Tittade lite manualen men hittar inget konkret om menyval klippområden. Vad menas och vad är nyttan med det? Kunde tydligen lägga,till fler områden och ange % för dem. Någon vänlig själ som kan skriva kort vad det är till för?
 
Om du har en komplicerad tomt som gör att klipparen mest klipper nära laddstationen och sällan lyckas komma till andra delar av tomten så har du nytta av en sån funktion. Då ska du kunna säga åt klipparen att följa tråden till en annan del av tomten och starta därifrån ibland. Tror ingen har lyckats få det att funka dock.
 
Redigerat:
MrMad skrev:
Om du har en komplicerad tomt som gör att klipparen mest klipper nära laddstationen och sällan lyckas komma till andra delar av tomten så har du nytta av en sån funktion. Då ska du kunna säga åt klipparen att följa tråden till en annan del av tomten och starta därifrån ibland. Tror ingen har lyckats få det att funka dock.
Det där lät ju intressant. Frågan är om jag inte ska prova detta vid tillfälle!
 
MrMad skrev:
Om du har en komplicerad tomt som gör att klipparen mest klipper nära laddstationen och sällan lyckas komma till andra delar av tomten så har du nytta av en sån funktion. Då ska du kunna säga åt klipparen att följa tråden till en annan del av tomten och starta därifrån ibland. Tror ingen har lyckats få det att funka dock.
Ok, man tackar. Då,får jag testa det med. Dock fundersam på hur den vet vilket som är område ett och två osv....
 
haft Landroid i 1 vecka, gått alla dagar 10 timmar om dagen, har 570 kvm gräs (exakt) , men är inte nöjd med klipp resultatet, klipper ojämt , missar mycket, kräver jag för mycket eller nåt som är fel? IMG_3859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tycker ni? Hur ser era gräsmattor ut?Jämna?

Russe
 
Hittade en bild tagen i juni 2014 då jag klippte med rotorklipparen och bild 2 tagen på samma ställe klippt med worx 1 vecka
Rotor klipphöjd 4 cm
worx klipphöjd 3,5 cm

IMG_3638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Worx:
IMG_3855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
läste att den ska helst stå under tak då den laddas, eller en sval plats , byggde en sådan, tar inte långt tid och landroiden mår bra. IMG_3848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tollarn
  • Laddar…
peternicklas
Brukar ta några veckor innan allt är klippt. Men visst är vår gräsmatta jämn och framförallt mycket grönare.
Sedan kan en liten justering av slingan fixa om det är ojämnt. Kolla vilka ställe som den ev. har missat. Jag hade förra året en liten triangel vid en kvadratisk ö. Detta försvann genom uppdateringen och kanske då jag justerade slingan.
 
den var rätt grön för, kanske klipper för kort helt enkelt 3,5 cm, lägger ut gödning och vattnar som förr. förmodligen trivs inte gräset med 3,5 klipphöjd.
 
russe skrev:
den var rätt grön för, kanske klipper för kort helt enkelt 3,5 cm, lägger ut gödning och vattnar som förr. förmodligen trivs inte gräset med 3,5 klipphöjd.
Helt klart har alla olika förväntning på sin gräsmatta. Mitt största mål är att slippa klippa och det slipper jag, trots ett taskigt hörn på en garagenedfart där den fastnar varje natt typ. (just fixat till detta)

Är man en trädgårdsnazi och klipper varannan dag(eller mer än en gång i veckan) i spikraka linjer så kanske en robot inte uppfyller förväntningarna, jag är dock helnöjd eftersom jag har i mina ögon en tokbra gräsmatta som är nyklippt jämnt.
 
Det tar några veckor innan det blir jämnt. Det såg likadant ut efter en vecka hos mig. Ge det tre-fyra veckor och det kommer att se perfekt ut.
 
russe skrev:
haft Landroid i 1 vecka, gått alla dagar 10 timmar om dagen, har 570 kvm gräs (exakt) , men är inte nöjd med klipp resultatet, klipper ojämt , missar mycket, kräver jag för mycket eller nåt som är fel?
Vad tycker ni? Hur ser era gräsmattor ut?Jämna?
Där hållar jag med dig.
Jag upplever inte heller att den åker över alla ytor till 100%.
Min tomt är 740kvm och jag har en klipptid på 5 dagar i veckan á 6.6 timmar inkl laddning.
Jag är inte missnöjd, men hade kanske förväntat mig mer.
Har haft klipparen sedan Juni.
Tyvärr när man varit borta under längre perioder (5-7) dagar så har oturen varit att den har stannat och då tar det veckor innan gräset blir jämt klippt igen.
 
Hej ,
jag är inte heller missnöjd men precis som du säger, hade förväntat mig mer. Du har inte försökt klippa 6 dagar i veckan och lite längre tid?
Det är bara ta fram rotor klipparen och jämna till det efter oturen.

Jag får nog avvakta och se om ett par veckor till.
Återkommer med resultat.
 
AfrooDite skrev:
Där hållar jag med dig.
Jag upplever inte heller att den åker över alla ytor till 100%.
Min tomt är 740kvm och jag har en klipptid på 5 dagar i veckan á 6.6 timmar inkl laddning.
Jag är inte missnöjd, men hade kanske förväntat mig mer.
Har haft klipparen sedan Juni.
Tyvärr när man varit borta under längre perioder (5-7) dagar så har oturen varit att den har stannat och då tar det veckor innan gräset blir jämt klippt igen.
Mycket märkligt. Har haft klipparen lika länge och efter några veckor var gräset helt jämnt och har jag ändå en mycket större yta att klippa.
 
Gräsmattan består av olika sorts gräs, det verkar ske en anpassning så småningom. Tror också att grässet ska få vila emellanåt. Jag märkte första tiden att speciellt rajgräset plattades til. Med rotorklippare vispas liksom det grova rajgräset upp på ett annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.