Kan man på något vis se att klipparen är ute och klipper på regnförskjuten tid?
Jag har satt klipptiden till mån-fre 2200- 10tim. Lör-Sön 0
Detta har fungerat fram tills idag (Lördag).
Idag har den snurrat runt på gräsmattan hela dagen, trots att den enl min mening borde ha slutat kl0800 I morse
Jag vet att klipparen gick när jag gick och la mig( ca0030), men jag vet inte om den har gått hela natten.
Jag kan inte se att det skulle ha regnat heller under natten.
Den enda förklaring jag kan komma på till att det blir så här är att den själv har förskjutit klipptiden, eller att det är någon bugg (fw 0,61).
Även om den har förskjutit tiden så borde den ju bara ha gjort det 180min och alltså slutat klippa kl 1100.
Nu e ju klockan 1500 å den klipper fortfarande.
Är det någon som vet eller har någon ide om varför det blir såhär?

Nicke Nyfiken
Min erfarenhet är att den inte förskjuter klippfönstret vid regn. Om den har stått still pga regn så avslutar den klippningen enligt förinställd tid ändå.

Är detta första lördagen sedan du programmerade att den skulle gå över datumgränsen till en dag som är "klippfri"? Eller har det fungerat tidigare?

Är det första veckan du kör på detta schema eller har det funkat som det ska under en hel vecka tidigare?
Jag har också haft upprepade problem med att den är ute och klipper på morgonen när jag vaknar fast den egentligen skulle ha slutat vid 2 på natten (inget regn). Jag är inte helt säker, men jag tror att det är en bugg som visar sig när man har schemalagt klipparen att gå övet midnatt (alltså in på ny dag) och sen inte har nån klipptid programmerad senare den dagen, utan har den inställd på 0 timmar. Då verkar den av nån anledning bara köra på. Jag har inte haft tid att prova så mycket att jag helt kunnat verifiera detta, men det har aldrig uppstått då jag har ytterligare klippning inprogrammerad för kvällen det dygnet.

Hmm... tror min tog en extratur i går också. Men jag kör ingen nattklippning utan använder standardschemat för 800 kvm, och har ställt tillbaka klockan 2 timmar. Den borde alltså klippa mellan typ 0900 och 1341 M-F. Den klippte som den skulle igår (två pass) men sedan vid 8-tiden så höll den på att ladda sig. Laddningen gick rätt snabbt så det var inte det att den hade laddat sig hela eftermiddagen utan den måste varit ute och ränt medan jag vände ryggen till.

Någon mer som sett klipparen arbeta extra?

Den drar en hel del ström när den bara står och vilar i laddaren med, och drar igång en stödladdning då och då. Så det är inte alls säkert att den varit ute och åkt (om du inte sett den göra det så klart).

Nicke Nyfiken
svartöra skrev:
Hmm... tror min tog en extratur i går också. Den klippte som den skulle igår (två pass) men sedan vid 8-tiden så höll den på att ladda sig. Laddningen gick rätt snabbt så det var inte det att den hade laddat sig hela eftermiddagen utan den måste varit ute och ränt medan jag vände ryggen till.

Någon mer som sett klipparen arbeta extra?
När klipparen står i laddstationen så drar den en del ström. Därför stödladdar den ibland utan att den varit ute och klippt. Troligtvis är det bara en stödladdning du sett.

Åter igen är jag tvåa. Jag är van, det är så mitt liv är.... :confused:

Redigerat:
  • Gilla
hakus
  • Laddar…
Det stämmer nog, för jag kom just på den med att ladda sig men den här gången är jag säker på att den inte varit ute och åkt.

Känns onödigt att den drar så mycket ström i "standby" att den måste ladda batterierna. Tycker mig ibland ha sett displayen lysa på natten dessutom.

Jag skrev i listan förut om att det kunde vara bra om man kan ställa farten på klipparen. Högt gräs så kan man dra ner på farten och när den underhållsklipper så kan man öka den. Hade en till punkt med men orkar inte leta upp originallistan.

A Haddock skrev:
Är det första veckan du kör på detta schema eller har det funkat som det ska under en hel vecka tidigare?.
Jag hade det likadant förra helgen, men då var jag inte hemma så då vet jag inte hur d funkade.
Om jag fattar din teori rätt då kommer den klippa dygnet runt lördag och söndag?
Då kan vi ju snacka om bugg. Det blir ju precis tvärt emot som det var tänkt...

hijack skrev:
Jag hade det likadant förra helgen, men då var jag inte hemma så då vet jag inte hur d funkade.
Om jag fattar din teori rätt då kommer den klippa dygnet runt lördag och söndag?
Då kan vi ju snacka om bugg. Det blir ju precis tvärt emot som det var tänkt...
Jag vet inte hur länge den fortsätter, men min har som mest fortsatt att köra 7 timmar efter att den skulle ha stannat innan jag upptäckte den. Första gången stoppade jag den bara och skickade hem den, med resultatet att den laddade fullt och sen åkte ut igen :confused: Om jag däremot stoppar den, går in i schemat och ändrar gårdagens klipptid så att den skulle ha slutat innan midnatt och sen skickar hem den till laddaren så stannar den kvar där...

Får väl lura den och lägga en kort klipptid lördag och söndag och se om det hjälper...

Någon som har märkt att den blivit sämre på att följa begränsningslinan?
Min har helt plötsligt börjat göra väldigt stora svängningar när den följer linan.. Rak lina och den wobblar.. Har också helt plötsligt börjat tappa linan väldigt lätt??

Vad kan detta bero på??

peternicklas
gees skrev:
Någon som har märkt att den blivit sämre på att följa begränsningslinan?
Min har helt plötsligt börjat göra väldigt stora svängningar när den följer linan.. Rak lina och den wobblar.. Har också helt plötsligt börjat tappa linan väldigt lätt??

Vad kan detta bero på??
Fuktig skit under klipparen?

peternicklas skrev:
Fuktig skit under klipparen?
Nej, tyvärr helt torr och ren.. Andra idéer?

peternicklas skrev:
Här kommer listan igen. Kolla, kommentera, fyll i.....
Verkar vara en bugg att om man har ett schema som sträcker sig över midnatt och nästa dag inte har någon schemalagd tid så går klipparen non-stop nästa dag. Har märkt detta själv och flera andra har rapporterat samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.