Dan1891 Dan1891 skrev:
Här är nog Neon Lights min favoritlåt, så otroligt fin och skön låt.
Tack för tipset!

Vinylskiva av Kraftwerk "Neon Lights" på skivspelare, Technics skivtallrik, musikuppspelning i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
:love:
Skivomslag, Social Distortion, vinylskiva, ljus, gitarr, blommor, reflektion, röd bakgrund, artisttitel, albumtitel.
Skapa konto

• Gilla
Tabors39
  • Laddar…
På tal om Peter Gabriel, håller med om att Don't give up med Kate Bush och Gabriel är en otroligt bra låt,
så kom jag att tänka på Genesis.
Och då särskilt detta album från 1974:

Svartvit collage; fallande vatten, man på stol, korridor, genomskinlig figur, person tittar, omslagets text.
Skapa konto

Här finns så mycket genialiskt!
Titelspåret och Carpet Crawl är bara 2 exempel från detta underbara album.
Se'n när Gabriel slutade, så blev ju Genesis tyvärr bara ett popband i mängden, i allafall för mig.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Finsk musik....detta sorgliga kapitel tänkte jag...Det finns ju INGET bra från det landet..

Men så hittade jag denna LP från 1980 i samlingen!

[bild]

Och jäklar vilket sväng! Rock, Rockabilly och nästan Punk!
Gillar den skarpt! Är det bästa bandet från Finland nånsin månne?
Hurriganes var med i bilstereon sådär -79/-80. Ångrar förstås att man inte gick och såg dem när de kuskade runt i svenska folkparker. Rekommenderar filmen "Ganes" som handlar om Remus vilda liv och bandet förstås, om man gillar Hurriganes. Remu kunde knappt ett ord engelska och sjöng med en egen variant som Cisse skrivit på små lappar.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Finsk musik....detta sorgliga kapitel tänkte jag...Det finns ju INGET bra från det landet..
Tro mig, detta är inte hittepå. Vi håller på att röja lite i källaren, för många kartonger med sparade grejer och så fann jag musiktidningar från 70- och 80-talet (mannen prenumererade på allt musikrelaterat) och jag drog upp den översta och det var Hurriganes på omslaget. Mannen säger att det där var ju kass, ingen som lyssnade, men mina barndomsvänner i Orsa, och säkert alla deras vänner i sin tur, lyssnade på dem. Raggare.... haha.

• Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
galento
Har kassetter med Hurriganes och dessa spelades mkt i jänkarna förr , vi var och
kollade på dom -77 på Storänget i Nås, Dalarna och vill minnas det var ett jäkla röj där.

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det bästa bandet från Finland nånsin månne?
Det där är ju en svår fråga. Jag lägger nog min röst på punk/goth-bandet "The 69 Eyes" med en bubblarröst på "Vasas flora och fauna", mest för de tidiga skivorna där Iris Viljanen sjunger. Inga vinylskivor att backa upp med tyvärr.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det bästa bandet från Finland nånsin månne?
Inte på långa vägar. Här är Finland i sitt esse:

• Haha
Dan1891
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte på långa vägar. Här är Finland i sitt esse:

[media]
Som sagt...Finsk Musik....detta sorgliga kapitel :)

Nu tycker jag du är lite orättvis.

Finskt med en tysk touch kanske är mer lättsmält?
.

• Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Finskare än så här blir det inte.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hurriganes är ett klart underskattat band! De växlade mellan inte bara en, utan två gitarrister i världsklass, Ile Kallio och Albert Järvinen, något som inte är alla band förunnat.

• Gilla
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
Ska det vara riktigt finskt däremot så...

• Älska
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
...eller:

Finns helt klart en stor underskattad kulturskatt i Finland.

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.