wingqvist skrev:
Att många har samma problem. Konstigt resonemang du för. Är det meningen att regnsensorn skall fungera så skall den väl göra det hos alla?
Frågan var om vilka olägenheter som uppstår om maskinen klipper när det regnar?
 
Seek, and you will find.
 
wingqvist skrev:
Seek, and you will find.
Har Du inget bättre svar?
 
Nicke Nyfiken
wingqvist skrev:
En bättre regnsensor kan lösa problemet så att klipparen inte är ute och klipper i ösregn, eftersom den inte är speciellt bra på det.
DIN klippare är kanske inte så bra på det. Men det gör det inte till att bli en generell ensamrådande sanning. Min klippare fungerar alldeles utmärkt i regn, så du får gärna precisera vad det är med din maskin som inte fungerar i regn.
 
Jag har redan nämnt vilka problem jag har men min klippare tidigare. Läs så hittar ni. Fler har samma problem, därav alla modifieringar. Om nu flera har problem med regnsensorn och vad det medför, så skulle väl en bättre regnsensor hjälpa? Ursäkta, jag är inte van vid att behöva vara överpedagogisk, jag varken har eller jobbar med barn...
 
  • Gilla
flovv och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
mg765 skrev:
Det är en helt korrekt analys. Min Worx klipper cirka 45 timmar i veckan (effektiv tid cirka 30h om man räknar bort laddtiden), men det räcker ändå inte till. Min gräsmatta är cirka 700m2 och okomplicerad, dock med lite lutning på sina ställen. Tyvärr hade jag nog lite för höga förväntningar på robotgräsklippare i allmänhet då det blir mer tofsigt och ojämnt klippt än jag önskar. Jag gillar resultatet som en välslipad handjagare ger så jag har inget emot att snygga till paradgräsmattan med jämna mellanrum.

Sedan jag sänkte klipphöjden till 3.5 cm så upplever jag också att det blir lite mindre spårigt. Jag ska fortsätta med denna klipphöjd och och låta den köra några timmar till i kvällsdaggen och undersöka om jag får lika bra resultat som du.

Det jag menade med att den slirar är framför allt i skarpa svängar eller när den krockar mot fasta hinder som den ibland står och slirar och river upp märken.

Jag planerar att introducera mer långsamtväxande grässorter som rödsvingel och ängsgröe genom stödsådd kommande år, med förhoppningen att det kanske ger ett jämnare klippresultat.
Va trist att du inte är nöjd med resultatet. För mig är det precis tvärt om. Jag har aldrig haft en så tät, jämn och fin gräsmatta tidigare. Det upplevda resultatet är naturligtvis också beroende på vad man utgår ifrån. Tidigare klippte jag gräsmattan med en vanlig Stiga rotorgräsklippare. Och det ger ju inte direkt ett enastående resultat. :rolleyes:

Det är dock intressant att min gräsmattan är hälften av din (ca 350 m2) och min maskin klipper 15 timmar i veckan, vilket också är hälften av din, och det ger ett väldigt fint resultat. Min gräsmatta är förhållandevis komplicerad med 15 öar + några fasta objekt som den "krockar" mot. Det finns dessutom några smala passager som den ska ta sig igenom. Däremot är den ganska platt utan några lutningar av betydelse.

Det är just slirandet vid vändningar vid slingan och vid "krockar" mot hinder som försvinner när man hänger på vikt. Om du inte testat med vikt så rekommenderar jag dig att prova. Maskinen uppför sig betydligt snällare mot gräset. (y)
 
wingqvist skrev:
Jag har redan nämnt vilka problem jag har men min klippare tidigare. Läs så hittar ni. Fler har samma problem, därav alla modifieringar. Om nu flera har problem med regnsensorn och vad det medför, så skulle väl en bättre regnsensor hjälpa? Ursäkta, jag är inte van vid att behöva vara överpedagogisk, jag varken har eller jobbar med barn...
Du har fortfarande svårt att hålla Dig till sakfrågan. Det finns nog inga problem som regnsensorn kan lösa. Dina redovisade problem hade ju inte med regnsensorn att göra.
 
Som jag tidigare skivet så struntar jag i regncensor,om den skulle fungera som det är tänkt så skulle det gå flera dagar utan eller ringa klippning,och när det sedan sluttat regna är gräset för långt för Amanda,så då blir det att ta fram Stigan
Mitt råd stäng av regnsensorn ,och blanda inte in HQ här
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Som jag tidigare skivet så struntar jag i regncensor,om den skulle fungera som det är tänkt så skulle det gå flera dagar utan eller ringa klippning,och när det sedan sluttat regna är gräset för långt för Amanda,så då blir det att ta fram Stigan
Mitt råd stäng av regnsensorn ,och blanda inte in HQ här
Faktum kvarstår dock att Worxen har en undermålig regnsensor. Enligt omröstningen har 4 av 10 en regnsensor som antingen inte fungerar alls eller bara reagerar när man häller vatten på.

Det bästa vore om regnsensorn reagerade på en "normalskur", men man själv fick välja om man ville ha sensorn aktiverad eller inte. Regnsensorn är ju något som Worx angett som en av sina finesser. Att den sedan inte fungerar som man förväntar sig retar ju upp ägare. Alternativt skulle de ta bort regnsensorn helt.

Jag ska göra ett försök att stänga av sensorn och låta den klippa oavsett, med förhoppningen att gräset aldrig ska hinna bli för långt. Det är absolut en intressant teori. Jag ska prova vikt-tricket mot slirandet med!
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken skrev:
DIN klippare är kanske inte så bra på det. Men det gör det inte till att bli en generell ensamrådande sanning. Min klippare fungerar alldeles utmärkt i regn, så du får gärna precisera vad det är med din maskin som inte fungerar i regn.
Det är nog inte så att klipparna fungerar olika bra, snarare att en del användare har gräsmattor som mår sämre än andra av att bli klippta i regn. Om man har mycket lutning och speciellt om klipparen tvingas vända i lutning kan det göra att den gräver hål i gräsmattan när det är blött.

Det kan även vara så att vissa gräsmattor är mjukare än andra, och därför mer känsliga för regn och att klippas när det är blött.
 
Nicke Nyfiken
MartinP666 skrev:
Det är nog inte så att klipparna fungerar olika bra, snarare att en del användare har gräsmattor som mår sämre än andra av att bli klippta i regn. Om man har mycket lutning och speciellt om klipparen tvingas vända i lutning kan det göra att den gräver hål i gräsmattan när det är blött.

Det kan även vara så att vissa gräsmattor är mjukare än andra, och därför mer känsliga för regn och att klippas när det är blött.
Det är riktigt.

Men faktum kvarstår, att bara för att "wingqvist" upplever problem med sin klippare i regn, så betyder inte det att det är den ensamrådande uppfattningen om klipparen i allmänhet, vilket han gör gällande med sitt inlägg.
 
jag vill bara tacka alla som har bidragit i den här forumet på olika sätt. efter att sonen flyttade o jag då orkar inte klippa gräset :D tänkte jag att fixa till nästa säsong robotgräsklippare. har ritat planerat och tittat på alla möjliga robotgräsklippare och var nära att köpa HQ för 20 000:-. nu råkade jag hitta det här forumet och såg att många av er har komplexa o komplicerade gräsmattor och det har jag med. otroliga lutningar och massa smala passage etc. på Ica maxi fick jag tag i sista ex. för otroliga 5999:- och tänkte funkar det inte säljer jag den, men efter att jag har lagt på vikter (tack gees för tipset https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-95.html ) har jag inte haft en enda stopp. den går varje dag på mina 400kvm gräs mellan 16:00 och 22.00. kommer att ändra tiden senare när jag är hundra att allt går fint.
 
Redigerat:
denna70 skrev:
jag vill bara tacka alla som har bidragit i den här forumet på olika sätt. efter att sonen flyttade o jag då orkar inte klippa gräset :D tänkte jag att fixa till nästa säsong robotgräsklippare. har ritat planerat och tittat på alla möjliga robotgräsklippare och var nära att köpa HQ för 20 000:-. nu råkade jag hitta det här forumet och såg att många av er har komplexa o komplicerade gräsmattor och det har jag med. otroliga lutningar och massa smala passage etc. på Ica maxi fick jag tag i sista ex. för otroliga 5999:- och tänkte funkar det inte säljer jag den, men efter att jag har lagt på vikter (tack gees för tipset [länk] ) har jag inte haft en enda stopp. den går varje dag på mina 400kvm gräs mellan 16:00 och 22.00. kommer att ändra tiden senare när jag är hundra att allt går fint.
Hej och välkommen till forumet. Kul att du verkar hittat tjusningen med en robotklippare och att det blev en Worx😉 får man gissa att det blev en wg790e, alltså landroid M800?
Har själv den till min smått ~350² gräsmatta av varierad kvalitet och terräng... Den går som en klocka och de ggr det strulat är det mitt eget fel med avstånd, hinder etc... Och det bästa av allt förutom att slippa klippa är att mossan är borta och gräset grönare!😁
Keep on cutting👍

En fråga dock; är inte klipptiden liiite i överkant även om du har "komplicerad" gräsmatta, bara en undran? Tänkte främst så du inte sliter ut batteriet i onödan så att säga... Fart du skriver iofs att du ska justera efterhand...😮
 
Redigerat:
zobar skrev:
En fråga dock; är inte klipptiden liiite i överkant även om du har "komplicerad" gräsmatta, bara en undran? Tänkte främst så du inte sliter ut batteriet i onödan så att säga... Fart du skriver iofs att du ska justera efterhand...😮
tack det är kul med robotklipparen. ser redan fram emot nästa år:D
ja det är M men wg796e den med wifi.
ja det är det. ska ändra när jag är 100 att allt är OK. jag brukar komma hem vi 17 lr efter det och då kan jag se om något behöver justeras. har inte än kollat hur många timmar skulle behövas för min jobbiga tomt. få börja pilla med det till helgen.
 
Nån mer som tycker att sensorerna har blivit sämre? Jag upplever att slingan som jag lade ut i våras antingen magiskt har flyttat sig utåt eller oxå har klipparen ändrat hur den följer slingan. Jag var mycket noggran i svängar och hörnen och i våras gick det kanon men nu verkar han fastna och står o juckar en bra stund på flera ställen. Han liksom tar ut svängen jättemycket och får liksom svänga tillbaka in mot tråden igen efter kurvan. Det har jag inte noterat tidigare. Problemet blir att efter allt juckande och grävande med hjulen så räcker inte batteriet riktigt hela vägen hem. Fråga: tror ni det är värt att skicka in för sensorkontroll eller är det bara att gräva upp tråden och lägga snällare hörnen? Nån med liknande erfarenhet? Tilläggas bör att jag tycker det blivit kass efter att jag gick tillbaka till 0.72 efter 0.94. Kan det verkligen vara en "annan" 0.72:a än tidigare som finns tillgänglig nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.