233 703 läst · 821 svar
234k läst
821 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Jag har en panel som har för låg version på firmware för att klara uppgradering till 4g modul. Nu har jag redan en IP modul och en UPS till fibern, så om nån bryter huvudströmmen så kommer mitt bredband funka ett tag till och larmet hinna skicka att man brutit strömmen. Troligen kortare tid än larmets eget batteri håller... Men bra nog för mig...
MEN om jag skulle få tag på en beg larmcentral (det verkar ständigt ligga ett par st på blocket / tradera som med tillbehör säljs för ca 3-500 kr) så funderar jag på om jag själv kommer kunna flytta över allt på min nuvarande?
Jag har köpt den första av protexus, de verkar inte vilja eller ha ett system att uppdatera firmware, utan vill antingen sälja en IQPanel för 10.000 eller nåt liknande... Eller en "ny" PM10 MED 4G redan installerat för nånstans 6 - 7.000. Båda dessa alternativ gör att jag hellre kör med bara IP och UPS.
Jag slår sällan på larmet, då vi oftast är nån som jobbar hemifrån, så det är ett par helger om året. När vi varit på semester så brukar svärföräldrarna få bo hos oss för att passa katten och huset. Så det känns för mycket att betala för uppgraderingen. Men 300 spänn för beg HW och 2500 för en 4G modul kan jag tänka mig.
Så, hur svårt (om möjligt alls) är det att "läsa över" all data, inkl kopplingen till Tempest larm? För måste jag skicka in larmet till Protexus för att läsa in allt så misstänker jag att det tillkommer ett par tusen så ligger jag på samma slutsumma som att köpa ett larm från dem ändå...
MEN om jag skulle få tag på en beg larmcentral (det verkar ständigt ligga ett par st på blocket / tradera som med tillbehör säljs för ca 3-500 kr) så funderar jag på om jag själv kommer kunna flytta över allt på min nuvarande?
Jag har köpt den första av protexus, de verkar inte vilja eller ha ett system att uppdatera firmware, utan vill antingen sälja en IQPanel för 10.000 eller nåt liknande... Eller en "ny" PM10 MED 4G redan installerat för nånstans 6 - 7.000. Båda dessa alternativ gör att jag hellre kör med bara IP och UPS.
Jag slår sällan på larmet, då vi oftast är nån som jobbar hemifrån, så det är ett par helger om året. När vi varit på semester så brukar svärföräldrarna få bo hos oss för att passa katten och huset. Så det känns för mycket att betala för uppgraderingen. Men 300 spänn för beg HW och 2500 för en 4G modul kan jag tänka mig.
Så, hur svårt (om möjligt alls) är det att "läsa över" all data, inkl kopplingen till Tempest larm? För måste jag skicka in larmet till Protexus för att läsa in allt så misstänker jag att det tillkommer ett par tusen så ligger jag på samma slutsumma som att köpa ett larm från dem ändå...
Jag kollade först IQ panel 4. Men 13.000kr + att du måste ha alarm.com för 100kr/mån lockade inte.
Verkar vara svårt att hitta privatpersoner i forum och annat som kör IQ4 så supporten är minimal när du vill ha lite support från andra hemmapulare.
Verkar vara svårt att hitta privatpersoner i forum och annat som kör IQ4 så supporten är minimal när du vill ha lite support från andra hemmapulare.
Vad jag hört läser du inte ut någonting. Den är manuellt flytta över alla inställningar och lägga in alla enheter/sensorer på nytt som gäller.J JohanLun skrev:
Hur mycket konfiguration är det efter byte? Jag har larmet anslutet till larmcentral och det är konfigurerat av Protexus. Kan såklart köpa modulen där men den är 500:- dyrare än länken ovan.F Fideliox skrev:
SMS är väl på utdöende. Uppringningen sker via data, IP. Så IP modul bara funkar för larmcentralen.Suhagg skrev:
Jag har liknande men troligen värre situation, min är ju SW för gammal så jag MÅSTE ha en ny central. I ditt fall kanske det är bara mopdulen, och det ska ju enl någon tidigare här i tråden bara fara plug and play...J jtl skrev:
Jag tänker att om jag köper en beg central så kanske det är svårt att övertala protexus att koda in allt? Men om jag flyttar över allt själv först så kanske de ändå kan hjälpa mig vidare då jag ju handlat mitt första larm där från början, det rimliga vore ju att centralen gick att uppdatera firmware på.... Protexus har varit jättebra att ha att göra med, men jag misstänker att de har 1000-tals kunder i samma sits, så de har gissningsvis inte tid att hålla på och specialhantera kunder på olika sätt...
Måste man ha alarm.com? Funderade också på om datakortet blir dyrare? Men jag tror inte det...Suhagg skrev:
I vilket fall... Jag tycker IQpanel inte verkar tillföra nåt av det jag vill ha. Det känns mer som en plojprodukt... Medan den nuvarande larmcentralen känns rätt proffsig...
Även om jag har funderat på dess israeliska ursprung. Ni har väl hittat Sabbath-läget? I israel får man tydligen inte operera larm på sabbaten, så det finns ett speciellt läge för den... Undrar om det är samma med deras Iron Dome?
Jag har ingen själv men fick svaret från Protexus. La ner byte till IQ4 när det handlar om larvigt stora pengar för ett i mina ögon 1:1 byte.J JohanLun skrev:Måste man ha alarm.com? Funderade också på om datakortet blir dyrare? Men jag tror inte det...
I vilket fall... Jag tycker IQpanel inte verkar tillföra nåt av det jag vill ha. Det känns mer som en plojprodukt... Medan den nuvarande larmcentralen känns rätt proffsig...
Även om jag har funderat på dess israeliska ursprung. Ni har väl hittat Sabbath-läget? I israel får man tydligen inte operera larm på sabbaten, så det finns ett speciellt läge för den... Undrar om det är samma med deras Iron Dome?
Så du menar att den kan ringa upp telefonnummer via Internet? Jag vill inte blanda in någon larmcentral då det inte tillför någon nytta för mig.J JohanLun skrev:
Den ska bara ringa min eller ett par andra mobilnr precis som jag har idag.
Nej, men kan du inte köra appen? Kanske har de slutat supporta det gratis och alarm.com är alternativet?Suhagg skrev: