JoakimG skrev:
Nån mer som tycker att sensorerna har blivit sämre? Jag upplever att slingan som jag lade ut i våras antingen magiskt har flyttat sig utåt eller oxå har klipparen ändrat hur den följer slingan. Jag var mycket noggran i svängar och hörnen och i våras gick det kanon men nu verkar han fastna och står o juckar en bra stund på flera ställen. Han liksom tar ut svängen jättemycket och får liksom svänga tillbaka in mot tråden igen efter kurvan. Det har jag inte noterat tidigare. Problemet blir att efter allt juckande och grävande med hjulen så räcker inte batteriet riktigt hela vägen hem. Fråga: tror ni det är värt att skicka in för sensorkontroll eller är det bara att gräva upp tråden och lägga snällare hörnen? Nån med liknande erfarenhet? Tilläggas bör att jag tycker det blivit kass efter att jag gick tillbaka till 0.72 efter 0.94. Kan det verkligen vara en "annan" 0.72:a än tidigare som finns tillgänglig nu?
Jag har också fått känslan av att min WG791E, uppgraderad till 0.94 i somras, nu helt plötsligt har börja köra utanför slingan där den inte gjort det förrut. Detta utan att ha gjort några förändringar eller yttre påverkningar.

Senaste veckan har den lyckats med bedriften att både köra ner i ett dike, in i en rabatt och in i skogen. Helt obegripligt.
 
Det är inte så enkelt att det är blötare i gräs och jord så den slirar lite i svängarna.
 
Jag har ju troligen inte samma programvara som du ,men jag tycker att även min har försämrat sig
på samma sätt,jag tror att problemet ligger i en instabil mjukvara
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
JoakimG skrev:
Nån mer som tycker att sensorerna har blivit sämre? Jag upplever att slingan som jag lade ut i våras antingen magiskt har flyttat sig utåt eller oxå har klipparen ändrat hur den följer slingan. Jag var mycket noggran i svängar och hörnen och i våras gick det kanon men nu verkar han fastna och står o juckar en bra stund på flera ställen. Han liksom tar ut svängen jättemycket och får liksom svänga tillbaka in mot tråden igen efter kurvan. Det har jag inte noterat tidigare. Problemet blir att efter allt juckande och grävande med hjulen så räcker inte batteriet riktigt hela vägen hem. Fråga: tror ni det är värt att skicka in för sensorkontroll eller är det bara att gräva upp tråden och lägga snällare hörnen? Nån med liknande erfarenhet? Tilläggas bör att jag tycker det blivit kass efter att jag gick tillbaka till 0.72 efter 0.94. Kan det verkligen vara en "annan" 0.72:a än tidigare som finns tillgänglig nu?
Jag märkte direkt att klipparen tog vidare svängar när den var på väg hem längs slingan, när jag uppdaterade från v0.50 till v0.72 Plötsligt började den fastna mot hinder på "utsidan" av slingan på två ställen där den aldrig tidigare haft problem. Den fastnade kanske var 5'e gång innan jag justerade, men efter justeringen funkar det utan problem igen.

Så jag tror inte att det är någon degradering av sensorerna, utan kopplat till att den svänger lite annorlunda efter mjukvaruppdateringen.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Jag har också fått känslan av att min WG791E, uppgraderad till 0.94 i somras, nu helt plötsligt har börja köra utanför slingan där den inte gjort det förrut. Detta utan att ha gjort några förändringar eller yttre påverkningar.

Senaste veckan har den lyckats med bedriften att både köra ner i ett dike, in i en rabatt och in i skogen. Helt obegripligt.
har du bytat modulen i laddaren,annas är det troligen den som ställer till det
 
Elkludde skrev:
har du bytat modulen i laddaren,annas är det troligen den som ställer till det
Bara en kontrollfråga angående detta... Jag har läst på många ställen i detta forum att det är nåt kort som ska bytas men jag har aldrig riktigt fattat exakt vilket kort och exakt var. Vissa kallar det för "nätdel" vissa kallar det för "modul" och vissa för "kretskort". Är det möjligtvis olika saker vi diskuterar eller råder det en viss begreppsförvirring?
Själv fick jag tex en ny nätadapter dvs den klump som sitter i vägguttaget och som jag antar transformerar strömstyrkan vidare ut i den 15 meter långa kabeln som i sin tur går till laddstationen ute på gräsmattan.
Men som jag förstår det så kan man även byta ett kretskort i själva laddstationen, alltså den som klipparen kör in och laddar i, korrekt?
Hur byter man denna i så fall? Vad säger man till supporten för att få en sådan utskickad till sig, ni som har bytt? Vad bör symptomen vara för att bli avhjälpt genom byte av kretskort/modul? Alltså vilka feltyper tycker ni har blivit avhjälpta?
 
Läs på inlägg 4955/4955 ring supporten vad du har för problem,den är lätt att byta 2 skruv framifrån 2 under rakt upp i modulen/ kretskort är nog det rätta
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mg765 skrev:
Jag har också fått känslan av att min WG791E, uppgraderad till 0.94 i somras, nu helt plötsligt har börja köra utanför slingan där den inte gjort det förrut. Detta utan att ha gjort några förändringar eller yttre påverkningar.

Senaste veckan har den lyckats med bedriften att både köra ner i ett dike, in i en rabatt och in i skogen. Helt obegripligt.
Har också fått samma problem de sista 2-3 veckorna. Tog kontakt med supporten och skicka den på service igår. De ville inte bara skicka nytt kretskort utan att titta på den först.

Som sagt hittade jag den flera gånger utanför området (med lite batteri kvar) eller så hade den dött mitt på linan, på väg hem.
När jag studerade den så klippte den som vanligt och vände vid linan.
Men när den skulle hem tappade den linan, oftast vid hörn men också ibland mitt på en raksträcka.
Har märkt att den ibland på raksträckorna vickar höger/vänster och just då tappar den ibland linan.
Resultatet blir att den antingen kör ut (stannar med "utanför område") eller kör rakt över mattan tills den hittar linan igen och om den tappar linan igen så börjar det om tills batteraiet tar slut och den dör mitt på linan.

Kan det vara att elektroniken i laddstationen/klipparen inte tål väta/fukt så bra? Känns som att många fått problem nu när daggen slått till. Får se om de hittar något på servicen..... Innan detta så funka den perfekt kanske ett stop på 3-4 veckor.
Hade varit skönt med en guidekabel istället för att den föjer begränslningslinan. I värsta fall får den 250m krånglig väg för att komma hem.
 
kungoliver skrev:
Hade varit skönt med en guidekabel istället för att den föjer begränslningslinan. I värsta fall får den 250m krånglig väg för att komma hem.
Exakt, jag har precis samma bekymmer, det blir ju ett antal hundra meter kabel om man har otur och den hakar på slingan precis i början, när den ska hem o ladda. Hade troligen inte varit ett problem om den inte nu hade börjat haka upp sig på hinder i ytterhörnen som den aldrig tidigare har varit i närheten av.
Jag ringde supporten ang detta och de ville att jag först skulle gräva upp slingan till de öar jag har för att separera dem med 1 cm mellanrum.
Jag ångrar nu att jag grävde ner kabeln. Den sitter ju minst lika bra med plugg efter några månader....
 
kungoliver skrev:
Kan det vara att elektroniken i laddstationen/klipparen inte tål väta/fukt så bra? Känns som att många fått problem nu när daggen slått till. Får se om de hittar något på servicen..... Innan detta så funka den perfekt kanske ett stop på 3-4 veckor.
Ja det är iaf min upplevelse med, att den får problem med att känna av slingan när den är riktigt fuktig (hela maskinen alltså, inte bara att det är blött i gräset).
Min har också gått problemfritt hela sommaren. Nu i höst har den blivit stående hela natten på gräsmattan ett par gånger pga att den kört upp på några äpplen och tycker att den är upp och ner. Den har då varit helt genomblöt när jag startat igång den på förmiddagen, och flera av dessa gånger har den betett sig väldigt konstigt. Tappat slingan, börjat snurra okontrollerat på gräsmattan osv. Det konstiga är att detta aldrig uppstått då den blivit utsatt för spöregn på sommaren.
Jag har ett hus som den bor i så den klarar sig från regn och den värsta daggen när den står i laddaren. Vore intressant att se hur den skulle bete sig om den utsattes för samma daggchock varje natt.

Nån som vet om detta är nåt de åtgärdar vid service, extra fukttätning eller liknande? Ska nämligen ändå skicka in min för en annan åtgärd när säsongen är slut, så då kanske det kan vara läge att påtala det.
 
JoakimG skrev:
Exakt, jag har precis samma bekymmer, det blir ju ett antal hundra meter kabel om man har otur och den hakar på slingan precis i början, när den ska hem o ladda. Hade troligen inte varit ett problem om den inte nu hade börjat haka upp sig på hinder i ytterhörnen som den aldrig tidigare har varit i närheten av.
Jag ringde supporten ang detta och de ville att jag först skulle gräva upp slingan till de öar jag har för att separera dem med 1 cm mellanrum.
Jag ångrar nu att jag grävde ner kabeln. Den sitter ju minst lika bra med plugg efter några månader....
Det är ett otyg att den skall gå hela rundan för att komma hem,och lamsa ner gräset
jag har ock liknande problem med stannande när den tycker för det

Vem på supporten pratade du om att dela trådarna,jag har delade i inte hjälper det
tror nig det är klokt att spaggettimakarna fär ordning på mjukvaran,det är sannolikt där problemen finns
 
Elkludde skrev:
Det är ett otyg att den skall gå hela rundan för att komma hem,och lamsa ner gräset
jag har ock liknande problem med stannande när den tycker för det

Vem på supporten pratade du om att dela trådarna,jag har delade i inte hjälper det
tror nig det är klokt att spaggettimakarna fär ordning på mjukvaran,det är sannolikt där problemen finns
Att den stannar och bär sig åt är ju inte bra förstås men att efterlysa guidekabel har man ju redan valt bort genom att välja annat fabrikat än HQ, så det tycker jag är onödiga kommentarer.
Något har hänt med de nyare laddstationerna som inte är bra för kör jag mina två robotar med enbart min gamla laddstation till 794E roboten går de perfekt dag ut och dag in. Kör jag dem däremot med den nya laddstationen till min 790E går de som de flesta beskriver, dvs. kör utanför, snurrar runt mm.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan man inte tänka ut något smart sätt att få den att välja kortaste vägen hem? Det hade ju varit fiffigt om den slapp gå hela vägen runt när den hittar slingan precis efter laddstationen.
 
MBygga skrev:
Att den stannar och bär sig åt är ju inte bra förstås men att efterlysa guidekabel har man ju redan valt bort genom att välja annat fabrikat än HQ, så det tycker jag är onödiga kommentarer.
Något har hänt med de nyare laddstationerna som inte är bra för kör jag mina två robotar med enbart min gamla laddstation till 794E roboten går de perfekt dag ut och dag in. Kör jag dem däremot med den nya laddstationen till min 790E går de som de flesta beskriver, dvs. kör utanför, snurrar runt mm.
Man bör inte nämna andra fabrikat i Worx trådar heller det vet vi sen tidigare
 
Min klippare har också blivit sämre efter senaste uppdateringen. Kört i diket flera gånger och stannat på väg hem till laddstationen. Den verkar köra längre över gränstråden innan den vänder med. Hade inga som helst bekymmer med den innan uppdateringen. Känner mig sjukt missnöjd med detta! :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.