21 236 läst · 52 svar
21k läst
52 svar
Volkswagen ID.4, nöjda?
Fått ut min ID.4 GTX till slut, bara ett halvår försenad...
Lite ovant med sån halvsuv eller vad det kallas. Aldrig ägt en sådan tidigare. (Eller ägt och ägt, haft tillgång till. Är en tjänstebil så inget jag äger).
Däremot lyckades varken bilnasaren eller jag när jag testar senare, logga in från själva bilen. Har konto, inloggad i appen, mot bilens chassinummer etc. Men själva bilen kan inte loggas in.
Tänkte det var något med nätverket / inbyggda SIM'et, så jag hittade att man kunde ansluta till WI-Fi. Testar det men det funkar inte heller, oklart varför. Dvs går ej ansluta till Wi-Fi trots korrekt lösen.
Positivt på den korta tid jag haft den är att att det känns bekvämt och tyst, fartgupp märks knappt.
Negativt är förrutom ovan med uppkoppling.
Små detaljer var och en visserligen, men sådant som att den klassiska solglasögonsluckan i taket på VAGs bilar är borta. Allmänt är diverse praktiska mindre fack helt borta. Stort utrymme i mittkonsolen och dörrar visserligen men besvärligt hålla ordning där.
Mittkonsolen fram, under mugghållarna, har t.ex. ett tomrum, varför i hela friden har man inte passat på att fixa en "låda" där. (ser det går att köpa tredjeparts).
Backkameran som brukar vara bakom VW-loggan är nu exponerad. Var en grej jag verkligen saknade sen jag bytte bort Passaten, slippa spola varje gång halva året.
Lastskyddsnätet är ett skämt, istället för att sitta i en kassett på ryggstödet är det en lös historia med remmar och skit. Stången uppe sitter också "perfekt" mitt i bakrutans synfält. I vilket fall när den sitter med baksätet normalt, inte testat när man fällt det.
Designers som använder "pianolack" i bilars inredning borde straffas med kölhalning.
De flesta av dessa saker kända jag till, men retar mig ändå. Listan på saker att reta sig på bliv mycket längre än positiva. Men allt som allt är jag nöjd, blir nog väldigt trevlig på långkörningar mtp hur bekväm och tyst den är.
4-hjulsdriften ska blir spännande test i vinter också.
Lite ovant med sån halvsuv eller vad det kallas. Aldrig ägt en sådan tidigare. (Eller ägt och ägt, haft tillgång till. Är en tjänstebil så inget jag äger).
Däremot lyckades varken bilnasaren eller jag när jag testar senare, logga in från själva bilen. Har konto, inloggad i appen, mot bilens chassinummer etc. Men själva bilen kan inte loggas in.
Tänkte det var något med nätverket / inbyggda SIM'et, så jag hittade att man kunde ansluta till WI-Fi. Testar det men det funkar inte heller, oklart varför. Dvs går ej ansluta till Wi-Fi trots korrekt lösen.
Positivt på den korta tid jag haft den är att att det känns bekvämt och tyst, fartgupp märks knappt.
Negativt är förrutom ovan med uppkoppling.
Små detaljer var och en visserligen, men sådant som att den klassiska solglasögonsluckan i taket på VAGs bilar är borta. Allmänt är diverse praktiska mindre fack helt borta. Stort utrymme i mittkonsolen och dörrar visserligen men besvärligt hålla ordning där.
Mittkonsolen fram, under mugghållarna, har t.ex. ett tomrum, varför i hela friden har man inte passat på att fixa en "låda" där. (ser det går att köpa tredjeparts).
Backkameran som brukar vara bakom VW-loggan är nu exponerad. Var en grej jag verkligen saknade sen jag bytte bort Passaten, slippa spola varje gång halva året.
Lastskyddsnätet är ett skämt, istället för att sitta i en kassett på ryggstödet är det en lös historia med remmar och skit. Stången uppe sitter också "perfekt" mitt i bakrutans synfält. I vilket fall när den sitter med baksätet normalt, inte testat när man fällt det.
Designers som använder "pianolack" i bilars inredning borde straffas med kölhalning.
De flesta av dessa saker kända jag till, men retar mig ändå. Listan på saker att reta sig på bliv mycket längre än positiva. Men allt som allt är jag nöjd, blir nog väldigt trevlig på långkörningar mtp hur bekväm och tyst den är.
4-hjulsdriften ska blir spännande test i vinter också.
Redigerat:
Minns den upplevelsen första gången man körde över ett fartgupp eller broskarv med ID, bättre hantering från chassit än i alla andra bilar jag kört. Den medföljande appen VW Connect var ett skämt, och man var också tvungen att trycka på nån acceptera ruta på skärmen varje gång man startade bilen. Kan du inte logga in ska du reklamera det.engs skrev:
Fått ut min ID.4 GTX till slut, bara ett halvår försenad...
Lite ovant med sån halvsuv eller vad det kallas. Aldrig ägt en sådan tidigare. (Eller ägt och ägt, haft tillgång till. Är en tjänstebil så inget jag äger).
Däremot lyckades varken bilnasaren eller jag när jag testar senare, logga in från själva bilen. Har konto, inloggad i appen, mot bilens chassinummer etc. Men själva bilen kan inte loggas in.
Tänkte det var något med nätverket / inbyggda SIM'et, så jag hittade att man kunde ansluta till WI-Fi. Testar det men det funkar inte heller, oklart varför. Dvs går ej ansluta till Wi-Fi trots korrekt lösen.
Positivt på den korta tid jag haft den är att att det känns bekvämt och tyst, fartgupp märks knappt.
Negativt är förrutom ovan med uppkoppling.
Små detaljer var och en visserligen, men sådant som att den klassiska solglasögonsluckan i taket på VAGs bilar är borta. Allmänt är diverse praktiska mindre fack helt borta. Stort utrymme i mittkonsolen och dörrar visserligen men besvärligt hålla ordning där.
Mittkonsolen fram, under mugghållarna, har t.ex. ett tomrum, varför i hela friden har man inte passat på att fixa en "låda" där. (ser det går att köpa tredjeparts).
Backkameran som brukar vara bakom VW-loggan är nu exponerad. Var en grej jag verkligen saknade sen jag bytte bort Passaten, slippa spola varje gång halva året.
Lastskyddsnätet är ett skämt, istället för att sitta i en kassett på ryggstödet är det en lös historia med remmar och skit. Stången uppe sitter också "perfekt" mitt i bakrutans synfält. I vilket fall när den sitter med baksätet normalt, inte testat när man fällt det.
Designers som använder "pianolack" i bilars inredning borde straffas med kölhalning.
De flesta av dessa saker kända jag till, men retar mig ändå. Listan på saker att reta sig på bliv mycket längre än positiva. Men allt som allt är jag nöjd, blir nog väldigt trevlig på långkörningar mtp hur bekväm och tyst den är.
4-hjulsdriften ska blir spännande test i vinter också.
Fixat (själv). Bråkat med det här lite till o från när jag haft tid, försökt logga in med OCR, med mail/psw. koppla upp genom WiFi mot mobilen osv,engs skrev:
Idag så testade jag att logga ut i mobilappen, loggade in där igen. Sen funkade det direkt att logga in bilen också, med mobilappen / ocr.
Ska iväg på långresa idag, så jag ställde in att den skulle ladda upp till 100% i appen igår. Men den stod kvar på 80% imorse.
Har också inställt avresetider under laddningställen, att den ska ladda klart till morgonen samt 80% under vardagar.
Så jag antar att det senare då ligger i högre prioritet? Så man får antingen stänga av laddningstider eller öka till 100% där istället?
Har också inställt avresetider under laddningställen, att den ska ladda klart till morgonen samt 80% under vardagar.
Så jag antar att det senare då ligger i högre prioritet? Så man får antingen stänga av laddningstider eller öka till 100% där istället?
Min egen monologtråd!
Någon som vet om det går att hitta historiska kördata, helst app / online eller åtminstone i bilen? Dvs km / dag eller så, behöver inte vara mer upplösning än så.
Hittar inget och att hålla på anteckna (fota av) trippmätare / milställning känns 1800-tal. De två senaste bilarna före fanns detta så det är verkligen märkligt, men kanske jag som är blind bara.
Någon som vet om det går att hitta historiska kördata, helst app / online eller åtminstone i bilen? Dvs km / dag eller så, behöver inte vara mer upplösning än så.
Hittar inget och att hålla på anteckna (fota av) trippmätare / milställning känns 1800-tal. De två senaste bilarna före fanns detta så det är verkligen märkligt, men kanske jag som är blind bara.
Förmodar att inställningen i bilen, när du parkerar på hemmadressen, har en högre prio.engs skrev:
Ska iväg på långresa idag, så jag ställde in att den skulle ladda upp till 100% i appen igår. Men den stod kvar på 80% imorse.
Har också inställt avresetider under laddningställen, att den ska ladda klart till morgonen samt 80% under vardagar.
Så jag antar att det senare då ligger i högre prioritet? Så man får antingen stänga av laddningstider eller öka till 100% där istället?
Jag har ett annat problem, det går ju att välja fyra olika varianter hur den ska ladda.
Jag har valt att "Ladda under föredragna tider" och ställt in 19.00-07.00
Men den skiftar tillbaka till "Ladda direkt" efter varje gång jag kört.
Är det någon som lyckats ställa in vilka tider den ska ladda på?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 035 inlägg
Dags att byta till sommarpuckar på bilen snart och såg över mina däck. Bilen är nu drygt tre år gammal och har rullat 9.000 mil. Låt oss anta 6.000 av dem är på sommardäcken över tre säsonger (lite högt skulle jag tro). Nu är däcken slut. Mönsterdjupet är väl iofs. inom det lagligas gräns på själva slitytan, men de har slitits rejält på insidan, så en säsong till på dem kändes oseriöst.
Kostnad för fyra nya goodyeardäck inklusive omläggning: 13.000 kr, eller strax över 2 kr/mil (givet att de nya håller lika länge). Jag har inte gjort någon prisjämförelse, det här är det pris jag fick av däckverkstaden och det får vara bra med det, men hade säkert gått att få billigare om jag orkat rodda med det mer själv.
ID-bilarna har rykte om sig att äta däck och tja, kanske är det så. Men 6.000 mil är väl i alla fall inte extremt, även om kostnaden som alla andra bilkostnader kom som en total chock. 😉
Kostnad för fyra nya goodyeardäck inklusive omläggning: 13.000 kr, eller strax över 2 kr/mil (givet att de nya håller lika länge). Jag har inte gjort någon prisjämförelse, det här är det pris jag fick av däckverkstaden och det får vara bra med det, men hade säkert gått att få billigare om jag orkat rodda med det mer själv.
ID-bilarna har rykte om sig att äta däck och tja, kanske är det så. Men 6.000 mil är väl i alla fall inte extremt, även om kostnaden som alla andra bilkostnader kom som en total chock. 😉
Jag har märkt det,
Har märkt det också, har ju haft bilen i två år nu. Men jag är ändå så pass nöjd att vi hämtar ut Id.4 nummer två på tisdag. 😅Nötegårdsgubben skrev:
Dags att byta till sommarpuckar på bilen snart och såg över mina däck. Bilen är nu drygt tre år gammal och har rullat 9.000 mil. Låt oss anta 6.000 av dem är på sommardäcken över tre säsonger (lite högt skulle jag tro). Nu är däcken slut. Mönsterdjupet är väl iofs. inom det lagligas gräns på själva slitytan, men de har slitits rejält på insidan, så en säsong till på dem kändes oseriöst.
Kostnad för fyra nya goodyeardäck inklusive omläggning: 13.000 kr, eller strax över 2 kr/mil (givet att de nya håller lika länge). Jag har inte gjort någon prisjämförelse, det här är det pris jag fick av däckverkstaden och det får vara bra med det, men hade säkert gått att få billigare om jag orkat rodda med det mer själv.
ID-bilarna har rykte om sig att äta däck och tja, kanske är det så. Men 6.000 mil är väl i alla fall inte extremt, även om kostnaden som alla andra bilkostnader kom som en total chock. 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Köpte en beggad 1st edition för ett år sedan.
Visst, håller med @engs ovan om att en del lösningar på Passaten var bättre (lastnät och backkamera exempelvis). Saknar också att kunna låsa med handtagen bak samt parkeringssensorer på sidan så bilen kan parkera själv.
Spontant smådetaljer vi klarar oss utan, och vi är på det stora hela nöjda.
Snart dags för 4års-service som känns lite väl saftig på 6100kr med "gammal bil"-rabatt.
Då är det inspektion, byte av bromsvätska samt köldmedie till klimatanläggningen.
Visst, håller med @engs ovan om att en del lösningar på Passaten var bättre (lastnät och backkamera exempelvis). Saknar också att kunna låsa med handtagen bak samt parkeringssensorer på sidan så bilen kan parkera själv.
Spontant smådetaljer vi klarar oss utan, och vi är på det stora hela nöjda.
Snart dags för 4års-service som känns lite väl saftig på 6100kr med "gammal bil"-rabatt.
Då är det inspektion, byte av bromsvätska samt köldmedie till klimatanläggningen.
Jag hade min ID4 som förmånsbil och det var därmed förutbestämt att den skulle bytas efter tre år. Jag bytte till vinterdäck ganska tidigt och till sommardäck ganska sent för att lite jämna ut slitaget mellan sommardäck och vinterdäck lite. Sommardäcken var vid återlämnandet efter 8000 mil och 3 år inte slut. Men tveksamt om de hållit en sommar till. Visst reagerar jag också på hur länge de håller. Men frågan är nog större än ID4. Bilar har blivit mycket tyngre. I synnerhet elbilar. Jag håller nog med dig i frågan. Hur fort däcken slits ut är inte så mycket att bråka om. Vad de kostar är mycket värre.Nötegårdsgubben skrev:
Dags att byta till sommarpuckar på bilen snart och såg över mina däck. Bilen är nu drygt tre år gammal och har rullat 9.000 mil. Låt oss anta 6.000 av dem är på sommardäcken över tre säsonger (lite högt skulle jag tro). Nu är däcken slut. Mönsterdjupet är väl iofs. inom det lagligas gräns på själva slitytan, men de har slitits rejält på insidan, så en säsong till på dem kändes oseriöst.
Kostnad för fyra nya goodyeardäck inklusive omläggning: 13.000 kr, eller strax över 2 kr/mil (givet att de nya håller lika länge). Jag har inte gjort någon prisjämförelse, det här är det pris jag fick av däckverkstaden och det får vara bra med det, men hade säkert gått att få billigare om jag orkat rodda med det mer själv.
ID-bilarna har rykte om sig att äta däck och tja, kanske är det så. Men 6.000 mil är väl i alla fall inte extremt, även om kostnaden som alla andra bilkostnader kom som en total chock. 😉
Jag instämmer helt att ID4an är en tung bil med sina dryga 2,3 ton och många hästkrafter på bakhjulen, speciellt med eldrift med tillhörande superkrafter sliter ju extra på hjulmönstret. Jag har kört vår Id4 i 6000 mil, har ingen sneslitning in/utsida men speciellt bakdäcken har slitits mycket. Tyvärr så har de tyska ingenjörerna optimerat däckbredderna lite väl precist, för den tunga bakdelen blev det 255 bak och 235 fram, vilket gör att det ej går att rotera däckplaceringarna... speciell med vinterdäck som endast kan snurra medurs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Vi har 235 runt om på vinterdäcken 😉
Fick stångas en del med firman vi köpte bilen av sommardäcken kom med tre 235 och en 255 🙄
De envisades med att en 235 till dög lika bra (en sån hittade de billigt på bildelsbasen).
Jag köpte en 255 på ebay för samma peng istället.
Fick stångas en del med firman vi köpte bilen av sommardäcken kom med tre 235 och en 255 🙄
De envisades med att en 235 till dög lika bra (en sån hittade de billigt på bildelsbasen).
Jag köpte en 255 på ebay för samma peng istället.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OT: Har däcken till vanliga svensson bilar nu blivit så kostsamma att man inte ens köper dem i par?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Otydligt av mig, angav däckbredd när det var fälgbredd.F fribygg skrev:
Bilen kom med 3st 8.5" breda fälgar och en 9", egentligen ska de ha 235 på de smalare och 255 på de bredare.
Min bil kom med 255 runt om.
Troligtvis har man lyckats göra fel två gånger, först har någon sänkt en fälg och inte märkt att de var olika breda. Därefter köpt nya däck och inte heller då märkt att de ska vara olika breda.
(Bilen kom med rent nya däck på).