PerFekt skrev:
Min gjorde precis likadant när jag kom hem från jobbet och hittade den längs gränskabeln (batteriet i princip tomt). Antagligen hade den gått på kabeln för hemfärd strax bakom laddstationen, kanske stött på något problem och inte orkat hela vägen (ca 250 m).
Hursomhelst, det stod att den var utanför gränskabeln och den gick från rött till grönt på några sekunder när jag satte den i laddstationen. Då gick jag in i menyn och ändrade till automatisk klipptid, nollade gyrot och helt plötsligt funkade laddningen.
Faktum är att den krånglade lite i morse när jag tog ut den från garaget. Det var ett par regniga dagar med risk för åska så jag hade tagit in den för säkerhets skull. När jag nu skulle starta upp den så stod det "upp och ned" i displayen. Jag gjorde då likadant som tidigare och då gick den igång.
Jag vet inte om detta hjälper dig men det kan vara värt att prova.
Tack för ett utförligt tips. Jag har testat men tyvärr utan resultat.

Kanske det är så att det är en givare av ngt slag som är trasig/hängt sig men jag har tyvärr ingen aning om det är värt att ge sig på att greja med detta själv. Har kollat lite snabbt men förstår inte ens hur jag ska demontera kåpa/kaross för att se den eventuella felaktiga givaren. Och om jag nu skulle lyckas gräva mig in i maskinen för att hitta felkällan så är det väl antagligen inte något man kan göra.

Får nog bli att skicka på service när vi kommer hem från semestern....
 
Typiskt att det inte skulle vara något enkelt fel:mad:

Har du kollat i menyn(knapp 2) och hållit klipparen mot gränskabeln? Då kan man se om någon sensor inte reagerar.
 
R
Baseman:

Tror du dragit din tråd åt fel håll runt ön

Blev likadant för mig
 
PerFekt skrev:
Typiskt att det inte skulle vara något enkelt fel:mad:

Har du kollat i menyn(knapp 2) och hållit klipparen mot gränskabeln? Då kan man se om någon sensor inte reagerar.
Provade. De bägge "främre" sensorerna verkar inte reagera vad jag än gör, de är markerade med vardera ett "X". Undrar om det kan ge någon vägledning till mitt krux?
 
Hur nollar man gyrona på 791?
 
  • Gilla
mbsee
  • Laddar…
Jc1972 skrev:
Provade. De bägge "främre" sensorerna verkar inte reagera vad jag än gör, de är markerade med vardera ett "X". Undrar om det kan ge någon vägledning till mitt krux?
När slingsensorerna är markerade ned X, betyder det att de inte känner av någon signal från slingan alls.
De skall vara antingen ifyllda med blått eller en tom blå ring, om de är innanför resp. utanför slingan.
Känns inte troligt att bägge sensorerna lag av.
Troligare med fel på slingan eller på kortet i laddaren.

Prova att lägga ut en liten test slinga och koppla in i stället för den riktiga, och ställ klipparen i den, och kolla meny 2.
Funkar det då, har något hänt med slingan, fungerar inte det heller, är det något fel på antingen klipparen eller kortet i laddstationen. Troligtvis laddstationen, skulle jag gissa. Testslingan behöver inte vara längre än att den räcker runt klipparen. Vilken kabel som helst, fungerar, men helst bara med en ledare.
 
Ok tack ska prova. Dock lyser lampan på laddstationen med fast grönt sken vilket väl ska betyda att slingan är ok? Men det är klart att det kan bli ngt vaj så att det lyser så men ändå är ngt krux...
 
Det borde vara så, ja. I alla fall såvida det inte blivit kortslutning i slingan i närhet till laddaren. Men allt kan häda, som sagt.

Om du vet någon mer som har en worx klippare, kan du alltid åka och ställa din klippare i den slingan för att testa.
 
pilot skrev:
Hur nollar man gyrona på 791?
Knapp 2 för att ta fram menyn. Sen håll inne knapp 5 några sekunder.
 
Jc1972 skrev:
Ok tack ska prova. Dock lyser lampan på laddstationen med fast grönt sken vilket väl ska betyda att slingan är ok? Men det är klart att det kan bli ngt vaj så att det lyser så men ändå är ngt krux...
Kan det vara så att det finns massor med gräs på sensorerna som dom får dålig signal
nu är jag kanske helt fel på det,men dom sitter väl inkapslade undertill ?
 
Jag tror det är ngt med kabeljäveln, då jag lade en ny kort kabel för att testa så funkade det... Håller precis på att byta hela kabeln nu och hoppas det ska klaffa när jag kommit hela varvet runt. Om inte så blir jag INTE glad. Sambon är inne och packar inför flygresan imorgon 07:10 och skulle nog gärna vilja ha hjälp, så jag hoppas hoppas hoppas att jag inte kastar bort de här timmarna för ingenting...
 
Jc1972 skrev:
Jag tror det är ngt med kabeljäveln, då jag lade en ny kort kabel för att testa så funkade det... Håller precis på att byta hela kabeln nu och hoppas det ska klaffa när jag kommit hela varvet runt. Om inte så blir jag INTE glad. Sambon är inne och packar inför flygresan imorgon 07:10 och skulle nog gärna vilja ha hjälp, så jag hoppas hoppas hoppas att jag inte kastar bort de här timmarna för ingenting...
Hjälper det inte med ny kabel skulle jag sätta en slant på styrdonet i laddaren, som ger för svag signal,nu när det funkar med en kortare slinga (längre slinga kräver starkare signal)
 
Så!! Pust...
 
peternicklas skrev:
Notera skillanden i slingornas dragning. Landroid gillar inte skarpa 90 graders svängar utan föredra 2x45 grader. Samma sak gäler för hörn mindre än 90 grader, spetsiga hörnor går inte.
Har inte läst hela tråden. Men stämmer det att landroiden inte kan klippa i 90 gradiga hörn?
 
Min erfarenhet visar att det är skillnad på vilka hörn man pratar om.
På min installation funkar det bra att dra tråden som i skissen här:

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.