De har å andra sidan ett tämligen tätbefolkat och lättgrävt nätområde. Så det blir inte rättvist att jämföra rakt av.
 
D Daniel 109 skrev:
De har å andra sidan ett tämligen tätbefolkat och lättgrävt nätområde. Så det blir inte rättvist att jämföra rakt av.
Om man tittar på Sydkrafts gamla årsredovisningar gjorde de liknande nivå på vinsten och avgifterna var väl inte alls lika höga då jämfört med övriga landet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du får inte ens dra en kabel till grannen.
Monopolet heter nätkoncession.
Nej, det heter områdeskoncession.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Nej, det heter områdeskoncession.
Enligt Vattenfall:

Det kallas för områdeskoncession eller nätkoncession för område.

Jag missade att lägga till "för område".
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ser inte riktigt problemet. Övervinster skall det ju inte vara, men att det kostar på är väl inget konstigt?

Man får betala 600kr för fiber till villan som bara är en plastsladd där man får strömförsörja router själv.

Att få el 365/24 via rejäla kopparkablar är väl värt samma i fast kostnad. Bara se vad alternativet med offgridlösning skulle gå på...

Sen kan man iofs labborera med att flytta månadskostnad till effektavgift och så. Håll bara överföringen per kwh så låg som möjligt. Surt att betala 30-40öre i överföring när man värmer poolen till minuspris mitt i natten när nätet har gott om ledig kapacitet...
Fast dom där tjocka kopparkablarna är ju betalda för längesen. Ganska många gånger om. Och förmodligen inte av E. ON heller.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Kan vi byta?, vi fick betala 877kr för 388kwh med E.ON för elnätet med 16A.
Jag gick tillbaka till Skellefteå kraft...betalar 865kr för 433kwh 20A nät
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
I augusti betalade jag 402 spänn till Tibber, och 1015 kronor till Eon😡
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Enligt mig borde elen som är en nödvändighet för oss medborgare vara statligt ägt och till självkostnadspris
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Har en aning att det finns många lik i bokföringen på detaljnivå i de olika bolagen. Inte minst prisbildningsmekanismen på "elmarknaden".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jkarlberg skrev:
Enligt mig borde elen som är en nödvändighet för oss medborgare vara statligt ägt och till självkostnadspris
Mat är också en nödvändighet.
Finns väl i stort ganska många ”nödvändigheter”
Visst hade det varit fint om vi fått alla dessa till ”självkostnadspris ” men knappast realistiskt va…??

Sen är staten ganska dålig ägare på konkurrensutsatta marknader och EU hade aldrig accepterat det heller…
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Har en aning att det finns många lik i bokföringen på detaljnivå i de olika bolagen. Inte minst prisbildningsmekanismen på "elmarknaden".
Vad syftar du på?
Bokföringsbrott?

Och vad har prisbildningsmekanismen med det hela å göra?
 
Z Zodde skrev:
Vad syftar du på?
Bokföringsbrott?
Det är spelare som är betydligt mer raffinerade än så. Troligen mer olämpligt korsägande, fördelar utanför regelverk, personliga nätverk mm.

Z Zodde skrev:
Och vad har prisbildningsmekanismen med det hela å göra?
Oavsett läge så verkar det som slutkunderna alltid blir skinnade.
 
F Franco Franco skrev:
Vi har de politiker och den situation vi förtjänar.
Vilka ska man rösta på för att få bukt med detta?
 
Z Zed skrev:
Vilka ska man rösta på för att få bukt med detta?
Hitta de som alla etablerade avskyr :p
 
J jkarlberg skrev:
Enligt mig borde elen som är en nödvändighet för oss medborgare vara statligt ägt och till självkostnadspris
Ska det gälla andra nödvändiga saker som mat, husrum och kläder också. Det låter som en klassisk planekonomi. Det kan nog vara bra i teorin. Men de som har försökt har aldrig lyckats särskilt bra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.