Husqvarna skriver det i sin (AM220-)manual:

4.2 Användning av timer
För bästa klippresultat bör inte gräset klippas för
mycket. Använd timerfunktionen (se 6.4 Timer (2)på
sidan 47) för att undvika en tillplattad gräsmatta och för
maximal livslängd på din Automower®
.
Gräsets kvalitet blir till exempel bättre om det blir klippt
varannan dag istället för 12 timmar varje dag.
Dessutom mår gräset bra av att få vila helt under minst
en tredagarsperiod en gång i månaden.


Vad de sedan har för källa till detta är en annan fråga. Men det är nog det där med tillplattning som är skillnaden i gräsmattornas utseende i t ex https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-201#post-2055825 ovan. Om det dessutom har varit torrt så underlättar det ju inte för gräsmattan.
 
  • Gilla
Strega och 4 till
  • Laddar…
peternicklas
svartöra skrev:
Husqvarna skriver det i sin (AM220-)manual:

4.2 Användning av timer
För bästa klippresultat bör inte gräset klippas för
mycket. Använd timerfunktionen (se 6.4 Timer (2)på
sidan 47) för att undvika en tillplattad gräsmatta och för
maximal livslängd på din Automower®
.
Gräsets kvalitet blir till exempel bättre om det blir klippt
varannan dag istället för 12 timmar varje dag.
Dessutom mår gräset bra av att få vila helt under minst
en tredagarsperiod en gång i månaden.


Vad de sedan har för källa till detta är en annan fråga. Men det är nog det där med tillplattning som är skillnaden i gräsmattornas utseende i t ex [länk] ovan. Om det dessutom har varit torrt så underlättar det ju inte för gräsmattan.
Tack, det var där jag hade läst det. Instämmer.
 
peternicklas skrev:
Hade samma problem med trianglar som inte blev klippta vid några öar. Ändrade slingan tillsammans med uppdateringen så blev det mycket bättre.
Ironiskt nog så blev min lite sämre i en av slänterna efter uppdateringen. Förut föll den av lite slumpmässigt när den gick upp i slänten och träffade då ofta en smal korridor som jag har längst upp till vänster i slänten, nu kommer den inte dit lika ofta eftersom den kämpar emot i slänten för att gå mer rakt. Men jag tänkte flytta laddstationen dit upp istället, så den alltid börjar där. Då blir jag dessutom förhoppningsvis av med de bromsspår (där gräset försvunnit) som finns i backen ner, samt de tydliga spåren i mossan som finns nedanför backen innan laddstationen.

Edit: För att inte skrämma någon från att uppdatera så vill jag tillägga att den är mycket bättre för övrigt i slänter efter uppgraderingen, den bromsar istället för att få upp världens fart och fara över slingan.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Hade beställt en och är mycket glad att jag avbeställde den. Dock så skriver jag mycket sällan i Boschtråden då jag inte har egen erfarenhet av den utan bara vad andra har skrivet. Tycker fortfarande att deras klippsystem är mycket bra men en produktkvalitet som inte finns. Ska se om jag hittar källan till gräsets behov av vila och det har givetvis inte med Worx att göra. Undrar om det inte stod i manualen eller kanske i Boschmanualen.
Du har 111 innlegg i Bosch tråden och nästan samtliga er av negativ art. Bara i dag har du 4 inlägg . Du kallar det sällan . Til orientering har jag som du har trøttnad på 18 inlägg her.
I øvria tråder så omtaler du spesiellt Bosch negativt, men andra merken får och sin del negativ omtale spesiellt de i legre prisklasser.


Når jeg skriver at gress inte behöver hvila så er det fordi først må hela gressytan klippes, derefter kan gress och robot hvila.

Årsaken til at HQ skriver at det må hvila er at det skal få sjans å rese sei upp der roboten har trampat det ner. Jag kjør min robot varje dag nu nær det vekser som mest .. klipper av 3-5mm ...
 
svartöra skrev:
Husqvarna skriver det i sin (AM220-)manual:
Gräsets kvalitet blir till exempel bättre om det blir klippt
varannan dag istället för 12 timmar varje dag.
Dessutom mår gräset bra av att få vila helt under minst
en tredagarsperiod en gång i månaden.
Det är intressant information. Jag kör i dagsläget 4,5 h alla dagar i veckan, kanske skulle ta bort några dagar och hellre köra längre på de andra dagarna då.
 
Låt nu inte detta bli ännu en klassisk pajkastningstråd. Det kan avhandlas i andra trådar. Ämnet är klart och tydligt "Worx Landroid 2.0". Låt det stanna där.
 
  • Gilla
Tollarn och 3 till
  • Laddar…
Hur höga kanter klarar Landroiden?
Har en yta med stenplattor och på sina ställen är gräskanten ca. tre centimeter hög, med ungefär 45 graders lutning, dvs. plattorna är inte i exakt samma höjd som gräsmattan på vissa ställen, utan något under. Klarar roboten att åka på plattorna, kanske bara med ena sidan, och sedan ta sig uppför den lutande gräskanten?
Eller bör jag dra gränstråden så långt från plattorna att den ej riskerar att åka ned på dem?
 
peternicklas
hakus skrev:
Hur höga kanter klarar Landroiden?
Har en yta med stenplattor och på sina ställen är gräskanten ca. tre centimeter hög, med ungefär 45 graders lutning, dvs. plattorna är inte i exakt samma höjd som gräsmattan på vissa ställen, utan något under. Klarar roboten att åka på plattorna, kanske bara med ena sidan, och sedan ta sig uppför den lutande gräskanten?
Eller bör jag dra gränstråden så långt från plattorna att den ej riskerar att åka ned på dem?
Detta bör den klara. jag har motsvarande. Det som ibland händer är att den kan slira lite innan framhjulen går upp på gräset igen. Den har aldrig stannat för denna typ av kant.
 
  • Gilla
hakus
  • Laddar…
Var riktigt trött på min Landroid i början av sommaren då den betedde sig allmänt konstigt och jag var fortfarande missnöjd över att den inte klarade av att klippa min slänt. Skickade in den för ett par veckor sen och kom tillbaka med nya programvaran. VILKEN SKILLNAD! Det är ju som en ny maskin mot hur den var förra sommaren. Mina speciallösningar för slänten har jag nu kunnat plocka bort och den beter sig överlag mycket bättre och nu kan jag börja fokusera på mina egentliga slingproblem. Jag har verkligen ingen robotvänlig tomt. Byter jag maskin i framtiden så ska jag skaffa den smartaste på marknaden med så mycket funktioner som möjligt. Men just nu är jag en så mycket nöjdare Landroid-ägare än jag någonsin varit tidigare.

En några frågor dock till er andra.

- När den nu går ner för slänten så bromsar den inte bara utan stannar även helt ibland, funkar era så också?
- Innan uppdateringen så hanterade den krockar annorlunda. Krockar den på vänster fram nu så försöker den svänga vänster, alltså mot hindret, mot att den svängde höger innan och vice versa. Varför? Ska det vara så?
- En gång fick den spel och körde in och ut ur laddstationen när den skulle ställa sig på laddning, ända tills jag startade om den. Då gick den snällt och ställde sig igen. Någon mer som det hänt för?
 
peternicklas
Så, nu har Worx/Landroid gjort det som nästan inga andra har gjort. Beslutet är tagit om att uppdatering via nätet kommer att göras tillgänglig A.S.A.P. Det som återstår är att de ska skapa en inloggning till deras hemsida.
Detta betyder att alla som vill har tillgång till detta och har en Landroid M MÅSTE registrera sig:D
Nästa steg är att de som har registrerat sig kommer att få ett email när nya uppdateringar finns tillgängliga.
INGA eller INGET gällande uppdateringar kommer att gå igenom mig.
Räkna med en vecka innan allt är klart.

DOCK, i nuläget INGEN uppdatering till L. Detta beror på att uppdateringen görs med batteriet demonterat och risken för att koppla fel och då skada MB har gjort att de valt att inte släppa uppdateringar till L, just nu.
Jag har dock ställt frågan om ägarna kan köpa denna kabel via nätet och på så sätt kunna göra det själv.
Han återkommer, ska kolla om det är möjligt.

Gällande förslag till förbättringar så uppmanar de oss att skicka det till dem. Har nu även fått kontakt med chefen på R & D, allt detta skickas genom mig.
 
  • Gilla
AfrooDite och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Riggen skrev:
- En gång fick den spel och körde in och ut ur laddstationen när den skulle ställa sig på laddning, ända tills jag startade om den. Då gick den snällt och ställde sig igen. Någon mer som det hänt för?
Min gjorde så idag. Fick rådet att rengöra kontakterna i båda laddstation och på klipparen. Har inte hunnit med att prova detta ännu. Kolla även när det händer vad det står i displayen. Det ska stå fångad när det är rätt.
 
peternicklas
  • Gilla
magnus_vtr
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Martin84 skrev:
Min matta var också bättre med en vanlig gräsklippare.. Jag är nöjd med worx men hade högre förväntningar..
Min uppfattning är precis tvärtom.
Tidigare klippte jag gräset 2-3 ggr per vecka med en rotorklippare och jag hade en ganska tätt och fin gräsmatta. Men det fanns en hel del mossa på ett skuggigt område.

I slutet av april i år köpte jag en Landroid M och installerade. I början blev jag väldigt skeptisk till resultatet. Det var lite ojämnt och tuffsigt. Men efter hand blev det bättre och bättre, och efter 12-14 dagar var det jämnt och fint.

När vi sedan kom in en bit i juni hade jag den tätaste, jämnaste och finaste gräsmattan jag någonsin haft. Och inte tillstymmelse till mossa någon stans. Grannarna började flockas på gatan utanför och alla undrade vad jag dopat gräset med. Dom hade uppenbarligen också sett den tydliga förbättringen.

Nu när vi är i slutet av juli ser gräsmattan ut som sju svåra år. Skulle jag nu jämföra med ett foto från juni skulle det inte ens se ut som samma gräsmatta. Men det beror helt enkelt på att vi haft solsken och 25-30° varmt i 6-7 veckor nu, med endast få och korta avbrott. Även om jag vattnat rikligt några gånger så har den starka solen och den ovanligt ihärdiga värmen knäckt gräset. Så att göra en jämförelse nu med hur gräsmattan var i juni som andra gjort tidigare i tråden, är för mig helt ovidkommande. Det är helt andra förutsättningar nu.

Jag är super nöjd med min Landroid. Jag har inte haft några som helst problem hittills, men i förmiddags hittade jag den stillastående mitt på gräsmattan tillsynes helt omotiverat. Trodde jag fått mitt första omotiverade driftstopp, men det visade sig att den hade knuffat ett stort äpple, som trillat ner från äppelträdet, framför sig långt ut på gräsmattan. När det tillslut åkte in under kåpan trodde klipparen att den blev upplyft eftersom kåpan trycktes upp i framkant.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Gällande förslag till förbättringar så uppmanar de oss att skicka det till dem. Har nu även fått kontakt med chefen på R & D, allt detta skickas genom mig.
Gött mos.

Jag upplever att min lite för lätt blir "fångad" lite för lätt lir "upp och ned" och lite för lätt kör utanför tråden om det lutar lite neråt.

Förslag:

*Fler försök innan den blir fångad
*Inte säga upp och ner utan att vara det, kanske nolla "gyrot" varje gång den står i laddaren?!
*Backa innan sväng om lutningen är mer än X grader. normalt bara vrider klipparen, vid lutning kunde den backa 0.5m eller så och sedan vrida runt. detta för att inte kasa utanför linan.
*fila på lutningskorrigeringen som har mer att önska.

Hepp!
 
peternicklas
Henke2 skrev:
*Fler försök innan den blir fångad
*Inte säga upp och ner utan att vara det, kanske nolla "gyrot" varje gång den står i laddaren?!
*Backa innan sväng om lutningen är mer än X grader. normalt bara vrider klipparen, vid lutning kunde den backa 0.5m eller så och sedan vrida runt. detta för att inte kasa utanför linan.
*fila på lutningskorrigeringen som har mer att önska.

Hepp!
Noterat, har nu 10 punkter. Fler förslag till förbättringar? Skickar önskemålen söndag kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.