Dan1891 Dan1891 skrev:
före sin tid.
Apropå det, någon fler här som avnjöt Aphex Twin på djurgården förra helgen? Det var 90 fantastiska minuter!

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis detta tänkte jag på! Vilka jäkla bra gittarister i Hurriganes!
Albert Järvinen hade helt klart kunnat slå igenom internationellt, vilket han också var på väg att försöka med när han avled 40 år ung… naturligtvis söp han ihjäl sig…

• Ledsen
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
I kväll spelade jag denna LP från 1969, och snälla nån så bra den är!
Är nog min favoritplatta med henne.

Covern på Nina Simone's Little Girl Blue är bara en höjdpunkt här, hela plattan
är helgjuten tycker jag.

edit: måste rätta mig själv, Little Girl Blue är inte ett original av Nina Simone, men likt förbaskat lika bra för det.

• Omslagsbild för musikalbum, abstrakt, röda toner, artistnamn och albumtitel i färgglada bokstäver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
I kväll spelade jag denna LP från 1969, och snälla nån så bra den är!
Är nog min favoritplatta med henne.

Covern på Nina Simone's Little Girl Blue är bara en höjdpunkt här, hela plattan
är helgjuten tycker jag.

edit: måste rätta mig själv, Little Girl Blue är inte ett original av Nina Simone, men likt förbaskat lika bra för det.
Som jag letat. Involverade partnern att bläddra bland LP men vi fann inte denna på Vinyl. Lyssnade på CD:n (förlåt tråden) och ja, den är mycket bra.

Men nu blev jag sugen att lyssna till Nina Simone. Mer bläddrande imorgon om vi orkar.

Glad Midsommar med musik!

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ja jösses...Nina Simone! Vilket geni till artist, svängde sig så lekande lätt mellan Jazz, Blues, Folkmusik och Pop. Vilken unik musiker och sångerska! Och rösten, den rösten....Lätt min topp 3 favorit av kvinnliga röster/artister. De andra 2 är Janis och Etta James.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jazz...
När jag var gammal nog att handla whiskey lagligt såg jag till att vara klar att gå till sängs kl23 på onsdagar. Morgonrock på i finfåtöljen en skvätt malt för att koncentrerat lyssna på Smoke Rings...
Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hittade den här lite udda Led Zeppelin skivan (med konstig bild på fordralet) som köptes på den där goda tiden man lyssnade på Radio Luxenburg, kanske runt 1976-77. Hörde Achilles last stand och fastnade för den, nästan lite Deep Purple plagiat i vissa sektioner. Övriga låtar är väl sådär, inget toppwax direkt. Spelades tydligen in på bara 18 dagar.

Familj vid bord med ett svart objekt, hamnen som bakgrund, albumtitel "Led Zeppelin Presence" överst.
Skapa konto

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja jösses...Nina Simone! Vilket geni till artist, svängde sig så lekande lätt mellan Jazz, Blues, Folkmusik och Pop. Vilken unik musiker och sångerska! Och rösten, den rösten....Lätt min topp 3 favorit av kvinnliga röster/artister. De andra 2 är Janis och Etta James.
I den genren lägger jag till Billie Holiday och Bessie Smith, fantastiska omfångsrika röster. Tragiskt att båda dog alltför unga.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
I den genren lägger jag till Billie Holiday och Bessie Smith, fantastiska omfångsrika röster. Tragiskt att båda dog alltför unga.
Tillbaks i synträsket här nu till midsommar .Peter shilling a different story smakar mums till jorgubbstårta

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I kväll blev det en LP från 1980 som jag knappt visste jag hade!
Vilken underbart märklig, egen, knepig musik, men helt i min smak! :)

• Vinylskiva med omslag, mansansikte i profil, abstrakt grafik, svart bakgrund, röda linjer, konstmusik estetik.
    Skapa konto
  • Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu när du påminner mig inser jag att den finns här i någon back. Kanske inte den jag vill höra varje dag, men väldigt bra på något lite udda sätt.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Nu ska jag inte kapa tråden men jag tänker att det finns så många briljanta människor här som gillar så många olika sorts musik, och jag letar efter en låt. Hur svårt kan det vara, tänker kanske ni, svaret är numera bara några knapptryckningar bort.
Mjae, det hade det varit om jag visste vad låter heter.

Trodde ett tag att det var en låt av Gary Numan, så därför poppar frågan upp idag.
Den kom, eller var i alla fall populär sommaren 1981 och någonstans i texten finns orden "upstairs on the down escalator" eller något liknande.
Buzzcocks figurerar också i mitt huvud men kan såklart vara vilket annat new wave-band som helst som får en enda hit.

Att det var sommaren 1981 vet jag med säkerhet för snubben som jag varit tillsammans med i två år började limma på en annan tjej. På midsommarafton. Då spelades i varje fall den här låten ett antal ggr.
Vore jättekul om nån vet vad det är, eller bevisar att jag har uppfattat strofen helt fel 😁

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fick mig att tänka på den här! Same but different...

EDIT: "Underpass" är legendarisk!

• Person i skjorta och byxor står och pekar på en stor, ljuskantad geometrisk form.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
The Cameleons?
[länk]
Åh vilken bra låt du fann, precis i min smak men dessvärre inte den jag letar efter - den här låter lite grann som tidiga U2 möter Big Country = gillar mycket. Dessutom gavs den ut 1983, mycket musik runt de åren som lätt likadant.
Stort tack för att du hjälpte till att leta 👍

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.