59 673 läst · 1 088 svar
60k läst
1,1k svar
Vinyltråden!
Vi hade en sådan. Köptes av min far 1968 tillsammans med en förstapressning av Sargent Peppers. Bang Olufsen Beocenter 2000 tror jag att receivern hette.galento skrev:
Skivspelaren fick missljud med tiden. Min äldre bror fixade problemet. Han satte på en lapp med texten.
”Skivspelaren har lagats. För att uppnå önskat resultat har den ursprungliga konstruktionen kompletterats med två tekniskt avancerade komponenter. Fortsatt tillfredsställande funktion förutsätter att mekanismen i fortsättningen hanteras med yttersta försiktighet. Den får inte vändas uppochner eller skakas i sidled med krafter som överstiger 0,5G. ”
Formuleringen av texten har av någon anledning fastnat i minnet i fyrtio år…
Komponenterna var ett gem och en gummisnodd som hindrade något löst att ligga mot chassit.
Angående Sargent Pepper…
Tycker samlande av artefakter för att de på något sätt skulle vara mer värda än musiken är fånigt. Har haft skivan kvar mest för att se hur skivsamlande besökare lider inombords när jag lägger den på skivspelaren och sätter ner nålen… för hand.
För några år sedan gav jag bort den till en gentleman som driver affär med begagnade skivor. Han ville inte ta emot den men åtog sig gärna att sälja den åt mig mot procent. Sade då att han kan behålla vad han får ut men ge mig en standardpressning av samma skiva som ersättning.
Fick vänta ett halvår. Sedan fick jag en faksimil som han beställt genom sina kontakter.
Alla blev nöjda på sitt sätt.
Mvh Findus
Tror att det fanns en Lenco L78 här också i ungdomen men anläggningen såldes och en ny anskaffades 😀 Tiden går.
Man kommer ihåg när man rattade in radio Luxemburg på kvällarna , tror det var runt 140 på am bandet eller de gamla rör radio som man försökte justera "ögat" så det blev så bra som möjligt. Har kvar flera av dessa gamlingar 😀
Man kommer ihåg när man rattade in radio Luxemburg på kvällarna , tror det var runt 140 på am bandet eller de gamla rör radio som man försökte justera "ögat" så det blev så bra som möjligt. Har kvar flera av dessa gamlingar 😀
Medlem
· Korpilombolo
· 3 414 inlägg
Ljudet är kanske inte det bästa längre. Jag har en papperskasse till brädden full med kassettband från ungdomen. Det är mer alla minnen kopplade till musiken, eftersom banden gick nonstop i bilstereon, som är behållningen. Det var också blandningen i dessa "blandband".TorpAnders skrev:
Jag har en låda med ca 300 kassettband med bortglömda inspelningar. Jag lyssnar igenom de ett i taget när jag ändå jobbar i garaget sedan går de i skrotlådan eller får en post-it om att sparas om det är något unikt, som gamla demos eller ungarna som spelar något.
Är dock inte superimponerad över ljudet längre, men med 45 år på nacken på en magnetisk plastremsa så kan de kanske förlåtas.
Tyvärr sålde jag de tre kassettdäcken jag hade som tog plats i garaget. De två äldsta från tidigt 70-tal behövde nya drivremnar som skulle ha kostat en bra slant att importera.
Det fina toppmatade Aiwaidäcket i teaklåda skulle kostat ungefär 15000 i dagens penningvärde. Jag fick väl ett par hundra på tradera.
Vinylspelaren och förstärkaren finns kvar men behöver ses över för bästa funktion.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
imported_Benno skrev:
Ljudet är kanske inte det bästa längre. Jag har en papperskasse till brädden full med kassettband från ungdomen. Det är mer alla minnen kopplade till musiken, eftersom banden gick nonstop i bilstereon, som är behållningen. Det var också blandningen i dessa "blandband".
Tyvärr sålde jag de tre kassettdäcken jag hade som tog plats i garaget. De två äldsta från tidigt 70-tal behövde nya drivremnar som skulle ha kostat en bra slant att importera.
Det fina toppmatade Aiwaidäcket i teaklåda skulle kostat ungefär 15000 i dagens penningvärde. Jag fick väl ett par hundra på tradera.
Vinylspelaren och förstärkaren finns kvar men behöver ses över för bästa funktion.
[bild]

Logga in
Skapa konto
Dock ingen teaklåda

Logga in
Skapa konto
När vi ändå är inne på bandspelare och drivremmar. Den här fick jag gratis för något år sedan, men det behövdes nya remmar och lite service. Den andra rullbandspelaren köpte jag begagnad för 40 år sedan och även den fick nya remmar samtidigt.

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 609 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 609 inlägg
Lite arg på mig själv att jag gjorde mig av med två Tandberg rullbandspelare, men jag hade liksom nog när pappa hade dött och tänkte inte så mycket på att det kunde varit kul att ha behållt en.
Nåja, kassettband och spelare finns, ska bara jobba upp modet och testa att spela nån då det väl var 35 år sen senast.
Så gott som alla LP kvar ✌️
Nåja, kassettband och spelare finns, ska bara jobba upp modet och testa att spela nån då det väl var 35 år sen senast.
Så gott som alla LP kvar ✌️
Medlem
· Korpilombolo
· 3 414 inlägg
Jag tror nålen har lite kvar att ge. Goldring 10-20. Det har ju blivit vansinnigt dyrt med nya nålar.
Skivspelaren heter Pioneer PL-115D och får väl betraktas som hyfsad. Behöver dock en smörjning.
Jag såg en likadan på läkarmissionen för ett antal år sedan för 100 kr. Köpte den inte eftersom det var så ute med vinyl då.
Idag kostar de mer trots att de är över 50 år. Hittade en bra video för service av PL115D på youtube.
Min skivspelare är betydligt fräschare än den i filmen.
Skivspelaren heter Pioneer PL-115D och får väl betraktas som hyfsad. Behöver dock en smörjning.
Jag såg en likadan på läkarmissionen för ett antal år sedan för 100 kr. Köpte den inte eftersom det var så ute med vinyl då.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Medlem
· Korpilombolo
· 3 414 inlägg
Vi hade bara en sån här rulllbandspelare hemma. Under en tid lade jag beslag på den när vi hade en orkester. Det gick att använda den som förstärkare till elgitarr. Det var ju ändå en rörsförstärkare i den. Sedan upptäckte jag att eftersom den hade fyra spår kunde man använda den som stereobandspelare. Dessutom på något sätt kunde man göra pålägg om man ville lägga på flera instrument.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 799 inlägg
Om någon vill köpa min skivsamling för lite pengar är det bata arr PM.