Nödvändligheterna betalas via socialbidrag och socialförsäkringar. Finessen där är att de köper då varorna på marknaden och undviker större störningar av dito.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det är spelare som är betydligt mer raffinerade än så. Troligen mer olämpligt korsägande, fördelar utanför regelverk, personliga nätverk mm.
Konspirations och manipulationsteorier har en sak gemensamt, de e ALDRIG med sanningen överensstämmande...
 
I
Z Zodde skrev:
Mat är också en nödvändighet.
Finns väl i stort ganska många ”nödvändigheter”
Visst hade det varit fint om vi fått alla dessa till ”självkostnadspris ” men knappast realistiskt va…??

Sen är staten ganska dålig ägare på konkurrensutsatta marknader och EU hade aldrig accepterat det heller…
Fast här handlar det om monopol verksamhet, de e en stor skillnad.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Nödvändligheterna betalas via socialbidrag och socialförsäkringar. Finessen där är att de köper då varorna på marknaden och undviker större störningar av dito.
Det är tanken, ja. Antar du inte känner någon på socialbidrag för det mesta av pengarna går till cigaretter från vad jag kan se. Mat och kläder till barn är underordnat.
 
I Ironside skrev:
Fast här handlar det om monopol verksamhet, de e en stor skillnad.
Fast skribenten skrev ”elen” och där är det långt ifrån monopol. Hade han skrivit elnätet hade jag kunnat hålla med…
 
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
Så här skrev jag till energimarknadsinspetionen och nedan svaret jag fick.

Ang Eon
Ni måste agera!!

Stämmer det som sades på SVT, att eon, av vinsten, använder 15 miljarder till nätutbyggnaden och skickar 25 miljarder till sina ägare i Tyskland? Är det rimligt. Är det något ni som myndighet har accepterat eller saknar ni möjligheter att göra något?

Det har så höga avgifter i förhållande till andra nätägare. Frågan är om det kör så långt det går och säger ni inte stopp så fortsätter dom till minglet det, ”går det så går det”.

Deras avgifter ligger redan för högt. I grannkommunen Ronneby har miljöteknik hälften i avgifter jämfört med oss i Karlskrona.

Men det får man inte byta till. Man är ju låst till eon då de numera är nätägare.

Därför är er roll viktigare än någonsin, pga att konkurrensen är helt satt ur spel.

Alternativet är att landets elnät ägdes av staten, som bekostade underhåll och utbyggnad genom avgifter från el distributörer. En kostnad de förstås sedan tar det från kund. Men då kunde man välja och det skulle bli en sund konkurrens igen.

Med vänlig hälsning,
Jonni Karlberg

Svaret:
Hej Jonni,

Elnätsavgifterna varierar mellan olika områden i Sverige. Med den modell som politikerna har valt är det inte meningen att avgifterna ska vara lika över hela landet utan det är kostnaden att bedriva elnätsverksamhet som styr vad du får betala som kund. Elnätsföretagen har olika förutsättningar för att bedriva sin verksamhet. Det är olika långt mellan kunderna, terrängen ser olika ut och antalet kunder att fördela kostnader på varierar. Dessutom har företagen olika avkastningskrav från sina ägare. Vissa driver näten till närmast självkostnadspris, andra tar ut den avkastning som vi tillåter.

Det gäller dock att inte blanda ihop den reglerade vinsten för elnätsverksamheten med hela koncernens vinst som exempelvis också kan inkludera vinster för elhandel eller produktion av el. Så kallade koncernbidrag, när intäkter lämnas över från ett bolag i koncernen till ett annat, är inte förbjudet. Ei har heller inte befogenheter i denna fråga.

Med vänlig hälsning,

XX
Konsumentkontakt
Energimarknadsinspektionen
XX/Växel 016-16 27 00
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Medlem JK skrev:
Vissa driver näten till närmast självkostnadspris, andra tar ut den avkastning som vi tillåter.
Nån som vet vilken avkastning de tillåter?
 
Z Zodde skrev:
Nån som vet vilken avkastning de tillåter?
Citat EI: Intäktsramen ska täcka kostnader för att bedriva elnätsverksamhet på ett ändamålsenligt och effektivt sätt under tillsynsperioden, täcka avskrivningar och ge elnätsföretaget en sådan avkastning på kapitalbasen som behövs för att i konkurrens med alternativa placeringar med motsvarande risk få tillgång till kapital för investeringar.
 
M marieed2 skrev:
Citat EI: Intäktsramen ska täcka kostnader för att bedriva elnätsverksamhet på ett ändamålsenligt och effektivt sätt under tillsynsperioden, täcka avskrivningar och ge elnätsföretaget en sådan avkastning på kapitalbasen som behövs för att i konkurrens med alternativa placeringar med motsvarande risk få tillgång till kapital för investeringar.
Ganska allmänt hållet alltså. ”Motsvarande risk” kan väl tolkas hur brett som helst.
 
M marieed2 skrev:
sådan avkastning på kapitalbasen som behövs för att i konkurrens med alternativa placeringa
Det där låter som en gummibandsregel.

Föreslår att de olika elnätsområdena får rösta om vilket bolag som skall utöva monopol under en begränsad (mandat)period, inkluderat bolag som slutkunder själva skapar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
Att du inte reagerar på hur mycket skatt du betalar och moms på skatten, där ligger ju den största kostnaden och utan motprestation, Eon har ju kostnader för nätet, här på ön grävde de ner kablarna för o öka driftsäkerheten o trädfällning kan ske mera riskfritt har nara goda erfarenheter av dom. Felet var väl att staten sålde ut vattenkraftverken eller nästan skänkte bort dom , alldeles för billigt
 
R rolf sundblad skrev:
här på ön grävde de ner kablarna för o öka driftsäkerheten
Tja.. de har ju bra marginaler för att få råd med det :p
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Konspirations och manipulationsteorier har en sak gemensamt, de e ALDRIG med sanningen överensstämmande...
Jo, det händer faktiskt.

spikplanka spikplanka skrev:
Det där låter som en gummibandsregel.

Föreslår att de olika elnätsområdena får rösta om vilket bolag som skall utöva monopol under en begränsad (mandat)period, inkluderat bolag som slutkunder själva skapar.
Det handlar ju om vem som äger nätet. Knappast något man kan rösta om. Men det vore ju lämpligt att näten var offentligt ägda när det är ett monopol.
 
D Daniel 109 skrev:
Det handlar ju om vem som äger nätet. Knappast något man kan rösta om. Men det vore ju lämpligt att näten var offentligt ägda när det är ett monopol.
Politiska beslut har tagits för att tillåta nuvarande model. Så givetvis kan man ta demokratiska beslut ånyo om något som om jag inte har helt fel har byggts upp med skattemedel.

Man kan också lösa det bakvägen genom att luckra upp nätkoncessionen..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nej, du har helt fel. Man kan inte konfiskera egendom bara sådär.

Nej, näten är inte byggd med skattemedel.

Nej, att införa konkurrerande elnät fungerar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.