D Daniel 109 skrev:
Nej, att införa konkurrerande elnät fungerar inte.
Om det finns personer som är villiga att finansiera detta så, varför inte?
Problemet är ju monopolet.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om det finns personer som är villiga att finansiera detta så, varför inte?
Problemet är ju monopolet.
Det finns absolut ingen som skulle vilja finansiera ett helt nybyggt (och dyrt) elnät i ett område där det idag redan finns ett fungerande (ekonomiskt till stor del avskrivet ) elnät, trodde du öht det?

Hur skulle den kalkylen se ut?
 
Nej, problemet är inte monopolet. Elnät bör vara monopol, på samma sätt som det inte är vettigt med parallella vägnät. Men monopol bör inte vara privata.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det finns absolut ingen som skulle vilja finansiera ett helt nybyggt (och dyrt) elnät
Men då är det inget problem att tillåta det eftersom ingen kommer att bygga det?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Men då är det inget problem att tillåta det eftersom ingen kommer att bygga det?
Och vad uppnår man då med å tillåta det menar du?
 
Man kan ordna elmatning annorstädes. Koppla upp sig direkt på regionnät osv..
Vad uppnår man med att låta folk bestämma vad de ska handla i mataffären. Mycket enklare om rosenbadkommisionen bestämmer vad alla ska äta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
Jag byter gärna med dig, 1390.68kr för 451kwh från Eon 😞
 
Z Zodde skrev:
Det där är väl nåt du hittat på…🤔
Nä, vi i Sverige kommer att få det dyrare för att tyskarna ska få billigare el som tas från Sverige! Stod i kvällstidningarna igår eller i förrgår!
 
Råkar bo i en liten inklämd EON-kil, omgiven av andra nätägare. Nej, jag önskar inte flytta. Det är bara knappt dubbelt så dyrt med EON som med andra nätägare i området. Ingår i elområde SE3, men EON hanterar vårt område som nätområde SYD, motsvarande elområde SE4.

Visade denna bild för EI men de stängde tråden då de ansåg att EON höll sig inom intäktsramarna och att EI gjort konsekvensanalys. När jag läste dokumentet jag blev hänvisad till så hade de använt ordet konsekvensanalys, dvs konsekvenserna för EON var att det var ok att höja sina priser/hantera prissättningen på det sätt de gjort. Konsekvenserna för drabbade nät"kunder" var irrelevanta för EI om jag förstod det rätt.
 
  • Karta över elnätsområden i Sverige med avgifter och elöverföringspriser markerade i olika färger för olika nätägare som EON, Vattenfall och Ellevio.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
antett och 1 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 158kr i el för 558kw 0,283 kr per kw
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kw.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
Problemet med EONs monopolistiska överdebitering av Svenska hushåll måste lösas via regler o lagstiftning.
Det mest patetiska är att EON ägs till stor del av Tyska staten, och 2023 gick EON med 4 mijarder i vinst varav 2 miljarder gick tillbaka till ägarna😎 och ändå så höjde EON de fasta nätavgifterna, först i mars med 11% och nu i augusti med ytterligare 9% på de i år redan höjda avgifterna, dvs totalt närmare 21% högre än i årsskiftet.
Att Tyskland har enorma problem med sin elförsörjning efter nedläggningen av kärnkraften är ju på allemans läppar i Tyskland och många stora tyska företag lämnar eller har stoppat sina investeringar i landet.
I Oktober införs ett nytt sätt att distribuera och beräkna eldistributionen till bla kontinenten så då kommer även mellersta och norra Sverige att få smaka av sydveriges "tysklandspriser" på elen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Blanda inte ihop problemen med höga nätavgifter med resultatet för hela koncernen. Jag håller med om att nätavgifterna är onödigt höga, men blanda inte in inkomster som inte hör hit.
 
D Daniel 109 skrev:
Blanda inte ihop problemen med höga nätavgifter med resultatet för hela koncernen. Jag håller med om att nätavgifterna är onödigt höga, men blanda inte in inkomster som inte hör hit.
Jo det är mycket viktigt att energimarknadsinspektionen noga granskar EON's bokföring och eventuella för höga avkastningar till det tyska moderbolaget.
https://ei.se/

Sen i sak så vem trodde det skulle vara gratis att förstärka ett elnät för solceller och elbilsladdare?
 
M MS66 skrev:
Nä, vi i Sverige kommer att få det dyrare för att tyskarna ska få billigare el som tas från Sverige! Stod i kvällstidningarna igår eller i förrgår!
Så det är Eon som sänder svensk el till Tyskland?
 
D Dilato skrev:
808 kronor för 305 kWh.
[bild]
Vi betalade 1250 kr för 433 kWh...Vellinge SE4.
2.89:-/kWh. Suck...
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
Råkar bo i en liten inklämd EON-kil, omgiven av andra nätägare. Nej, jag önskar inte flytta. Det är bara knappt dubbelt så dyrt med EON som med andra nätägare i området. Ingår i elområde SE3, men EON hanterar vårt område som nätområde SYD, motsvarande elområde SE4.

Visade denna bild för EI men de stängde tråden då de ansåg att EON höll sig inom intäktsramarna och att EI gjort konsekvensanalys. När jag läste dokumentet jag blev hänvisad till så hade de använt ordet konsekvensanalys, dvs konsekvenserna för EON var att det var ok att höja sina priser/hantera prissättningen på det sätt de gjort. Konsekvenserna för drabbade nät"kunder" var irrelevanta för EI om jag förstod det rätt.
Ser ut som vi bor på ungefär samma ställe, har även jag reagerat på att EON räknar oss till nätområde SYD, med mycket högre avgift än nätområde Stockholm som ju ligger klart närmre än SYD...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.