Efter rek från forumet så kollade jag servicetiden och dem lovade ca en vecka. Så jag skickade in min maskin igår efter att dem gått för högtryck över helgen. Så får vi se vad dem kommer fram till. felbeskrivningen bestod i att den drar snett och att "gyrot" inte håller sig kalibrerat.

Detta kan ha med att göra att min maskin kört fast på oförklarliga ställen som ni andra inte upplevt. Min teori är att gyrot fått spel, trott det är en jättesluttning och dragit åt det hållet så pass att den kört i en cirkel på liten diameter gång på gång in i husväggen. Har nämligen fångat den lille rackaren görandes så en gång.

Att jag inte skickade in förra året berodde på att servicetiden då var minst dubbelt så lång och att maskinen trots allt fungerade i bemärkelsen att gräset var klippt.
 
CAH skrev:
Någon som kopplat ett överbelastningsskydd till trafon som går till laddaren?
Har ett liggandes som verkar vara inköpt på Biltema....finns inte kvar i sortimentet.

Skall sättas i vägguttaget och sedan skall transformatorns kontakt in i denna lilla dosa....

Vet någon om dessa "billiga överbelastningsskydd" fungerar? Läst lite på nätet och det verkar knappt vara någon mening att sätta i dem...

Tänkte vara lite förberedd inför sommarens eventuella åskväder....

/Anders
Vet inte om det är rätt produkt du valt som åskskydd. Men... jag har svårt att se varför en liten mojäng i vägguttaget skulle stoppa en blixt. Där emot finns det användare på forumet som absolut hävdar att det fungerar ganska bra att skydda sig mot åska. Man får väl inte vara dummare än att man tror på det dem säger, men det verkade vara lite mer avancerade filter än sådant man stoppar i väggen. Minns inte exakt var diskussionen om detta finns.
 
  • Gilla
CAH
  • Laddar…
CAH skrev:
Någon som kopplat ett överbelastningsskydd till trafon som går till laddaren?
Har ett liggandes som verkar vara inköpt på Biltema....finns inte kvar i sortimentet.

Skall sättas i vägguttaget och sedan skall transformatorns kontakt in i denna lilla dosa....

Vet någon om dessa "billiga överbelastningsskydd" fungerar? Läst lite på nätet och det verkar knappt vara någon mening att sätta i dem...

Tänkte vara lite förberedd inför sommarens eventuella åskväder....

/Anders
Ett sådant skydd skyddar bara mot strömpikar "bakvägen" dvs. från vägguttaget och mot trafon. Bra för att skydda datorer och annan känslig utrustning mot strömpikar men i fallet gräsklipparrobot är ju risken störst att blixten slår i slingan på tomten och leds in i laddaren och roboten via den. För att undvika det måste slingan avisoleras med någon säkring men vilken typ är jag osäker på. Står säkert i trådarna om det nu finns någon användbar. Är man hemma bör man koppla ur slingan från laddaren och dra ur kontakten om risken är överhängande.
 
  • Gilla
CAH
  • Laddar…
Hej.
Är det nån som har köpt de nya hjulen med orange sidor och upplever att det blir bättre fäste?
 
Jag har de gamla grå hjulen men har installerat vikter i dom. Det gjorde maskinen, i mina ögon, 200% bättre.
 
Riggen skrev:
Jag har de gamla grå hjulen men har installerat vikter i dom. Det gjorde maskinen, i mina ögon, 200% bättre.
Vad för vikter? Sådana man har till fälgarna på bilen?
Har du nån bild?
 
karlelei skrev:
Vad för vikter? Sådana man har till fälgarna på bilen?
Har du nån bild?
Sök i tråden finns på någon av de 300 sidorna. Både med bild och allt. Det är fälgvikter från Biltema.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Hej,
Nu är jag sur. Har för några veckor sedan fått klipparen att gå perfekt, eliminerat de ställen där den tidigare fastnat, justerat kabeln så bra som jag tycker det går. Klipparen funkade för första gången i stort sett perfekt.

Men men. I går kom jag hem och då hade den kört fast på en sten som jag satt som trädhinder. Och nu kan jag inte få bort felmeddelandet "Outside working area". Jag har ruckat och skakat på kåpan, demonterat och återmonterat batteriet men till ingen nytta. Lampan på laddstationen lyser med fast grönt sken som jag tror den ska. När jag kör in klipparen i stationen för hand så växlar lampan till rött för en kort stund, men återgår snart till grönt fast sken igen. Fortfarande står det "outside workning area" i displayen.

På söndag åker jag bort i två veckor, och jag hade sett fram mot att komma hem till en perfekt grön välklippt matta, men nu blir det väl nån sabla äng som hälsar välkommen i stället.

Någon med ett tips?
 
Låter som någon av givarna fått en smäll.
Tryck på "2" för att se vad givarna ger för värden.
 
Hej

Har ett litet problem med min slinga.
Så här ser min gräsmatta ut:

20150619_070535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjort en "ö" av trädet och stenläggningen. Men Worxen klipper ca 35cm utanför stenringen som är på marken. Tråden ligger 10 cm utanför stenringen.
Vad har jag gjort för fel?
 
Lägg tråden kant i kant med stenarna. Ser ut till att vara så jämt så klipparen kan gå över de.
 
Kan det inte vara så att kablarna ligger korsade på väg ut till ön?
 
quick skrev:
Kan det inte vara så att kablarna ligger korsade på väg ut till ön?
Korsade kablar har inget med detta att göra ,och som jag ser det inte med andra fel heller,snarare är det sensorfel
 
Nicke Nyfiken
Som jag ser det är det inget fel alls.

Min klippare vänder alltid vid slingan. Den går aldrig över. Och eftersom knivarna sitter en bra bit in under klipparen så lämnar den gräset oklippt en bit ut från slingan.

Om klipparen klippt över slingan hade det inte funnits något behov av en kantklippningsfunktion.

Jag har likadana öar som på bilden och jag har lagt slingan på insidan av stenringen, och då klipper den allt gräs fram till stenringen, och jag slipper att gå med trimmern. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Jc1972 skrev:
Hej,
Nu är jag sur. Har för några veckor sedan fått klipparen att gå perfekt, eliminerat de ställen där den tidigare fastnat, justerat kabeln så bra som jag tycker det går. Klipparen funkade för första gången i stort sett perfekt.

Men men. I går kom jag hem och då hade den kört fast på en sten som jag satt som trädhinder. Och nu kan jag inte få bort felmeddelandet "Outside working area". Jag har ruckat och skakat på kåpan, demonterat och återmonterat batteriet men till ingen nytta. Lampan på laddstationen lyser med fast grönt sken som jag tror den ska. När jag kör in klipparen i stationen för hand så växlar lampan till rött för en kort stund, men återgår snart till grönt fast sken igen. Fortfarande står det "outside workning area" i displayen.

På söndag åker jag bort i två veckor, och jag hade sett fram mot att komma hem till en perfekt grön välklippt matta, men nu blir det väl nån sabla äng som hälsar välkommen i stället.

Någon med ett tips?
Min gjorde precis likadant när jag kom hem från jobbet och hittade den längs gränskabeln (batteriet i princip tomt). Antagligen hade den gått på kabeln för hemfärd strax bakom laddstationen, kanske stött på något problem och inte orkat hela vägen (ca 250 m).
Hursomhelst, det stod att den var utanför gränskabeln och den gick från rött till grönt på några sekunder när jag satte den i laddstationen. Då gick jag in i menyn och ändrade till automatisk klipptid, nollade gyrot och helt plötsligt funkade laddningen.
Faktum är att den krånglade lite i morse när jag tog ut den från garaget. Det var ett par regniga dagar med risk för åska så jag hade tagit in den för säkerhets skull. När jag nu skulle starta upp den så stod det "upp och ned" i displayen. Jag gjorde då likadant som tidigare och då gick den igång.
Jag vet inte om detta hjälper dig men det kan vara värt att prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.