peternicklas skrev:
Sätt ut den på gräset. Programmera den färdigt. Starta klippningen. Om den har lite ström i batteriet så går den hem med en gång. Sedan ska den sköta sig själv.
Gjorde precis så och nu funkar det fint! Tack för hjälpen:)
 
Nicke Nyfiken
Hur beter sig klipparen när den söker efter slingan för att gå hem och ladda, men stöter på slingan runt en ö? Jag har rena rama skärgården i trädgården. Mätte just upp hur mycket slinga jag behöver. 112 m begränsningkabel runt gräsmattan och ytterligare 98 m runt öarna som utgörs av träd, buskar, rabatter, sandlåda, lekstuga, rutschkana, mm.
 
Har beställt en 2.0 nu, mycket tack vare denna tråden. Så jag hoppas ni inte har lurat mig ;)

BTW, 10% rabatt på Classes nu.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Hur beter sig klipparen när den söker efter slingan för att gå hem och ladda, men stöter på slingan runt en ö? Jag har rena rama skärgården i trädgården. Mätte just upp hur mycket slinga jag behöver. 112 m begränsningkabel runt gräsmattan och ytterligare 98 m runt öarna som utgörs av träd, buskar, rabatter, sandlåda, lekstuga, rutschkana, mm.
Du behöver inte göra öar av saker som lekstuga, träd eller t.ex sandlåda. Såvida den inte kan fastna under lekstugan eller likn. Då går den emot och vänder och fortsätter i en annan riktning.
 
Redigerat:
peternicklas
Nicke Nyfiken skrev:
Hur beter sig klipparen när den söker efter slingan för att gå hem och ladda, men stöter på slingan runt en ö? Jag har rena rama skärgården i trädgården. Mätte just upp hur mycket slinga jag behöver. 112 m begränsningkabel runt gräsmattan och ytterligare 98 m runt öarna som utgörs av träd, buskar, rabatter, sandlåda, lekstuga, rutschkana, mm.
Den går 1,5 varv runt en ö sedan släpper den och söker på nytt efter slingan. Jag har lagt ut c:a 300 m. så du har lite kvar.
 
peternicklas
gnuttisch skrev:
Har beställt en 2.0 nu, mycket tack vare denna tråden. Så jag hoppas ni inte har lurat mig ;)

BTW, 10% rabatt på Classes nu.
Vet att du blir nöjd. Se bara till att följa manualen vid installationen. När den väl hittar rätt och allt fungerar kan du börja optimera din slinga.
 
Nicke Nyfiken
FeFFeDoo skrev:
Du behöver inte göra öar av saker som lekstuga, träd eller t.ex sandlåda. Såvida den inte kan fastna under lekstugan eller likn. Då går den emot och vänder och fortsätter i en annan riktning.
Min fru har dille på att plantera saker överallt. Så på två av sidorna av lekstugan är det rabatter och kring nästan alla träd växer det blommor. Totalt blir det 23 öar och jag skulle bara kunna skippa att slinga in sandlådan och två träd. Men sliter det inte onödigt mycket på klipparen att låta krocksensorn sköta jobbet mot fasta föremål?
 
Hej,
Har läst tråden en tid, och har i stort bestämt mig för att slå till. Skulle dock uppskatta några klargöranden:

1. När klipparen träffar på en slinga, fortsätter den lite till så att den klipper en bit utanför slingan då? Eller vänder den direkt så att knivarna aldrig kommer över/längre ut än slingan?

2. Vår gräsmatta är 4 år gammal och det börjar bli lite ogräs av olika sorter här och där. Ni som kört ett tag med robot: märker ni att den tröttar ut ogräset genom sitt idoga arbete? Syns det att ogräset tappar fästet?

3. Vår gräsmatta är lite gropig. Har hört att robotklipparna jämnar till gropar, kanske genom att groparna fylls med klipprester som sedan blir till jord? Detta vore ju toppen, men stämmer det?

4. Sista frågan: i Råd och Röns test fick Worx Landroid goda betyg överlag, men bara anmärkningsvärt låga 3/10 i kriteriet "jämnhet". Ni som kör med denna, är ni missnöjda med "jämnheten"?

Tack på förhand!
 
peternicklas
Jc1972 skrev:
Hej,
Har läst tråden en tid, och har i stort bestämt mig för att slå till. Skulle dock uppskatta några klargöranden:

1. När klipparen träffar på en slinga, fortsätter den lite till så att den klipper en bit utanför slingan då? Eller vänder den direkt så att knivarna aldrig kommer över/längre ut än slingan?

2. Vår gräsmatta är 4 år gammal och det börjar bli lite ogräs av olika sorter här och där. Ni som kört ett tag med robot: märker ni att den tröttar ut ogräset genom sitt idoga arbete? Syns det att ogräset tappar fästet?

3. Vår gräsmatta är lite gropig. Har hört att robotklipparna jämnar till gropar, kanske genom att groparna fylls med klipprester som sedan blir till jord? Detta vore ju toppen, men stämmer det?

4. Sista frågan: i Råd och Röns test fick Worx Landroid goda betyg överlag, men bara anmärkningsvärt låga 3/10 i kriteriet "jämnhet". Ni som kör med denna, är ni missnöjda med "jämnheten"?

Tack på förhand!
. Den klipper lite över slingan men inte så mycket, kanske några cm. Nu har den även klippning utmed slingan då den går hem så detta minimerar trimning. Har man marksten intill gräsmattan så slipper du trimma.
2. ogräs, vet ej. Mossa försvinner.
3. Vet ej.
4.Kommer inte ihåg vad de menar med jämnhet. Den klipper fint men ojämt, nej inte vad jag kan se.
 
_dalkarl_ skrev:
Nej inte samma mjukvara, L har mindre finesser.

Tänk på detta:

Gräsytan är säkerligen mycket mindre än kvm-siffran på tomten. (Jag har ca 1200kvm tomt men under 800kvm gräsyta när man räknat bort hus, uppfart, parkering, uthus, altan osv..
tjena dalkarl. har mätt upp gräsytan å det blev 680kvm så 2,0 an borde räcka kanon
 
Hur uppträder era mjukvaruuppdaterade M robotar. Min gör ganska ofta omotiverade girar, efter den stött på tråden svänger den ut igen som den skall men ofta girar den efter ett litet tag ganska mycket, mellan 30-50 grader oftast men ibland t.o.m. 180 grader. Det händer inte alltid utan slumpvis och den har inte krockat med något vid dessa tillfällen. Någon som har samma uppträdande eller är det läge att ringa supporten. Egentligen gör det inte så mycket men det kan ju bli värre, dvs. att den börjar girar fram och tillbaka mer frekvent.
 
peternicklas skrev:
. Den klipper lite över slingan men inte så mycket, kanske några cm. Nu har den även klippning utmed slingan då den går hem så detta minimerar trimning. Har man marksten intill gräsmattan så slipper du trimma.
2. ogräs, vet ej. Mossa försvinner.
3. Vet ej.
4.Kommer inte ihåg vad de menar med jämnhet. Den klipper fint men ojämt, nej inte vad jag kan se.
Står att det avser hur jämnt den klipper, dvs. att alla ytor skall var lika kortklippta. Förstår inte 3'an dock då jag tycker både min 1.0 och min M robot klipper alldeles utomordentligt jämnt hela tiden. Men grejen är ju att den får klippa ofta förstås för att få det jämnt hela tiden.
 
Funderar oxå på att lägga kansten runt om, men va har du för avstånd mellan slingan å stenen så att man slipper att kantklippa? funkar det bra??
 
peternicklas skrev:
Jag har en gräsklippare sedan tidigare så den använder jag tillsammans med en trimmer. Annars räcker det med en trimmer. Hur mycket beror på hur trädgården är utformad. Jag har lagt kantsten runt hela gräsmattan vilket ger mindre trimning. Nu när den klipper på hemgång så är det nog endast öarna som får trimmas lite.

Funderar oxå på att lägga kansten runt om, men va har du för avstånd mellan slingan å stenen så att man slipper att kantklippa? funkar det bra??
 
peternicklas
Marcus Malm skrev:
Funderar oxå på att lägga kansten runt om, men va har du för avstånd mellan slingan å stenen så att man slipper att kantklippa? funkar det bra??
Med Landroid 2.0 så kan man slippa trimning av kanterna. Jag har en 14 cm bred marksten runt hela gräsmattan. Det beror lite vad man har utanför stenen. Har man rabatt med samma höjd som stenen så kan du lägga slingan c:a 5 - 10 cm. från stenen men då måste klipparen ev. kunda gå någon cm i rabatten utan att fastna. Vi har täckbark så det funkar bra. Har du t.ex. en mur eller något annat hårt material så får du ha runt 10-12 cm. Jag ligger nog på 10 men då går den emot muren lite då och då men inget som påverkar. Det man måste tänka på är innerhörn, här måste det finnas plats för nosen så att den kan styra in. 30 cm. vid ingång och 35 vid utgång.
Titta här för förståelse av sista meningen. http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-88.html#post1551099 . Måtten på skissen är till Landroid L, den stora modellen. Så som jag har lagt slingan så verkar det som att jag inte behöver trimma kanterna efter klipparen. Öar samt hörnor kommer jag inte i från.
 
  • Gilla
Marcus Malm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.