Går det att manuellt nollställa gyron/accelerometrarna???
När min står på ett plant underlag så visar den -0.7 X, 0.7 Z och 0.1 Y
Har testat att stänga av den och starta den på ett plant underlag men den visar samma värden.

För problemet jag har är att den drar åt vänster när den kör, den tror nog att den kör i en sluttning och kompenserar för det. På 10M så driver den ca 2M
Detta har lite med punkterna 8 och 10 att göra.

hijack
Jag provocerade idag och då gick han mellan 2-5varv(har två öar på ca 1,5m dia) innan han släppte slingan. Den känner nog kanske att den svängar åt samma håll kontinuerligt och släpper nog pga. det. Det blir nog som peternicklas säger att om öarna är större och innehåller mer raksträckor så kan det nog bli mer problem med att han bara kör runt Ön.

Kanske ett tillägg till punkt 12,13
Såg idag när klockan var efter 15.00 när den skulle göra kväll för dagen och den gick hem som den skulle.
Hur skulle det vara om den fortsatte att klippa "batteri" tiden ut och sedan gör kväll för dagen.
Den hade bara varit ute ca 15min efter senaste laddningen.
 
Om jag inte minns fel:
Tryck 2 för att komma in i menyn, håll sen in 5 för att nollställa.
 
  • Gilla
gizmo007
  • Laddar…
Någonstans på tråden finns tips om att luta maskinen x grader och sedan nollställa. Min maskin gick betydligt rakare efter denna manöver. Men vad händer om det sker en automatisk nollställningssignal vid laddning enligt peternicklas lista punkt 8?
 
MrMad skrev:
Om jag inte minns fel:
Tryck 2 för att komma in i menyn, håll sen in 5 för att nollställa.
Tack för det. Det fungerade.
Nu går den mycket rakare.

//G
 
Nyfiken-41 skrev:
Men vad händer om det sker en automatisk nollställningssignal vid laddning enligt peternicklas lista punkt 8?
Det kommer rimligen aldrig implementeras eftersom det skulle sabba för alla som ställt sin laddstation lite snett. Något måste ju vara galet om man var tvungen att kalibrera varje gång man laddar.
 
peternicklas
MrMad skrev:
Det kommer rimligen aldrig implementeras eftersom det skulle sabba för alla som ställt sin laddstation lite snett. Något måste ju vara galet om man var tvungen att kalibrera varje gång man laddar.
Syftet är kanske inte att göra det i laddstationen. MEN om vi även kommer med förslag till åtgärder så kanske se inser att det finns ett problem och att vi har försökt att lösa problemet. Det finns fabrikat där laddstationen måste stå i nivå för att de ska fungera.
 
gnuttisch skrev:
Kan man inte köra klippmotorn åt andra hållet varannan dag så slipper man vända på knivarna så ofta? :)
Funderade lite på det men kom fram till att det är en dum idé. kör man knivarna på samma håll så sliter man upp dem likadant. Säg att du kör på en metallbit eller nått och kvaddar bladen. Nu flippar man knivarna och får nya eggar, Hade den gått åt bägge håll hade man fått vända/rotera kniven och förbrukar bägge sidor trots att bara ena sidan är kass.

Hänger du med? haha
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Jo jag förstår :) men det ska inte ligga några metalldelar i gräsmattan :p
 
gizmo007 skrev:
hijack
Jag provocerade idag och då gick han mellan 2-5varv(har två öar på ca 1,5m dia) innan han släppte slingan. Den känner nog kanske att den svängar åt samma håll kontinuerligt och släpper nog pga. det. Det blir nog som peternicklas säger att om öarna är större och innehåller mer raksträckor så kan det nog bli mer problem med att han bara kör runt Ön.

.
Så kan det så klart vara, men jag har aldrig upplevt det. Jag har 4 öar. 3 st runda på ca 1,5 meter i diameter och en rektangulär på ca 5x6 meter. Jag har aldrig varit med om att klipparen har fastnat på någon av dom, fast å andra sidan så har jag ju inte haft min klippare så länge heller...
 
Nicke Nyfiken
gnuttisch skrev:
Kan man inte köra klippmotorn åt andra hållet varannan dag så slipper man vända på knivarna så ofta? :)
Om du tittar på klippdisken så ser du att den inte är designad för att gå i båda rotationsriktningarna. Så en sådan förändring kräver även att klippdisken byts ut. Alltså pratar vi inte längre om en mjukvaru-uppdatering.
 
Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, oavsett var jag placerar klipparen så säger den "utanför klippområde".
Laddstationen lyser grönt, transformatorn lyser grönt den med😬
 
Du har inte satt kabeländarna i fel kontakt då? Testat att byta?
 
Tollarn skrev:
Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, oavsett var jag placerar klipparen så säger den "utanför klippområde".
Laddstationen lyser grönt, transformatorn lyser grönt den med😬
Hade samma problem tidigare men sen hade jag den på service och när den kom tillbaka var problemet borta. Det är ju inget svar på frågan mer en bekräftelse på att du inte är ensam om problemet. Jag hade dock mina funderingar om det var nån av mina skarvar på tråden som spökade men det verkade det inte heller som efter några tester.
 
Tollarn skrev:
Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, oavsett var jag placerar klipparen så säger den "utanför klippområde".
Laddstationen lyser grönt, transformatorn lyser grönt den med😬
Hade samma, hittade tillslut en skarv som inte höll måttet. Jag har använt silikonfyllda klämskarvar, men går nu över till lödning och, för syns skull, krympslang.
 
Kanske samma problem som jag har,
Mät upp från transformatorn skall vara 32v.
Mät upp Laddstationen där trådarna är inkopplade skall vara 32v.
Slutligen mät laddpinnarna , skall ge 32v.
I mitt fall så har vi haft rejält med åska så jag får inget värde från Laddstationen ut till tråden, trots att jag dragit ut kontakten inför ovädret😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.