M morris_tms skrev:
Jag råder dig att göra lite mer research. Jag föredrar fria vikter och kan rekommendera styrkelabbets hemsida ([länk]). Där finns program för nybörjare med bra instruktioner och information om övningarna.
Utrustning finns lite överallt, många som säljer av bänk, rack o vikter nu… annars finns ju t.ex. [länk].
Ska du köra med stång ska du vara extremt noga med tekniken - låga vikter i början till dess att tekniken sitter. Tänk långsiktigt, ökar du med 2,5 kg i veckan har du ökat 25 kg på 10 veckor… eller 125 kg på ett år!
+1 på den, jag kör båda och viktökningen kommer inte från multigymmet :)

Edit: min egen viktökning alltså
 
  • Gilla
morris_tms
  • Laddar…
Apropå research, jag läste på i 3 månader innan jag var nöjd. Det finns många minor att trampa på där folk säljer på dig skit, både för pengar och fame, men om du vill ha mer info än bara Styrkelabbet, men snabb info, så föreslår jag Geoffrey Verity Schofield bok S.W.E.A.T.. Recension från en annan framträdande träningsfigur, Alexander Bromley här:

Läs den för träningsfakta, men inte nödvändigtvis programmering, jag tycker hans program i boken är rätt röriga.

Ett par andra grymma böcker som alla borde läsa är The Muscle and Strength Pyramid-serien (Nutrition och Training) och The Art of Lifting och The Science of Lifting och för er lite mer nördiga som jag själv, Science and Development of Muscle Hypertrophy. Mina absoluta favoriter. Sug in infon i dessa och applicera kunskapen medan du använder i princip vilket nybörjarprogram som helst och du lär bli nöjd.

Om någon vill ha en lista på vettiga träningsprofiler att följa kan jag slänga upp det också.
 
  • Gilla
morris_tms
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jag inbillar mig att jag kan träna mera olika muskler med en sån här?
Glömde svara på denna. Det viktigaste du kan styrketräna som nybörjare, eller när du är i brist av tid, är compound movements/basövningar, dvs. övningar som tränar multipla muskler och leder. En multimaskin gör typiskt sätt inte det, och gör den det så är det oftast en för isolerad rörelse, därav det ultimata förslaget från @morris_tms. Se här: https://www.styrkelabbet.se/vad-ar-en-basovning/
 
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Det var ändå ganska rymligt. Juste upplägg.
Hantlar är tyvärr ganska skrymmande utan att tillföra så mkt. Enligt mig.
Mitt senaste platssparande påhitt som jag är mkt nöjd med är just gängade hål på undersidan av 20kg och 32kg kettlebell. Skruvar exempelvis fast 5kg på 20 och 0,5kg på 32an vid ökning av kettlebell press. 5 eller 7,5kg vid enhandssvingar. Minns inte om jag visat detta, men här är det igen isf:
[bild]
kul att se, jag har gjort exakt samma lösning
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Haggärde Haggärde skrev:
kul att se, jag har gjort exakt samma lösning
Vilken aha-upplevelse när man kom på det / såg det genomfört. Den jag såg första gången hade monterat vikterna på sidan, vilket jag dock inte såg poängen med.
 
O olsjo skrev:
Börjar bli färdigutrustat.
O olsjo skrev:
Börjar bli färdigutrustat.
hur stort är detta vackra gym? Takhöjd? Tack!
 
Så här blev det:
Hemmagym med styrketräningsstation GYM 4000 och träningsprogram på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//AA
 
  • Gilla
fredand44 och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Så här blev det:
[bild]

//AA
Gamla goa skip sport. Har en bänk plus ställning i samma rödvita stil i föräldrarnas gillestugegym. Gillar planschen.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
O
S Simon Kalle skrev:
hur stort är detta vackra gym? Takhöjd? Tack!
Garaget är 9x4 meter med 2.40 i takhöjd. Kan pressa hantlar över huvudet men inte skivstång med viktskivor.
 
Hmmm.
Visste väl att gymmet skulle behöva vara större.

Överfylld hemmagym med träningsutrustning som löpband, cykel, vikter och bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mikael.S
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Har en liten hörna i garaget där hantlar legat med massa annan bråte. Man har gått och snubblat över högen. Någon träning har det förstås inte blivit. Idag fick jag tummen ur och kirrade ett enkelt ställ för hantlarna. Kanske ska jag limma bitarna så det sitter lite bättre.
Så nu finns ingen ursäkt att inte träna.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
knegaren1 och 2 till
  • Laddar…
Det bästa vi fixat i gymmet är ordentligt golv. Hade tur och fick tag på gymlecos riktigt tjocka plattor på utförsäljning. Dämpar ljud enormt och man vågar vara lite oförsiktig med stången.

Jag borde stylat lite innan jag tog bilderna kanske. Men jag är lat :)
Hemmagym med tjocka gummimattor på golvet, viktskivor och träningsutrustning ordnat längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagym med tjocka svarta gummimattor på golvet, träningsbänk, viktplattor, kettlebells och löpband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrmlz och 3 till
  • Laddar…
Är det någon i den här tråden som har klinkergolv i sitt hemmagym? Vad behöver man skydda golvet med? Jag tänker inte slänga skivstången i golvet men jag vill gärna att det finns en chans att det håller om olyckan är framme....
 
L likblek skrev:
Är det någon i den här tråden som har klinkergolv i sitt hemmagym? Vad behöver man skydda golvet med? Jag tänker inte slänga skivstången i golvet men jag vill gärna att det finns en chans att det håller om olyckan är framme....
Ja men har inte vikter ännu. Har tjocka gummimattor under löpband och cykel. Hade förstört klinkersen utan mattan under löpbandet, det väger runt 120 kilo plus mig på.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja men har inte vikter ännu. Har tjocka gummimattor under löpband och cykel. Hade förstört klinkersen utan mattan under löpbandet, det väger runt 120 kilo plus mig på.

Hur tjocka mattor har du? Jag antar att det är någon typ av gymmattor i gummi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.