54 479 läst · 1 046 svar
54k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Det finns ju en hel del bra från Finland
Leevi and the Leavings
Vasas flora och fauna
The 69 Eyes
Leevi and the Leavings
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
En annan duktig finsk gitarrist Jukka Tolonen var ju med i Tasavallan Presidenti. De såg ut som värsta hårdrockbandet men spelade progressiv rock. Inget man direkt uppskattade i tioårsåldern. Så Finland är mycket mer än Lordi.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Samt Den Störste: Mauro Antero Numminen.
Neon Lights avnjutes bäst med hörlurar tycker jag. Jag får ståpäls bara av att tänka på den.Dan1891 skrev:
Lite samma känsla som The Great gig in the sky/ Pink Floyd, defintivt bäst med lurar.
/Höghus
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Morrn!
Jag har kommit lite efter så det får bli en sammanfattning.
Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer.
...och mitt favoritalbum med Kraftwerk är "Radio-aktivität". Jag har aldrig riktigt fastnat för Kraftwerks mer poppiga grejer då jag tycker att det är alltför minimalistiskt på ett ganska tråkigt sätt. Men R-A är lite mörkare och dystrare så den passar mig bättre.
Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer.
...och mitt favoritalbum med Kraftwerk är "Radio-aktivität". Jag har aldrig riktigt fastnat för Kraftwerks mer poppiga grejer då jag tycker att det är alltför minimalistiskt på ett ganska tråkigt sätt. Men R-A är lite mörkare och dystrare så den passar mig bättre.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Appropå skräckfyllt skrammel... Den här har jag inte på vinyl, dock på DVD-audio med 5.1-ljud. Den gör mig på riktigt fysiskt illamående.Maria T skrev:
Neon Lights är så bra att man nästan inte förstår hur de lyckades göra den musiken på sent 70-tal, med de ljuden och rytmnen. Men så är ju iofs all Kraftwerk, klart före sin tid.Höghus skrev:
"minimalistiskt på ett ganska tråkigt sätt."David Wallin skrev:Morrn!
Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer. [media]
Och precis det tycker jag tvärt emot!
Kraftwerks genialitet för mig är att vara repetativa, minimalistiska, UTAN att det blir tråkigt.
Det är grejen med deras musik för mig
Men jag håller med om Radio-Activity, det är ännu ett mästerlikt album!
Och som vanligt ett helt underbart omslag!
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja egentligen vet jag inte vad det är som saknas för mig. Det är egentligen varken det repetitiva eller det minimalistiska som stör, utan det är nog mer att jag saknar energi. Det känns lite blekt.Dan1891 skrev:
För övrigt har jag lyssnat oändligt mycket på EBM (...och ryktet säger att det var just Kraftwerk som myntade uttrycket "Electronic body music"). Där är det monotont men med rejält mycket mer energi än hos Kraftwerk.
Favorit: Front by front av Front 242. Många Front blire... 😂
Nu var jag ju tvungen att spela Radio-Activity plattan från 1975, och jisses så bra den är!David Wallin skrev:Morrn!
Den enda finska musiken jag lyssnat på är nog Chaingun Operate, nån gång i mitten/slutet av 90-talet. Deras största tillgång var nog dock deras "tidig Skinny puppy"-inspirerade frisyrer. [media]
Titelspåret, Airwaves, Antenna och Ohm Sweet Ohm står ut som mina favoriter på denna!
Lyssna på Antenna, det är nästan helt ofattbart att Kraftwerk spelade in denna låt 1975. Magiskt.
Redigerat:
Kul med så många exempel på Finsk musik!
Men tyvärr, finsk musik är inget bra, språket går inte att sjunga på och resten är tradig tango eller humpa humpa..
Ta nu detta med en lite nypa salt, detta är ju min upplevelse av Finsk musik!
Jag håller mig till Hurriganes, det är nått jag faktiskt gillar!
Men tyvärr, finsk musik är inget bra, språket går inte att sjunga på och resten är tradig tango eller humpa humpa..
Ta nu detta med en lite nypa salt, detta är ju min upplevelse av Finsk musik!
Jag håller mig till Hurriganes, det är nått jag faktiskt gillar!