59 678 läst · 1 088 svar
60k läst
1,1k svar
Vinyltråden!
Var hifi-nörd i min ungdom och hade en anläggning som skulle kosta skjortan idag.
Tänker på hur korkad man var när det gällde vissa saker typ högtalarkablar.
Köpte dyra sådana som enligt försäljaren hade en annan kopparstruktur och var svårböjliga.
Snacka om att man blev blåst.
Tänker på hur korkad man var när det gällde vissa saker typ högtalarkablar.
Köpte dyra sådana som enligt försäljaren hade en annan kopparstruktur och var svårböjliga.
Snacka om att man blev blåst.
Jag med , men när jag bytte ut original kablarna på mina högtalare till 6 och 10 mm2 MK som jag hade på jobbet var det INGEN kompis som trodde på mig. Detta var 1978 och efter det blev inget sig likt..😆A Achren57 skrev:
För visst lyfte ljudet, och det kickade igång en rad experiment och hål i plånboken..
Jag känner en kille som hade en anläggning för över 100 000 kr. Samtidigt bodde han i lägenhet med betongväggar men akustikbehandlade inte alls. Hans anläggning var väldigt bortkastade pengar.A Achren57 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 414 inlägg
Och idag verkar ingen bry sig om LJUDET längre. Blåtandhögtalare i små burkar. Musiken är hårt komprimerad för att ta mindre plats på nätet.jarlh skrev:
Men det är lite retro med vinylspelare som går upp i pris. Åtminstone de med kvalitet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 365 inlägg
Kontorsgrannnen på jobbet har säkert lagt en miljon på sin anläggning totalt. Har alltid bott i lägenhet, labbat med akustikpaneler, mattor osv. Gift sig på äldre dar, flyttat in i hennes hus från 1939. Hans anläggning har aldrig låtit så bra som nu. Han är också en sådan som 'spelar in' kablar i 200h.....jarlh skrev:
Det är en prylsport. Mina prylar är rätt gamla så de är väl retro nu. Kostade en del på den tiden och i dagens penningvärde mycket mer. Skivspelare, riia steg, kassettdäck, rullbandspelare (x2), förförstärkare, slutsteg, CD-spelare, DAC, tuner, streamer, hörlurar och högtalare.
Och så den lilla anläggningen i arbetsrummet.
Och hemmabion i TV rummet.
Gissar på 70 k + 10 k + 70 k för dessa tre riggar.
Och så den lilla anläggningen i arbetsrummet.
Och hemmabion i TV rummet.
Gissar på 70 k + 10 k + 70 k för dessa tre riggar.
Jag har en låda med ca 300 kassettband med bortglömda inspelningar. Jag lyssnar igenom de ett i taget när jag ändå jobbar i garaget sedan går de i skrotlådan eller får en post-it om att sparas om det är något unikt, som gamla demos eller ungarna som spelar något.
Är dock inte superimponerad över ljudet längre, men med 45 år på nacken på en magnetisk plastremsa så kan de kanske förlåtas.
Är dock inte superimponerad över ljudet längre, men med 45 år på nacken på en magnetisk plastremsa så kan de kanske förlåtas.
Ja det blev Van Halen II som kom på skivspelaren och remmen funkade bra , sen varvade man ned lite med Lesley Gore 😎😎
Använder kassettband i verksan i ett Denon dubbeldäckare. Skivspelaren är nog ingen märkvärdig modell 🤔 , cd spelaren är en Sony med magasin för 200 skivor + Denon förstärkare.
Använder kassettband i verksan i ett Denon dubbeldäckare. Skivspelaren är nog ingen märkvärdig modell 🤔 , cd spelaren är en Sony med magasin för 200 skivor + Denon förstärkare.
Ja, det var mycket snack om högtalarkablar på den tiden. De finare skulle få ljudet att lättare flyta i kabeln eller va de nu påstod!A Achren57 skrev: