25 730 läst · 179 svar
26k läst
179 svar
Visst är det bra att elen har lågt pris men vad gör vi åt EON
Jo, efter som jag inte citerade, efter dom det inte borde behövas, så blev mitt svar hängande i luften. Man tar inte bort eller ändrar inlägg som fått svar.
Mitt lokala elbolag tog för juli månad 54,50 öre/kWh i energiavgift plus 43,20 kr i fast avgift. Sen 463,73 kr fast avgift för 20A, samt överföring 30,50 öre/kWh.
Totalt, inkl skatt, 1361,20 kr för 617 kWh. Inte så billigt men jag antar att det mesta av pengarna stannar i kommunen och det är ju ganska bra.
Andra delar av kommunen har Eon eller Vattenfall och en del av jobbarkompisarna brukar klaga över Eon men det hjälper ju inte.
Totalt, inkl skatt, 1361,20 kr för 617 kWh. Inte så billigt men jag antar att det mesta av pengarna stannar i kommunen och det är ju ganska bra.
Andra delar av kommunen har Eon eller Vattenfall och en del av jobbarkompisarna brukar klaga över Eon men det hjälper ju inte.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
Det kan vara därför det är dyrare på vintern eller?Huddingebo skrev:
När alla vill ha mycket el så är elen dyrare, när alla förbrukar lite el är elen nästan gratis.
Det är som det är
Och jag som tycker Tekniska Verken tar hutlöst mycket betalt med 2230 kr/år +30 öre/kWh (och med effekavgiften snart +40 kr/kWp). Det blev för juli 887 kWh = 930 kr. (+165 kr elhandel för elhandeln, så klart separat). Mycket billigare än vad E.ON verkar ha, men ändå för mycket...
Du kan ju inte räkna nuvarande fasta avgift med en kommande effektavgift. Summan kommer generellt inte att bli högre för att man inför en effektavgift.
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
När alla förbrukar mindre el än det produceras blir den billig, ja till och med billigare än gratis ibland.S SueCia skrev:
När alla förbrukar mer än den billiga produktionen kan leverera startas dyrare produktion upp för att täcka behovet.
Om man utnyttjar 16A, t.ex. för att ladda en bil 2 gånger i månaden blir kostnaden på vintern 440 kr/månad, sommar 220 kr/månad = 3960 kr/år bara för effektavgiften. Det kommer att vara ett fåtal kunder som kommer att betala notan för oss andra, det är jag ganska säker på (jag har redan begränsat effekten på min laddare då jag har kunskapen)D Daniel 109 skrev:
Att göra någon inskränkning i Eons möjligheter att tjäna fett på sina nät skulle ju vara ett angrepp på deras äganderätt. För såna tillgrepp behöver du nog ha en rödare riksdagsmajoritet än vad vi haft på många decennier.L Lassse skrev:I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
När det förbrukas mindre el än det produceras blir den billig, när det förbrukas mer än den billiga produktionen kan leverera blir det dyrt.D Dilato skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg