Dejpa skrev:
Yep. Stannar inom schematiden. Men bara när det är dagg/fuktigt. Har också lite problem med regnsensorn, bryr sig inte mycket om när det regnar... funkar den som regel bra? har ställt tiden på 2h efter regn.
har inte problem med detta
 
Förvisso skall ju prylen fungera. Men å andra sidan så klipper den utmärkt även i regn... så det är ett ickeproblem i vart fall för mig. Det hamnar långt ner på min priolista över saker att förbättra.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Inte för mig tyvärr - klipper bra i torrt väder men vid fukt så tokstannar den.
 
Henke2 skrev:
Förvisso skall ju prylen fungera. Men å andra sidan så klipper den utmärkt även i regn... så det är ett ickeproblem i vart fall för mig. Det hamnar långt ner på min priolista över saker att förbättra.
Vår klipper i dåliga väder och gör ett kanonjobb även i regn! Dåligt då den skall avsluta enligt tillverkaren, bra när det är dåligt väder långe och den håller gräsmattan snygg ändå.
 
Dejpa skrev:
Inte för mig tyvärr - klipper bra i torrt väder men vid fukt så tokstannar den.
Det skall den ju inte göra, antingen skall den ta sig till gränslinan och laddstationen eller så klipper den vidare om nu inte regnsensorn ger utslag. Stannar den bara där den är kommer det troligen in vatten där det inte skall.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Någon som har modifierat sin regnsensor så att den fungerar bättre?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Regnsensorn.
Om maskinen slutat klippa och åkt hem vid lättare regn hade det nog inte blivit klippt så mycket i vårt klimat. Dessutom verkar varken maskinen eller klippresultatet ta någon skada av att maskinen jobbar när det regnar.
 
Problemet är nog inte klippresultat eller regnet i sig. Problemet är att maskinen har stora svårigheter att klara lutningar i regn. Den slirar en del i vändningar vilket misshandlar gräset och ibland missar att känna av signalkabeln i lutningar och hörn. Tror fler har samma problem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
wingqvist skrev:
Problemet är nog inte klippresultat eller regnet i sig. Problemet är att maskinen har stora svårigheter att klara lutningar i regn. Den slirar en del i vändningar vilket misshandlar gräset och ibland missar att känna av signalkabeln i lutningar och hörn. Tror fler har samma problem.
Ditt problem finns väl även i daggvått gräs och det kan inte regnsensorn lösa.
 
Nicke Nyfiken
wingqvist skrev:
Problemet är nog inte klippresultat eller regnet i sig. Problemet är att maskinen har stora svårigheter att klara lutningar i regn. Den slirar en del i vändningar vilket misshandlar gräset och ibland missar att känna av signalkabeln i lutningar och hörn. Tror fler har samma problem.
Att hänga på lite vikt bak på maskinen eller vikt i hjulen löser detta problem. Lika så med daggvått gräs vilket är ett problem oavsett regnsensor eller ej.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Att hänga på lite vikt bak på maskinen eller vikt i hjulen löser detta problem. Lika så med daggvått gräs vilket är ett problem oavsett regnsensor eller ej.
Så har jag löst det på min maskin,1,5 kg bly i ett dammsugarrör i gumpen på Amanda gör nytta
jag lägger inte heller någon energi på varken regnsenor eller eller klippa längs tråden IMG_20150813_140505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andra nackdelar som gör att jag undviker att köra i fuktigt gräs är:

- Det blir spårigt och gräset lägger sig.

- Ökad risk att den slirar runt och kör upp hål i gräsmattan.

- Gräset tenderar också att kocka ihop sig istället för att fräsas ut jämt över gräsmattan. Det
släpps då antingen klumpar av gräs eller blir långa ränder där den kör. När klippet torkar så blir det det inte så snyggt och måste krattas upp om det blir för mycket.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Andra nackdelar som gör att jag undviker att köra i fuktigt gräs är:

- Det blir spårigt och gräset lägger sig.

- Ökad risk att den slirar runt och kör upp hål i gräsmattan.

- Gräset tenderar också att kocka ihop sig istället för att fräsas ut jämt över gräsmattan. Det
släpps då antingen klumpar av gräs eller blir långa ränder där den kör. När klippet torkar så blir det det inte så snyggt och måste krattas upp om det blir för mycket.
Så blir det om gräset får växa för länge mellan klippningarna. Hur gör Du nu på hösten när gräset fortfarande växer och är daggvått i princip dygnet runt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.