M martinradbo skrev:
Hmmm... jag har släppt det gamla nu och fokuserar på att hitta en ersättningstank istället.

För kännedom så är detta är inte en bostad utan en klubbstuga för en idrottsförening. Firman som installerade en gång i tiden gjorde en massa dumheter så man ska inte tro att det är perfekt.

Men det dimensionerades för att kunna erbjuda dusch för 100 personer under kort tid räknat på duschar i 3 min vardera.
KV värms upp via kopparslingor i två 500-literstankar med kopparslingor. Dessa tankar värms av en stor värmepump. Den tanken vi pratar om i denna tråden är en tredje tank som har agerat som en ren VVB, dvs bara en stor tank med en 3-fas elpatron i. Man kan säga att den agerar som en spets på VV-sidan via en blandningsventil.
Den trasiga tanken har även kopparslingor i sig, men de används inte. Troligen finns de för att det inte gick att köpa en sån tank utan dem på den tiden.

Nu letar jag efter nåt liknande. Skulle tro det blir billigast med en ny liknande tank. Då kan man återanvända elpatronen, och mycket av rördelar och kopplingar.
Ok det verkar konstigt och fel om VV kopplats direkt mot den och slingorna oanvända. Är du säker på hur det var kopplat i detalj med de tre tankarna?

Ska du ha den som ren elspets kan du skaffa en liknande tank med slinga för VV och elpatron och koppla via blandningsventil så du bara nyttjar den när VV börjar tappa temp. Den nya bör ha betydligt färre anslutningar än den du visat dvs i princip muffar för elpatron(er) och VV slinga(or) och två eller tre anslutningar mot värmevatten primär. Glöm inte att se till att tanken har någon oavstängbar anslutning mot expansion och gärna även en SÄV 1,5-2 bar direkt mot den.

En principskiss på hur du uppfattat nuvarande kopplingar vore intressant.
 
GK100 GK100 skrev:
Ok det verkar konstigt och fel om VV kopplats direkt mot den och slingorna oanvända. Är du säker på hur det var kopplat i detalj med de tre tankarna?

Ska du ha den som ren elspets kan du skaffa en liknande tank med slinga för VV och elpatron och koppla via blandningsventil så du bara nyttjar den när VV börjar tappa temp. Den nya bör ha betydligt färre anslutningar än den du visat dvs i princip muffar för elpatron(er) och VV slinga(or) och två eller tre anslutningar mot värmevatten primär. Glöm inte att se till att tanken har någon oavstängbar anslutning mot expansion och gärna även en SÄV 1,5-2 bar direkt mot den.

En principskiss på hur du uppfattat nuvarande kopplingar vore intressant.
Bild på installationen. Vänstra tanken är i verkligheten ytterligare en tank. De två värms upp av värmepump och har kopparslingor i sig. Varmvatten kommer i rör som är inringat i lila färg.

Den högra tanken är den uppsvällda/trasiga. Varmvattnet från koppparslingorna är inkommande "KV" till spetsberedaren vars utgående VV blandas med blandningsventil ovanpå tanken.

Som man även ser så används inte anslutningarna för kopparslingorna på spetsberedaren utan den tanken agerar som en "vanlig" VVB.
Två vita varmvattenberedare med kopparrör; den högra tanken har skador. Lila ring markerar varmvattenrör, och det finns mätare på bägge tankarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idén är att värmepumpen ska kunna gå på låg effekt och därmed vara energieffektiv. Därför finns spets-tanken för att få upp värmen på VV. Jag ser ingen anledning att denna spets ska gå "omvägen" via kopparslingor utan bättre att den fortsatt tar sitt vatten direkt ur tanken, precis som man gör i en mindre VVB. Har jag fel?
 
För att ytterligare förtydliga detta. Värmepumpen har alltså ingen VV-slinga/produktion, enbart en slinga som via de två stora tankarna används för golvvärme samt uppvärmning av VV via kopparslingorna så gott det går.
Vad som är mest energieffektiv och kostnadseffektivt kan man alltid diskutera, men det är så här det är gjort här.
När systemet ska maxas, det vill säga extremt mycket varmvatten behövs för dusch, kan man även slå på en elpatron i tanken som värms av värmepumpen, och på så sätt dra upp tempen även i den från normala 30-60 grader upp till 80 grader.

Med detta tänk behövs det bara en ren spets-beredare på slutet, inte en ordinär tekniktank med primär och sekundärsida inkl kopparslingor.
 
M martinradbo skrev:
Idén är att värmepumpen ska kunna gå på låg effekt och därmed vara energieffektiv. Därför finns spets-tanken för att få upp värmen på VV. Jag ser ingen anledning att denna spets ska gå "omvägen" via kopparslingor utan bättre att den fortsatt tar sitt vatten direkt ur tanken, precis som man gör i en mindre VVB. Har jag fel?
Har du för intresses skull uppgifter på gamla tanken tex märkskylt eller vad det står vid de olika anslutningarna? Det som syns på bilden verkar felaktigt gjort om inte tanken är kopparfodrad vilket skulle vara ovanligt med alla övriga anslutningar på den och dubbla slingor dessutom vad det verkar.

Är det en vanlig acktank avsedd för värmevatten och möjlighet för tex VV via slingorna är det galet och inte dåligt att den gått så länge innan den rosta genom. Dumt att i så fall inte slingorna använts det är inget som försämrar i den koppling du beskriver som man försökt få till.

I ditt fall bättre att du ersätter med en vanlig elvärmd VVB utan några krusiduller i övrigt det bör vara både bäst ekonomiskt och för att undvika inkopplingsgrodor.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du för intresses skull uppgifter på gamla tanken tex märkskylt eller vad det står vid de olika anslutningarna? Det som syns på bilden verkar felaktigt gjort om inte tanken är kopparfodrad vilket skulle vara ovanligt med alla övriga anslutningar på den och dubbla slingor dessutom vad det verkar.

Är det en vanlig acktank avsedd för värmevatten och möjlighet för tex VV via slingorna är det galet och inte dåligt att den gått så länge innan den rosta genom. Dumt att i så fall inte slingorna använts det är inget som försämrar i den koppling du beskriver som man försökt få till.

I ditt fall bättre att du ersätter med en vanlig elvärmd VVB utan några krusiduller i övrigt det bör vara både bäst ekonomiskt och för att undvika inkopplingsgrodor.
Gamla tanken är en Polarheat och utan att säga för mycket så vill jag inte ha att göra med dem något mer. :(

Men som du säger, det är deras standardtank med kopparslingor och gjord för primar/sekundär med maxtryck på 3 bar skulle jag tro. Men du menar kanske inte att det är trycket som är det kritiska, utan mer att syret i färskvattnet i en tank som inte är skyddad mot detta är den stora boven ?
Etikett på vattenlagringstank, Polar-300LS2-R50*2, specificerar kapacitet 300L, max tryck 6 bar, värmeväxlare, vikt 65 kg, max temperatur 90°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kan ställa dit en vanlig VVB men de är ofta rätt klena med 3 kW elpatron. I den gamla tanken hade jag 6 kW-elpatron och skulle gärna återanvända den, men det kanske blir dyrare än då.

När du säger att det blir lika bra att köra via kopparslingorna så reagerar jag. Min känsla är att om man värmer upp en hel tank till t.ex. 80°, och sen leder vatten genom tanken via kopparslingor, att vattnet då inte hinner bli lika varmt, som om man tog det direkt ur tanken?
Men jag har säkert helt fel där, det är bara en känsla.

Jag får leta lite tänker jag. Kolla vad en standard VVB kan ge för effekt. Alternativt då en tank (med kopparslingor som du skriver) och återanvända 6 kW-elpatronen.
 
M martinradbo skrev:
Gamla tanken är en Polarheat och utan att säga för mycket så vill jag inte ha att göra med dem något mer.
Jag tror inte Polar Heat tillverkar några egna tankar, utan dom köper in och OEM'ar. Men era behov är inga konstiga, så någon standardtank från t ex Borö eller Strömsnäspannan borde passa bra.
 
Redigerat:
M martinradbo skrev:
Gamla tanken är en Polarheat och utan att säga för mycket så vill jag inte ha att göra med dem något mer. :(

Men som du säger, det är deras standardtank med kopparslingor och gjord för primar/sekundär med maxtryck på 3 bar skulle jag tro. Men du menar kanske inte att det är trycket som är det kritiska, utan mer att syret i färskvattnet i en tank som inte är skyddad mot detta är den stora boven ?
[bild]


Jag kan ställa dit en vanlig VVB men de är ofta rätt klena med 3 kW elpatron. I den gamla tanken hade jag 6 kW-elpatron och skulle gärna återanvända den, men det kanske blir dyrare än då.

När du säger att det blir lika bra att köra via kopparslingorna så reagerar jag. Min känsla är att om man värmer upp en hel tank till t.ex. 80°, och sen leder vatten genom tanken via kopparslingor, att vattnet då inte hinner bli lika varmt, som om man tog det direkt ur tanken?
Men jag har säkert helt fel där, det är bara en känsla.

Jag får leta lite tänker jag. Kolla vad en standard VVB kan ge för effekt. Alternativt då en tank (med kopparslingor som du skriver) och återanvända 6 kW-elpatronen.
Ja då var det synd att du fått det gjort så felaktigt och i onödan när slingorna fanns. Men gjort är gjort och då kan det nog vara bra att du söker någon liknande tank kopplar den rätt och kan använda din 6 kW patron i den. Att använda slingorna är helt ok med som det är gjort här VVX över hela höjden i tanken det ger hög effekt och med den laddad väl över VV temp tar du ut energin i lagom takt ända till dess diffen blir låg mot önskad VV-temp. Det skiljer inte mycket mot om du lagrat VV direkt.kan vara tvärtom beroende på att tankinredningen och anslutningarna direkt inte gynnar skiktat uttag utan ger lätt omblandning i den.

Både trycket den är avsedd för och att köra VV i en ren stålburk är givetvis inte helt rätt här. Mest fel är råvatten i den och som sagt inte dåligt att den gått så länge före läckan. Normalt trycksäkras ju VVB 9 bar så den är fel för det oavsett om man ser på märkdata. Nu är det riskfritt sett till Mythbustereffekt pga både drifttermostat och överhettningsskydd, ska mycket till att det så i verkligheten men givetvis ska man inte medvetet leka med faran att man får överhettat vatten i den.
 
Jag har själv haft en VVB som har haft en säkerhetsventil som var ur funktion samtidigt som termostaten var ur funktion och åtminstone passerade 200 grader och smälte PEX i tanken (diskuterat i en annan tråd)

Jag tror *inte* att det är vad ni har drabbats av.

Varken i mitt fall eller i något av Mythbuster's fall har tanken gjort den typen av punkt-deformation på sidan som sedan återgått när trycket återställdes.

Om tanken hade deformerats på det viset hade hela den cylindriska integriteten förlorats, vilket antingen skulle ha resulterat i att tanken exploderat spektakulärt, eller, om man var på precis rätt sida gränsen fått tanken att deformeras när trycket minskade.
Den hade *inte* återgått till samma form som den hade innan och som den hade när du plockade ner skalet.

Jag tror snarare att ni har haft någon form av läcka, inifrån eller utifrån som fått något i isoleringen eller samlats mellan isolering och plåt så att det expanderade och tryckte ut den omgivande plåten.

Fortfarande obra och skäl till att byta ut beredaren, men med mindre risk för att behöva laga ett cirkulärt hål i taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.