Oflyt Oflyt skrev:
Det har jag inte provat, sitter enligt bilden på baksidan och den klipper och går som den ska när jag startar den ”manuellt”.

Men kan ju prova det.
Nu kan jag inte Worx, men på tex Gardena så sitter det en slingtråd i ytterkanten runt hela ladda plattan, om den slingan sitter fel så kan jag misstänka att det blir det fenomen du har.
(Se sidan 6, https://www.gardena.com/tdrdownload//pub000066785/doc000115220)
 
A
A aggplanta skrev:
Jag håller på att diskutera med worx (positecgroup) om det där med serienumret. Om du känner till regex så tar de bara emot serienummer med ^[0-9]{4}[0-9Aa]{1}[0-9]{13}[0-9a-fA-F]{2}$. I praktiken 20 tecken långa och våra gamla har bara 12 tecken. Får se vad de säger.
Svaret från Positecgroup:

Tack för ditt mail.
Det stämmer; din landroid har en serienummer som består av 12 siffror och därför går det inte längre att registrera den. I 2015 har vi bytt till 20-siffriga serienummer på våra landroids och de går att registrera.
Har du någon särskild orsak varför du gärna vill registrera din landroid? Finns det något var vi kan hjälpa dig med?


Jag förklarade att jag ville ladda ned mjukvara till den. De svarade att de inte tyckte att jag skulle börja med att felsöka genom att uppgradera mjukvaran. Sånt där tröttnar jag på. Nu har jag en sprak ny HQ Automower istället. Worxen får bli ett vinterprojekt och se om man kan bygga om den till en LIAM.
 
  • Gilla
ForestRoad
  • Laddar…
B
A aggplanta skrev:
Svaret från Positecgroup:

Tack för ditt mail.
Det stämmer; din landroid har en serienummer som består av 12 siffror och därför går det inte längre att registrera den. I 2015 har vi bytt till 20-siffriga serienummer på våra landroids och de går att registrera.
Har du någon särskild orsak varför du gärna vill registrera din landroid? Finns det något var vi kan hjälpa dig med?


Jag förklarade att jag ville ladda ned mjukvara till den. De svarade att de inte tyckte att jag skulle börja med att felsöka genom att uppgradera mjukvaran. Sånt där tröttnar jag på. Nu har jag en sprak ny HQ Automower istället. Worxen får bli ett vinterprojekt och se om man kan bygga om den till en LIAM.
LIAM?
 
A
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A aggplanta skrev:
Ett svenskutvecklat hemmabygge. På facebook och i gruppen: "DIY Robot Lawn Mower". Titta under "filer". Sen finns den även på Thingiverse. Rätt kul projekt. Klippare byggd på en matlåda från IKEA. Men jag tänkte bara använda elektroniken istället.

[länk]
[länk]
Inte mycket gräs där!
 
Hej, har en WG790E.I som verkar ha fått problem efter åsknedslag i veckan (tror jag) där kontrollampan inte lyser på laddstationen längre. Nu när jag checkar så lyser inte lampan men det verkar som laddningen funkar ändå. Dock så står det Out of working area dvs samma meddelande som man får när slingan är avklippt. Dock så får jag samma meddelande om jag byter till en annan slinga. Försöker ringa problemet här….tips mottages tacksamt. Ingen på forumet som bor i Torslanda Götlaborg :) ? Tänkte i så fall komma förbi och testa så att roboten funkar så att man kan utesluta den.
 
anderssose anderssose skrev:
Hej, har en WG790E.I som verkar ha fått problem efter åsknedslag i veckan (tror jag) där kontrollampan inte lyser på laddstationen längre. Nu när jag checkar så lyser inte lampan men det verkar som laddningen funkar ändå. Dock så står det Out of working area dvs samma meddelande som man får när slingan är avklippt. Dock så får jag samma meddelande om jag byter till en annan slinga. Försöker ringa problemet här….tips mottages tacksamt. Ingen på forumet som bor i Torslanda Götlaborg :) ? Tänkte i så fall komma förbi och testa så att roboten funkar så att man kan utesluta den.
Råkade ut för samma. Fick köpa en ny nätdel.
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
Idag upptäckte jag att knapparna för "hem" och "start" inte fungerar. Alla övriga knappar fungerar.
WG794E så hem och start sitter på olika delar av knappsatsen, därför tycker jag det är lite suspekt att just båda dessa skulle sluta fungera samtidigt? Nån som har erfarenhet av trasiga knappar?

Det är extra surt eftersom att jag igår la några timmar på att byta ut alla kablar till frontsensorn så att den kunde ladda igen.
 
R
Några timmar?
Tar ju max 30 min, 4 skruv och 2 kablar som ska klickas fast:thinking:

Eller hade du isär hela maskinen? Isåfall kan det finnas ett par olika saker.
 
R RalleB skrev:
Några timmar?
Tar ju max 30 min, 4 skruv och 2 kablar som ska klickas fast:thinking:

Eller hade du isär hela maskinen? Isåfall kan det finnas ett par olika saker.
Nä, alltså jag köpte inga reservdelar, jag bytte verkligen ut alla kablar i hela frontsensorn, hela vägen in till inuti gräsklipparen.
Öppnad frontsensorenhet från en gräsklippare med utbytta kablar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybytta kablar i gräsklipparfrontsensor med öppen kabelskarv och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får ta isär den igen imorgon och se om jag klämt eller haft sönder kablarna till knappsatserna eller nåt, har haft isär den så många gånger att just det momentet gick väldigt fort, men det stör mig att det är en knapp på vardera knappsats. Inte normalt.
 
D
martin43 martin43 skrev:
Nä, alltså jag köpte inga reservdelar, jag bytte verkligen ut alla kablar i hela frontsensorn, hela vägen in till inuti gräsklipparen.
[bild]
[bild]
Får ta isär den igen imorgon och se om jag klämt eller haft sönder kablarna till knappsatserna eller nåt, har haft isär den så många gånger att just det momentet gick väldigt fort, men det stör mig att det är en knapp på vardera knappsats. Inte normalt.
Hur kunde du löda på kablarna i frontsensorn, när jag försökte var det omöjligt att få tennet att fästa på metallen?
 
D djac skrev:
Hur kunde du löda på kablarna i frontsensorn, när jag försökte var det omöjligt att få tennet att fästa på metallen?
Det gick bra att löda där det redan fanns lödtenn, alltså precis där originalkablarna satt. Utanför det området gick inte, så jag körde i kabeln på samma sätt som original, men jag vek den inte genom det extra originalhålet utan lät extra lös kabel ligga inuti för större böjradie och förhoppningsvis snällare rörelse.

Det kan gå att slipa av pläteringen och sedan löda.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Redfan Redfan skrev:
Råkade ut för samma. Fick köpa en ny nätdel.
Ok, du bytte nätadapter så fungerade det igen? Men du behövde inte byta kretskortet i laddstationen?
/Anders
 
Redfan Redfan skrev:
Råkade ut för samma. Fick köpa en ny nätdel.
Fick tag i en ny nätdel vilket löste problemet!
 
anderssose anderssose skrev:
Ok, du bytte nätadapter så fungerade det igen? Men du behövde inte byta kretskortet i laddstationen?
/Anders
Nej..räckte med att byta nätdosan, va en chansning hade en komplett laddstation i reserv.
 
  • Gilla
anderssose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.