peternicklas skrev:
Har de kommit ut redan? De ska väl komma tidigast under nästa vecka!
i nästa vecka skrev jag nog tidigare,men det senaste jag sett skall det komma på måndag 4/5
 
  • Gilla
alokam
  • Laddar…
Hej allihopa! Ny användare på byggahus.

Jag köpte mig en 790E i början på veckan och verkar ha samma problem som ni andra dvs måste starta den manuellt.
Tydligen är det uppdateringsdags till veckan så vi får se hur det går då.

Lite andra tankar...
Har sett på nätet att det finns personer som byggt egna "controllers" till sina HQ för att fjärrstarta, övervaka osv via diagnosuttaget.
Någon som hört något liknande om Worx?
Hade varit intressant om man kunde montera en arduino med wifi/gsm shield på och på det viset kunna få sms/mail/push meddelande om den fastnar, laddar, klipper, fjärrstart och stopp osv. Någon som funderat i dessa banor? och hittat någon info?

/Richard
 
Skaffade mig oxå en robot förra helgen, blev en 793. Jag och min far lade tråden runt trädgården, blev några fel men dom fixade jag. Ändå blir det inte bra men igår kom jag på varför.

Den gillar inte vänstersväng, då sticker den till höger, bumpar något och backar och har sig. Hela maskinen plus 30 cm är över lina. Har jag tur kommer den tillbaka.

Tar linan en högersväng så följer landroiden den jättefint. Så nu tror jag att sensorn måste vara knäpp för så ska det väl inte vara?
 
Redigerat:
elmo skrev:
Hej allihopa! Ny användare på byggahus.

Jag köpte mig en 790E i början på veckan och verkar ha samma problem som ni andra dvs måste starta den manuellt.
Tydligen är det uppdateringsdags till veckan så vi får se hur det går då.

Lite andra tankar...
Har sett på nätet att det finns personer som byggt egna "controllers" till sina HQ för att fjärrstarta, övervaka osv via diagnosuttaget.
Någon som hört något liknande om Worx?
Hade varit intressant om man kunde montera en arduino med wifi/gsm shield på och på det viset kunna få sms/mail/push meddelande om den fastnar, laddar, klipper, fjärrstart och stopp osv. Någon som funderat i dessa banor? och hittat någon info?

/Richard
Med Eon 100 koll har man hyffsad kontroll i mobilen på när maskinen klipper eller laddar. Genom att avläsa elförbrukningen kan man också utläsa om allt är ok.
 
Sundlof81 skrev:
Skaffade mig oxå en robot förra helgen, blev en 793. Jag och min far lade tråden runt trädgården, blev några fel men dom fixade jag. Ändå blir det inte bra men igår kom jag på varför.

Den gillar inte vänstersväng, då sticker den till höger, bumpar något och backar och har sig. Hela maskinen plus 30 cm är över lina. Har jag tur kommer den tillbaka.

Tar linan en högersväng så följer landroiden den jättefint. Så nu tror jag att sensorn måste vara knäpp för så ska det väl inte vara?
Nä så skall det inte vara
 
Efter att ha uppdaterat min klippare så tänkte jag även slänga in nya versionen på min pappas landroid M. Upptäckte då att han har ju en "gamla" modellen där batteriet sitter i vägen för usbkontakten. Är det någon som har klarat av att uppdatera en av de gamla? Hur löste du det? Lustigt nog så har han inte heller klistermärket i arslet på klipparen där det står serienummer, modell osv som det gör på min (han har silvriga hjul och knapparna utanför luckan, jag har oranga)
 
Sundlof81 skrev:
Skaffade mig oxå en robot förra helgen, blev en 793. Jag och min far lade tråden runt trädgården, blev några fel men dom fixade jag. Ändå blir det inte bra men igår kom jag på varför.

Den gillar inte vänstersväng, då sticker den till höger, bumpar något och backar och har sig. Hela maskinen plus 30 cm är över lina. Har jag tur kommer den tillbaka.

Tar linan en högersväng så följer landroiden den jättefint. Så nu tror jag att sensorn måste vara knäpp för så ska det väl inte vara?
Min var lika konstig i början WG790E..... följde slingan sen helt plötsligt girade den till höger.... var det gott om plats kunde den sedan svänga vänster för att hitta slingan igen.... resultatet blev att jag la slingan alldeles för långt in på gräsmattan.
Sen ändrade jag alla datum/tid/språk till engelska... och den följer slingan hur fint som helst... inga fler girningar åt höger.
Då var det bara att lägga om slingan!... nu kan jag lägga singan 25-28cm från kanterna och det fungerar hur bra som helst.

/Johan
 
Jag har haft båda svenska och engelska, ändrade tillbaka till engelska nyss för hon stänger av sig i laddaren. Se om den går bättre nu annars blir det supporten imorgon.

Som det är nu så måste jag kompensera utrymmet vid vänstersväng så det blir en jäkla massa att trimma eftersom roboten går ju moturs när den ska hitta laddaren.

Min bil och jag svänger lika bra åt bägge hållen så det borde en robot klara tycker man.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Uppdatering släpps imorgon. Hoppad den kanske kan hjälpa?
 
Nyfiken-41 skrev:
Med Eon 100 koll har man hyffsad kontroll i mobilen på när maskinen klipper eller laddar. Genom att avläsa elförbrukningen kan man också utläsa om allt är ok.
Precis, har satt en Fibaro Wall Plug till laddstationen så jag vet ju när den laddas eller inte.. Men hade varit kul o fixa en egen fjärrstyrning :)
 
Trilenium skrev:
Uppdatering släpps imorgon. Hoppad den kanske kan hjälpa?
Engelska som språk gjorde ingen skillnad, nu stod den och juckade mot en plint som ligger ca 40 cm utanför slingan. Den försöker svänga vänster men den tar i för lite för att sen drar åt höger. Det slår i vänsterhjulet när den ska följa linan men ej när den vänder mot gränslinan. Hoppas att uppdateringen gör någon nytta med det oxå.
 
Sundlof81 skrev:
Engelska som språk gjorde ingen skillnad, nu stod den och juckade mot en plint som ligger ca 40 cm utanför slingan. Den försöker svänga vänster men den tar i för lite för att sen drar åt höger. Det slår i vänsterhjulet när den ska följa linan men ej när den vänder mot gränslinan. Hoppas att uppdateringen gör någon nytta med det oxå.
Kabeln är inte korsad någonstans? Och den är klippt så att den inte ligger i rullar vid laddnings?
 
Nån som vet exakt hur vi får reda på när nya firmwaren finns tillgänglig för nedladdning? Det var ju sagt idag... Tror ni de uppdaterar hemsidan med "nu finns hypericum 3.1 tillgänglig"... ? Filen man laddar ner heter ju alltid DB257_GRAF.BIN vad jag förstår, så hur ska man egentligen veta när det är en ny version utan att ladda in den i roboten och läsa i displayen?
För övrigt så klipper Olle glatt i ösregnet idag, så regnsensorn lagade sig nog inte själv trots allt. Suck. Får ta och ringa supporten för inskick om inte nya firmwaren fixar det med.
 
För att se versionen (så länge det är under 1.0) : Öppna filen i "Anteckningar" eller annan ASCII-läsare.
Sök "V0." och läs i filen (det står i klartext, både version och datum t.ex. "V0.72 28-08-14").
 
Redigerat:
Jag köpte en Landroid M WG790e med version 0,85 och den stänger av sig nu när jag har svenska på den. Jag har bytt till engelska för att se om den fungerar efter det. Däremot har den inte rymt, alltid något... :p Någon som har sett till någon ny version av programvaran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.