Det finns ju en hel del bra från Finland

Leevi and the Leavings
Vasas flora och fauna
The 69 Eyes

En annan duktig finsk gitarrist Jukka Tolonen var ju med i Tasavallan Presidenti. De såg ut som värsta hårdrockbandet men spelade progressiv rock. Inget man direkt uppskattade i tioårsåldern. Så Finland är mycket mer än Lordi.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
galento
Vad tror ni om Nightwish , deras version av
" over the hills and far away " är ju go. Gillar trummorna i början (y)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Samt Den Störste: Mauro Antero Numminen.

• Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag skulle precis skriva det, nu saknas ju bara Man-Machine plattan från 1978 av mina favorit Kraftwerk! :)

[bild]

Här är nog Neon Lights min favoritlåt, så otroligt fin och skön låt.
Neon Lights avnjutes bäst med hörlurar tycker jag. Jag får ståpäls bara av att tänka på den.
Lite samma känsla som The Great gig in the sky/ Pink Floyd, defintivt bäst med lurar.

/Höghus

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Måste ju också lägga in ett par bilder nu när ni är så häftiga och gör det :cool:

• Rund vinylskiva med KISS i full smink och kostym, albumtitel "Monster" nedanför bandmedlemmarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grupp av personer i scenkläder och smink, står poserande, med bandnamn och albumtitel ovanför.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Platta från en loppis köpt ca 30 år efter att den kom ut. Att kolla på omslaget och lyssna på skramlet är som att befinna sig i en skräckfilm; vissa dagar är det precis vad jag behöver.
Omslag för vinylskiva, kvarnhus i bakgrunden, dunkelt figursilhouette, höstträd, svart skrift och logo.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
Morrn!
Jag har kommit lite efter så det får bli en sammanfattning.

Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer.

...och mitt favoritalbum med Kraftwerk är "Radio-aktivität". Jag har aldrig riktigt fastnat för Kraftwerks mer poppiga grejer då jag tycker att det är alltför minimalistiskt på ett ganska tråkigt sätt. Men R-A är lite mörkare och dystrare så den passar mig bättre. :)

• Omslag med grafisk design, abstrakt mönster, text, symboler och minimalistisk stil. Färgerna är svart och vitt.
    Skapa konto
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Platta från en loppis köpt ca 30 år efter att den kom ut. Att kolla på omslaget och lyssna på skramlet är som att befinna sig i en skräckfilm; vissa dagar är det precis vad jag behöver.
[bild]
Appropå skräckfyllt skrammel... Den här har jag inte på vinyl, dock på DVD-audio med 5.1-ljud. Den gör mig på riktigt fysiskt illamående. :D

Höghus Höghus skrev:
Neon Lights avnjutes bäst med hörlurar tycker jag. Jag får ståpäls bara av att tänka på den.
Lite samma känsla som The Great gig in the sky/ Pink Floyd, defintivt bäst med lurar.

/Höghus
Neon Lights är så bra att man nästan inte förstår hur de lyckades göra den musiken på sent 70-tal, med de ljuden och rytmnen. Men så är ju iofs all Kraftwerk, klart före sin tid.

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Morrn!

Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer. [media]
...och mitt favoritalbum med Kraftwerk är "Radio-aktivität". Jag har aldrig riktigt fastnat för Kraftwerks mer poppiga grejer då jag tycker att det är alltför minimalistiskt på ett ganska tråkigt sätt. Men R-A är lite mörkare och dystrare så den passar mig bättre. :)
"minimalistiskt på ett ganska tråkigt sätt."

Och precis det tycker jag tvärt emot! :)
Kraftwerks genialitet för mig är att vara repetativa, minimalistiska, UTAN att det blir tråkigt.
Det är grejen med deras musik för mig :)

Men jag håller med om Radio-Activity, det är ännu ett mästerlikt album!
Och som vanligt ett helt underbart omslag!

• Gilla
  • Älska
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kraftwerks genialitet för mig är att vara repetativa, minimalistiska, UTAN att det blir tråkigt.
Det är grejen med deras musik för mig :)
Ja egentligen vet jag inte vad det är som saknas för mig. Det är egentligen varken det repetitiva eller det minimalistiska som stör, utan det är nog mer att jag saknar energi. Det känns lite blekt.

För övrigt har jag lyssnat oändligt mycket på EBM (...och ryktet säger att det var just Kraftwerk som myntade uttrycket "Electronic body music"). Där är det monotont men med rejält mycket mer energi än hos Kraftwerk.

Favorit: Front by front av Front 242. Många Front blire... 😂

• Röd och svart omslagsdesign, abstrakt stil, vit punktskrift, kontrasterande färger, grafiska element, artistisk presentation.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Morrn!

Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer. [media]
Nu var jag ju tvungen att spela Radio-Activity plattan från 1975, och jisses så bra den är!
Titelspåret, Airwaves, Antenna och Ohm Sweet Ohm står ut som mina favoriter på denna!

Lyssna på Antenna, det är nästan helt ofattbart att Kraftwerk spelade in denna låt 1975. Magiskt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Don-T och 1 till
  • Laddar…
Kul med så många exempel på Finsk musik!
Men tyvärr, finsk musik är inget bra, språket går inte att sjunga på och resten är tradig tango eller humpa humpa..
Ta nu detta med en lite nypa salt, detta är ju min upplevelse av Finsk musik! :)

Jag håller mig till Hurriganes, det är nått jag faktiskt gillar!

ricebridge ricebridge skrev:
Hurriganes är ett klart underskattat band! De växlade mellan inte bara en, utan två gitarrister i världsklass, Ile Kallio och Albert Järvinen, något som inte är alla band förunnat.
Precis detta tänkte jag på! Vilka jäkla bra gittarister i Hurriganes!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.