57 651 läst · 1 088 svar
58k läst
1,1k svar
Vinyltråden!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
imported_Benno skrev:
Och Ultravox var som bäst med John Foxx (undantaget Vienna då).David Wallin skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 757 inlägg
I dag har jag bland annat lyssnat på den här singeln. Misstänker att det inte är många som vet att det var de här som gjorde orginalet och INTE Smokie. Smokies version må vara bättre men deras är alltså en cover på en redan gjord låt.
Nu har jag hört lite mer Hurriganes än den enda LP'n jag har, bla. Roadrunner plattan på tuben.
Och jäklar, vilken underbart bra gitarrist han var Albert Järvinen! Varför känner vi inte till honom mer nu, idag?
För övrigt, Roadrunner är ett riktigt bra rockalbum, från -74 om jag fattar rätt?
Och jäklar, vilken underbart bra gitarrist han var Albert Järvinen! Varför känner vi inte till honom mer nu, idag?
För övrigt, Roadrunner är ett riktigt bra rockalbum, från -74 om jag fattar rätt?
Redigerat:
Graham Parker and The Rumour hade ett album som hette The up escalator, utgivet 1980. Finns tydligen ingen låt med det namnet på skivan, men det kan ju ända ingå i någon sång. Vill minnas just uttrycket "Going down on the up escalator", uttrycker väl förvirring med livet?Maria T skrev:Nu ska jag inte kapa tråden men jag tänker att det finns så många briljanta människor här som gillar så många olika sorts musik, och jag letar efter en låt. Hur svårt kan det vara, tänker kanske ni, svaret är numera bara några knapptryckningar bort.
Mjae, det hade det varit om jag visste vad låter heter.
Trodde ett tag att det var en låt av Gary Numan, så därför poppar frågan upp idag.
Den kom, eller var i alla fall populär sommaren 1981 och någonstans i texten finns orden "upstairs on the down escalator" eller något liknande.
Buzzcocks figurerar också i mitt huvud men kan såklart vara vilket annat new wave-band som helst som får en enda hit.
Att det var sommaren 1981 vet jag med säkerhet för snubben som jag varit tillsammans med i två år började limma på en annan tjej. På midsommarafton. Då spelades i varje fall den här låten ett antal ggr.
Vore jättekul om nån vet vad det är, eller bevisar att jag har uppfattat strofen helt fel 😁
Jag har sålt och gett bort nästan all min vinyl, så jag kan inte provlyssna den. Nu blir jag väl hatad av alla - men jag trodde aldrig på vinylmediet, inte ens när det var det enda som fanns.
Ha, ha! Jag måste alltid tänka efter: Vem är nu Jerry Lee Lewis och vem är Jerry Williams?Dan1891 skrev:
Jo, jag vet egentligen, men jag måste som sagt alltid tänka efter.
Jag kollade lite på Spotify, låten från Graham Parkers album heter Empty Lives. Där finns egentligen bara några rader i en vers: I'm going up escaloter, down the track.H Hetlund skrev:Graham Parker and The Rumour hade ett album som hette The up escalator, utgivet 1980. Finns tydligen ingen låt med det namnet på skivan, men det kan ju ända ingå i någon sång. Vill minnas just uttrycket "Going down on the up escalator", uttrycker väl förvirring med livet?
Jag har sålt och gett bort nästan all min vinyl, så jag kan inte provlyssna den. Nu blir jag väl hatad av alla - men jag trodde aldrig på vinylmediet, inte ens när det var det enda som fanns.
Vet ju inte alls om det är låten du söker. Engelsk pubrock brukar det väl klassas som.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Ska lyssna på den men om det är pubrock/gubbrock tror jag tyvärr det är fel då jag [i mitt huvud] minns det som nåt punk/new wave-aktigt. Men jag är så tacksam över förslag!H Hetlund skrev: