S SueCia skrev:
Det kan vara därför det är dyrare på vintern eller?
När alla vill ha mycket el så är elen dyrare, när alla förbrukar lite el är elen nästan gratis.

Det är som det är :(
Fast vi har historiskt aldrig haft negativa elpriser.
Och min invändning handlade om att rekordlåga elpriser sommartid till obetydlig glädje.
Solel tex hjälper inte priserna vintertid, och när det är som absolut kallast blåser det ofta som minst. Obra kombination det där..
 
  • Gilla
Ålunda71 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast vi har historiskt aldrig haft negativa elpriser.
Och min invändning handlade om att rekordlåga elpriser sommartid till obetydlig glädje.
Solel tex hjälper inte priserna vintertid, och när det är som absolut kallast blåser det ofta som minst. Obra kombination det där..
Nu är det ju så det är, vad är din anledning för att vilja höja priset på sommaren och till vilken nytta?
Att solen inte lyser på natten eller på vintern är ju självklart.

Färska svenska jordgubbar är svårt att köpa på vinter också...men kan vara oförskämt billiga på sommaren.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Tyvärr är det inte mycket vi som konsumenter kan göra,
Det finns men det kostar. Tror jag räknade på en miljon SEK för att klara sig själv på el även en mörk decembernatt för solpaneler och batterier. Men det finns alternativ också som bil med batteri som man laddar någon annanstans och kör hem. Dieselaggregat går men då kostar det troligen mer än elnätet utom för bonden i skåne som fick 6 SEK/kWh och då drog han igång reservaggregatet eftersom det var billigare.. Ett annat alternativ är ved som ger gengas.

Finns också lagar man kan ta hjälp av:
energinyheter.se: Ändring i ellagen gör att du nu kan dela el med grannen (2022-01-10)
"innebär den nya lagändringen att interna lågspänningsnät får byggas utan några krav på tillstånd eller nätkoncession. Detta gäller även mellan hushåll i ett grannskap till exempel."

Kanske kan man slå ihop sig i ett elnätskollektiv och förhandla hårt mot elbolaget?
Så fort prisskillnaden är större än kabelkostnaden.

Det intressanta är:
energiforetagen.se: Delning av energi – nytt beslut om undantag från koncessionsplikt (2022-03-11)
"22 c § lyder:"
"2. mellan byggnader och anläggningar som var för sig även har en anslutning till en ledning eller ett ledningsnät som används med stöd av nätkoncession."

Dock har myndigheten genom att göra förbehållet endast inom lågspänningsnät begränsat den maximala (AC) spänningen till 1000 V, undantaget de gröna gubbarna som kan lyxa till med 40 kV. Därmed finns en implicit gräns för avstånd.

Om man räknar på en N1XV kabel med 6 mm² ledningsarea vilket ger 3,27 mΩ/m och med ett maximalt uttag på 16 A i en 3-fas anläggning så kommer fas-nolla spänningen att understiga toleransen på 10 % vid en sträcka av:
(spänning_rms * avvikelse) / (lednings_resistans_per_meter * ström) =
(230 * 0,10) / (3.27*10⁻³ * 16) = 440 meter
Således blir det effektiva avståndet för delning 440 meter. Effektförlusten hamnar på:
sträcka_i_meter * lednings_resistans_per_meter * ström² * 3 =
440 * 3.27*10⁻³ * 16² * 3 = 1104 watt

Men om man höjer systemspänningen till 3-fas 1000 Vrms så får man en förlust på 177 watt istället. Använder man switchade omformade för likspänningsöverföring kan man koppla ihop 2 ledare per pol och med 1500 V DC få ner förlusten till 39 watt.

Redan beslutat undantag:
energiforetagen.se: Bindande besked om undantag från kravet på nätkoncession och beslut gällande ansökan om dispens (2022-03-03)
"Energimarknadsinspektionen (Ei) meddelar följande beslut."
"Ledningsnätet till verkstaden, vattenpumphuset och klubbhuset på fastigheten
Kiplingeberg 7:1 i Uppsala kommun, Uppsalas län, enligt bifogad karta, bilaga
1, omfattas av undantaget från kravet på nätkoncession (ärendenummer 2021-
100077)"

Lagrum:
riksdagen.se: Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857) (Ändrad: t.o.m. SFS 2022:1391)
"2 § Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning."
"22 c § Ett internt lågspänningsnät för överföring av el från en anläggning som producerar el eller från en energilagringsanläggning får, om anläggningen är direkt ansluten till det interna lågspänningsnätet och lågspänningsnätet inte är en luftledning, byggas och användas utan nätkoncession /../ 2. mellan byggnader och anläggningar som var för sig även har en anslutning till en ledning eller ett ledningsnät som används med stöd av nätkoncession. Förordning (2022:1391)."
"24 § Överföring av el för någon annans räkning får ske /../
10. på ett sådant internt lågspänningsnät som avses i 22 c §, även om byggnaderna och anläggningarna har olika innehavare. Förordning (2022:1391)."
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
sysmali
D Daniel 109 skrev:
Moget att ta bort inlägget när man inser att man har fel.
Hade du citerat hade vi andra kunnat följa med i er diskussion. Nu ser vi bara massa oneliners från dig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
S
S Skopan skrev:
Att göra någon inskränkning i Eons möjligheter att tjäna fett på sina nät skulle ju vara ett angrepp på deras äganderätt. För såna tillgrepp behöver du nog ha en rödare riksdagsmajoritet än vad vi haft på många decennier.
Det ska bli en lagändring med hårdare krav.
 
sysmali sysmali skrev:
Hade du citerat hade vi andra kunnat följa med i er diskussion. Nu ser vi bara massa oneliners från dig.
Det är mot reglera att citera när det inte är nödvändigt. Efter som inläggen i ett forum hamnar efter varandra som i en diskussion behöver man inte citera, om man inte tar upp någon som nämnts tidigare.

Men om folk tar bort eller ändrar på inlägg i efterhand så faller det. Felet är då hos den som tar bort eller ändrar. Citat ska inte vara normalläget.
 
Men en stor del av fakturan är Elskatt (53,5 öre/kWh). Men det kanske skiljer på den rörliga elnätsavgiften som för mig som har Ellevio är 30 öre/kWh. Sen att den fasta avgiften blir hög nu, är ju bara för att den just nu slås ut på en liten förbrukning.

450 kr/månad för ett elabonnemang känns väl ändå rimligt? Vad kostar din mobiltelefon?

Sett över året (och exklusiva elskatt) betalar vi 66 öre/kWh i överföringskostnad (119 öre/kWh totalt).

Om något är det skatten som är oproportionerligt stor då staten definitivt inte drar sitt strå för att säkra elproduktionen, utan lägger det på oss privatpersoner att investera i solceller.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
I
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Men en stor del av fakturan är Elskatt (53,5 öre/kWh). Men det kanske skiljer på den rörliga elnätsavgiften som för mig som har Ellevio är 30 öre/kWh. Sen att den fasta avgiften blir hög nu, är ju bara för att den just nu slås ut på en liten förbrukning.

450 kr/månad för ett elabonnemang känns väl ändå rimligt? Vad kostar din mobiltelefon?

Sett över året (och exklusiva elskatt) betalar vi 66 öre/kWh i överföringskostnad (119 öre/kWh totalt).

Om något är det skatten som är oproportionerligt stor då staten definitivt inte drar sitt strå för att säkra elproduktionen, utan lägger det på oss privatpersoner att investera i solceller.
Jag är inte helt säker på vad det har med saken att göra, men ett mobilabonnemang kostar runt 250-300 kr/månad, inklusive allt. Då ingår fria samtal och SMS, och man har oftast en ganska stor datamängd inkluderad.

Vår elräkning från EON ligger på runt 1400 kr mitt i sommaren, och under vintern är den betydligt högre. Själva elkostnaden utgör vanligtvis hälften av beloppet.

Visst, en del av kostnaden går till skatt som går tillbaka till Sverige, men det känns ändå orimligt att ett monopolföretag kan skicka 25 miljarder i vinst till sina tyska ägare över en tioårsperiod.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är mot reglera att citera när det inte är nödvändigt. Efter som inläggen i ett forum hamnar efter varandra som i en diskussion behöver man inte citera, om man inte tar upp någon som nämnts tidigare.

Men om folk tar bort eller ändrar på inlägg i efterhand så faller det. Felet är då hos den som tar bort eller ändrar. Citat ska inte vara normalläget.
Men det är å andra sidan helt enligt reglerna att kunna ta bort eller ändra sitt inlägg, inom en timme (eller hur länge det nu är) så du får nog leva med att ett inlägg försvinner eller ändras eller att du väntar den där timmen innan du svarar någon eller använda citat när du svarar någon.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Att det inte är spärrat är inte samma sak som att det är okej. Att det överhuvudtaget finns en spärr beror på att beteendet är ett problem.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det inte är spärrat är inte samma sak som att det är okej. Att det överhuvudtaget finns en spärr beror på att beteendet är ett problem.
Jag och många andra ser det inte som ett problem. Om reglerna skulle ändras så att det vore fullt frivilligt, kanske lämpligt eller till och med ett måste att citera, skulle du då välja att göra det om du ville svara på ett specifikt inlägg?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
450 kr/månad för ett elabonnemang känns väl ändå rimligt? Vad kostar din mobiltelefon?
Eon Syd kostar som billigast för en villa 591 kronor.
Har man en elbil behöver man kanske lite större säkring och då blir det dyrt.
16 A 591,25
20 A 780,0
25 A 1006,25

Mitt mobilabbonemang kostar 129 kronor med 10 GB surf.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har man en elbil behöver man kanske lite större säkring och då blir det dyrt.
16 A 591,25
20 A 780,0
25 A 1006,25
Det tycker jag som har elbil och 16A huvudsäkring att man klarar sig alldeles lagom på. Jag ligger på som högst 4 kWh per timme då jag kör långsam laddning p.g.a. effektavgifterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det tycker jag som har elbil och 16A huvudsäkring att man klarar sig alldeles lagom på. Jag ligger på som högst 4 kWh per timme då jag kör långsam laddning p.g.a. effektavgifterna.
Ok, fine.
591 kronor i fast elnätsavgift är ändå ~31% högre än de 450 kronor som skulle kännas "rimligt"😮
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
450 kr/månad för ett elabonnemang känns väl ändå rimligt?
 
D Dilato skrev:
591 kronor i fast elnätsavgift är ändå ~31% högre än de 450 kronor som skulle kännas "rimligt"
Det känns nog bara rimligt om man redan har ett så dyrt bolag som E.ON; här tycker folk Tekniska Verken är dyra och de tog 186 kr (mindre från September, men effektavgift)... Tekniska Verken har alltså en vinstmarginal på 13% trots den avsevärt lägre avgiften än E.ON tar.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.