att ta sig dit på nåt bra sätt?

Om man plancerar eventuella träd med en liten "stenmur" runt om, så behöver man inte dra någon slinga där heller? Samma sak med tex odlingslådor, lekstuga osv? Bara där man verkligen inte vill att den ska gå.

Isåfall så är det 90m sträcka jag behöver dra längs tomten för att det ska bli bra (mot grannarna, hörntomt) och tyvärr ca 1m på andra sidan tomten, kanske läge att försöka lösa det på nåt annat sätt, med en liten stenkant eller dylikt.

---

Största nackdelen jag kan tycka den har är att man måste skicka in den på uppgraderingar osv, har lite svårt för att spara gamla kartonger och dyl. Å anda sidan verkar servicen rätt bra.
 
Redigerat:
Du måste ha hela tomten omgiven av en slinga. Maskinen arbetar bara inom det område som slingan bildar.

När den ska ladda hakar den på slingan för hemgång.

Teoretiskt skulle den kunna studsa mot husväggen om omkringliggande tomt är inslingad. Men jag antar att det finns en uppfart till huset du inte vill att den klipper så du får nog lägga en slinga runt huset också. Lägg den i skarven mellan platta och gräs runt huset.
 
Tjena. undrar om det är samma program vara i både Landroid L & M. Funderar på en L eftersom jag har 1300kvm tomt.
 
Raketn skrev:
Tjena. undrar om det är samma program vara i både Landroid L & M. Funderar på en L eftersom jag har 1300kvm tomt.
Nej inte samma mjukvara, L har mindre finesser.

Tänk på detta:

Gräsytan är säkerligen mycket mindre än kvm-siffran på tomten. (Jag har ca 1200kvm tomt men under 800kvm gräsyta när man räknat bort hus, uppfart, parkering, uthus, altan osv..
 
Ah synd :) de skulle ha en fjärr där man först kör runt den och registrerar området, sen kör den utifrån det.
 
ImageUploadedByTapatalk1398065889.209681.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra pris på classe med rabattkupongerna på 10% som dyker upp lite då och då.
Ca 7300kr

Tror ni man kommer hitta den billigare de kommande två månaderna? Annars slår jag nog till så man är redo den dagen man har en gräsmatta som behöver lite kärlek.
 
7300 är ett bra pris. När jag var ner på clasohlsson snackade han om att de skulle ha "clubkväll" med 15% rabatt. Annars blir det 7000 på pickyhabit med klipster-rabatt nu. Men det handlar ju bara om hundringar...
En undring: jag provade att programmera in veckotiderna. Jag satte den på 8.27 när klockan var 8.25 och tänkte att den skulle starta. Men det gjorde den ju inte. När jag gick ut och kollade var den typ avstängd (displayen var tom). Väntar den på att ladda sig full eller gör jag något fel tro? Tiden är rätt inställd. Den kan ju inte känna av att det är röd dag idag :) ?
 
peternicklas
Sätt ut den på gräset. Programmera den färdigt. Starta klippningen. Om den har lite ström i batteriet så går den hem med en gång. Sedan ska den sköta sig själv.
 
fabianC skrev:
7300 är ett bra pris. När jag var ner på clasohlsson snackade han om att de skulle ha "clubkväll" med 15% rabatt. Annars blir det 7000 på pickyhabit med klipster-rabatt nu. Men det handlar ju bara om hundringar...
15% är ju klart bättre, kanske man skulle åka in och fråga om det är någon på g. Visst pickyhabit blir lite billigare, men Classe finns i staden vilket är en fördel om det blir problem sen.

Dum fråga kanske, men man måste ändå komplettera med vanlig gräsklippare längs med kanterna, eller klarar man sig på en robot och en trimmer?
 
Vi har bara robot och trimmer.
 
peternicklas
Jag har en gräsklippare sedan tidigare så den använder jag tillsammans med en trimmer. Annars räcker det med en trimmer. Hur mycket beror på hur trädgården är utformad. Jag har lagt kantsten runt hela gräsmattan vilket ger mindre trimning. Nu när den klipper på hemgång så är det nog endast öarna som får trimmas lite.
 
Nu har min haft sommarpremiär.
- Vilken skillnad med nya mjukvaran! (y)

Grymt bra lutningskompensering. Den t o m girar uppåt när lutningen ökar!
En bra klippare har blivit fantastisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.