Det förklarar ju saken. Jag undvek faktiskt tråden ett tag i våras då det var en salig röra här med olika versioner av klipparen som alla verkade fungera olika. Men nu har det ju varit lite lugnare här ett tag, så jag tänkte att alla kanske hade "hittat hem" till sin tråd. :)
 
  • Gilla
buregatan och 2 till
  • Laddar…
A Haddock skrev:
Förresten, ni som har de "nya" orangea hjulen, hur funkar dessa nu när det är mycket dagg? Jag kan bara köra min klippare nattetid nu pga barn som är hemma hela dagarna, så 90% av tiden går den i fuktigt gräs. Efter bara ett par nätter är mönstret i mina gamla silvriga hjul fullt av gräs, och klipparen börjar slira på alla möjliga ställen. Jag får göra rent hjulen 1-2 ggr i veckan för att den inte ska fastna. Nån mer som bara kör nattetid och kan säga om det funkar bättre med de nya hjulen?
Samma här, min regnsensor verkar ha gett upp. Sitter fullt med gräs/jord i däcken mer eller mindre konstant. Slirar rätt mkt. Har hänt att den tom slirat utanför slingan vid något parti där det varit lite kuperat.
Jag har dock inte uppgraderat den och vågar inte heller. Men i övrigt funkar den bra, än så länge..
 
Nicke Nyfiken
A Haddock skrev:
Det förklarar ju saken. Jag undvek faktiskt tråden ett tag i våras då det var en salig röra här med olika versioner av klipparen som alla verkade fungera olika. Men nu har det ju varit lite lugnare här ett tag, så jag tänkte att alla kanske hade "hittat hem" till sin tråd. :)
Jag tog bort min bevakning av tråden ett tag i våras eftersom det liknande Polsk riksdag och skapade inget annat än förvirring och missuppfattningar. Det är betydligt bättre nu men det finns fortfarande en del vilsna själar kvar som inte vill inse att de är i fel tråd. ;)
 
  • Gilla
buregatan och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Någon som vet om det är likadan laddningsstation till en 794e som till en 2015 790e?

Tack.
 
A Haddock skrev:
Fast nyss sa du ju att den inte stänger av sig om du bryter strömmen till laddaren. Att den hamnar utanför slingan är ju samma sak för klipparen. Är det ingen signal i slingan (när du brutit strömmen) så kommer ju klipparen att tro att den är utom arbetsområdet var den än befinner sig, och alltså stänga av sig efter en stund. Verkar ju märkligt om den skulle vara på i flera timmar när du bryter strömmen, men stänga av sig om den råkar glida över på fel sida av slingan.
Det har hänt att jag satt i vägguttaget efter ett antal timmar o då går den ut o klipper,och ibland vid samma manöver backar den ut och stänger av sig
Men som nicke nyfiken påpekar så är dom olika maskinerna hopblandade i foran och därför blir det fel
i fortsättning håller jag mig där jag hör hemma
 
Nicke Nyfiken skrev:
Ja nog är det märkligt.

Men vi kan helt bortse från vad Elkludde skriver om sin klippare i denna tråden eftersom han inte har en Landroid 2.0 (WG794E). Hans klippare har annan hårdvara, annan mjukvara och annan uppdateringsversion och är helt ointressant som referens i denna tråd. Det går helt enkelt inte att göra några jämförelser rak av.

Alla felpostade inlägg i denna tråd som handlar om alla andra versioner av Landroid, bidrar enbart till förvirring och missuppfattningar eftersom klipparna är så olika.
det har du absolut rätt Och därför skall jag hålla mig till rätt tråd i fortsättningen
 
Jag har dom gamla orangea hjulen med dom platta klackarna, min trädgård har sluttningar på alla möjliga och omöjliga håll. Efter att ha hämtat den på 10 000 ställen runtom i trädgården så gav jag upp. Förborrade 6 hål på på klackarna, skruvade i rostfri skruv och nöp av dom på knappt en cm längd. Och jösses vilken skillnad! Nu tar den sig fram som en orm i gräset. Inget jag vågar rekommendera Er att göra( jag var inihelsicke förbannad när jag gjorde det) men för mig blev det bra! Visst får jag rensa skruvarna ett par ggr i veckan men det är det värt!
 
Jag köpte en 790E i år med orange hjulsidor. I dessa hjul fastnar inget. Mönstret är alldeles för grovt för det.
 
peternicklas
Jag har dem första versionen av M 2.0 med gråa sidor. Jag köpte nya hjul till den. Blev klar skillnad samt att det inte fastnar lika mycket skräp.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
Blir ganska trött på detta nu, läser om och om igen om 'smart programvara' 'självlärande' etc.. Detta är total ren bullshit kan jag upplysa er om. Det finns inget i koden som sparar någonting om föregående körning. All körning den i en enda massiv case-sats som kollar div olika flaggor.

Det är bara kolla i firmware-filen och disassemblera den i t.ex. IDA så kan man ganska snabbt lista ut att den är urbota korkad, fruktansvärt dåligt programmerad med spaghettikod (https://sv.wikipedia.org/wiki/Spaghettikod) och mycket kvarglömt gammal kod som inte används.
 
  • Gilla
gnuttisch och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Damme skrev:
Blir ganska trött på detta nu, läser om och om igen om 'smart programvara' 'självlärande' etc.. Detta är total ren bullshit kan jag upplysa er om. Det finns inget i koden som sparar någonting om föregående körning. All körning den i en enda massiv case-sats som kollar div olika flaggor.

Det är bara kolla i firmware-filen och disassemblera den i t.ex. IDA så kan man ganska snabbt lista ut att den är urbota korkad, fruktansvärt dåligt programmerad med spaghettikod ([länk]) och mycket kvarglömt gammal kod som inte används.
Tvivlar inte ett ögonblick på att du har rätt i det du skriver för den verkar vara riktigt korkad, men för mig spelar det ingen roll eftersom min klippare gör sitt jobb som jag förväntar mig.

Och ärligt talat; maskinen är programmerad av Italienska hackers, kan man då förvänta sig något annat än spaghettikod? ;)
 
  • Gilla
lazy rick och 3 till
  • Laddar…
Damme skrev:
Blir ganska trött på detta nu, läser om och om igen om 'smart programvara' 'självlärande' etc.. Detta är total ren bullshit kan jag upplysa er om. Det finns inget i koden som sparar någonting om föregående körning. All körning den i en enda massiv case-sats som kollar div olika flaggor.

Det är bara kolla i firmware-filen och disassemblera den i t.ex. IDA så kan man ganska snabbt lista ut att den är urbota korkad, fruktansvärt dåligt programmerad med spaghettikod ([länk]) och mycket kvarglömt gammal kod som inte används.
Var det inte någon som skulle göra egen FW? Hur går det där tro?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
Damme skrev:
Blir ganska trött på detta nu, läser om och om igen om 'smart programvara' 'självlärande' etc.. Detta är total ren bullshit kan jag upplysa er om. Det finns inget i koden som sparar någonting om föregående körning. All körning den i en enda massiv case-sats som kollar div olika flaggor.

Det är bara kolla i firmware-filen och disassemblera den i t.ex. IDA så kan man ganska snabbt lista ut att den är urbota korkad, fruktansvärt dåligt programmerad med spaghettikod ([länk]) och mycket kvarglömt gammal kod som inte används.
Vet inte var du har läst om självlärande programvara. De har en smart logaritm som styr hur den ska gå ut från träff med slingan.
 
mg765 skrev:
Min snurrar obehindrat, inget som hackar eller dylikt. Du får nog lämna in den på service.
Lämnar in min på Service. Så nu är man utan klippare. Riktigt tråkigt att klippa själv :)
 
Ska strömmen vara konstant på laddpinnarna? Min visar 31,9 , typ tio sekunder sen går den ner till runt 12V. Maskinen stannar titt som tätt vid hinder utan att försöka ta sig ta sig därifrån. Säger: fångad eller wheelmotor blocked eller utanför arb omr. Då, ibland när jag ser att batteriet ändå är lågt så sätter jag den på hitta laddstation . Då går den några meter, sen börjar den snurra, gå en bit, snurra igen för att sen stanna med något av ovan nåmnda meddelande. Något tips någon? Modell WG794E har jag
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.