Maria T Maria T skrev:
Minns inte var jag läste, eller om nån pratade om det, men den musik man gillade som 14-åring ska tydligen vara den som man alltid återkommer till.
Ojdå, tror jag lyssnade mest på Onkel Kånkel och Eddie Meduza då...
Det är ändå lite kul när kidsen försöker chocka en med "WAP" och man sätter på Onkels julskiva... :crysmile:

(om man bortser från all metal och hiphop :D)

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
galento
Var och snabbkollade skivorna lite och visst fanns Kiss här också , var väl och kollade på
Spectrum i Oslo på dom om man inte minns fel.
Fyra klassiska rockalbum vinylomslag på grov yta: KISS, The Runaways, Deep Purple. Musiknostalgi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det Nazareth , T. Rex , Creedence och en del annat . Såg även några singlar bl.a Jailhouse Rock med Elvis. Får kolla mer sen .

• Gilla
1
  • Laddar…
Maria T
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag var på min första konsert som fjortonåring: Guns n' Roses i Globen 1991. Och visst återvänder jag alltid till "Nightrain". Bästa GnR-låten.
Den konserten med G'n'R var jag också på, fast jag redan då hade passerat åldern 14 med råge. Fantastisk upplevelse. Svårt att rangordna deras låtar, så många som är grymt bra, men en favorit är "Mr Brownstone".

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jag spelar den här i kväll. Orimligt bra! Tyvärr kan man ha betänkligheter kring själva produktionen, men jag kan leva med en lite bristfällig produktion när själva musiken är magisk. :heart:
Hania Rani - Esja (2019)

• Siluett av två personer kyssandes, inramad, med dunkel belysning och mjuka färger.
    Skapa konto
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
David Wallin David Wallin skrev:
Jag spelar den här i kväll. Orimligt bra! Tyvärr kan man ha betänkligheter kring själva produktionen, men jag kan leva med en lite bristfällig produktion när själva musiken är magisk. :heart:
Hania Rani - Esja (2019)
Var tvungen att googla det här, det ska jag lyssna in ngn dag. Jag trodde först det var en ny Ofra Haza :heart: när jag hörde namnet.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Var tvungen att googla det här, det ska jag lyssna in ngn dag. Jag trodde först det var en ny Ofra Haza :heart: när jag hörde namnet.
Det vore fanimej på tiden! :rofl:

• Gilla
1
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag skulle annars kunna tycka att Hania Rani är en ny Philip Glass möjligen. :)

A
David Wallin David Wallin skrev:
Det vore fanimej på tiden! :rofl:
Som fan faktiskt, ett mkt tragiskt människoöde. Vi får inte glömma hennes, om än lilla insats på "Temple of love" med Sisters.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Som fan faktiskt, ett mkt tragiskt människoöde. Vi får inte glömma hennes, om än lilla insats på "Temple of love" med Sisters.
Hur skulle vi kunna det? :love:

• Gilla
1
  • Laddar…
Då har vi helt osökt valt ut kvällens andra platta!

• Skivomslag, kvinnlig artist, exotisk stil, huvudbonad, smycken, intensiv blick, "Ofra Haza", "Shaday" titel, konstnärlig komposition.
    Skapa konto
  • Gilla
1
  • Laddar…
En annan fråga... Jag bor i ett "standardiserat 70-talshus" med allrum på halva övervåningen. Där har jag min finstereo och skivorna. I stort tycker jag att det låter bra men jag blir ganska störd av ojämn frekvensgång i basen. Det verkar vara en resonans runt 75-80 Hz. Antar att det bästa hade varit att bygga en massa traps och det ORKAR jag inte. Har även en halvdan 2x15-bands EQ att tillgå men kapar jag i 63 och 100 Hz försvinner alldeles för mycket av övrig bas istället. Har även hållit på att flytta högtalarna längre fram eller bak men det gör ingen större skillnad, det verkar som att resonansen kommer från hela rummet och inte bara från bakväggen. Någon som har tips på något enklare man kan göra för att få det lite bättre?

Viss risk finns ju också att det är min 60 år gamla förstärkare som spelar snett, men där är det ju ännu svårare att påverka.

A Achren57 skrev:
En av mina första skivor.
Åhh, en riktig klassiker! Status Quo var otroligt bra runt de åren, 72-75, lyssnade inte på Status Quo då, men köpte senare på CD. Min favorit är nog On the Level från 75.
Måste skaffa några på LP!

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
I går, och idag också! blev/blir det denna Dubbel-LP från 1972:

Albumomslag för Rolling Stones "Exile on Main St.", fotokollage, vintage, ikoniskt, konstnärligt, svartvitt, abstrakt.
Skapa konto

Och vilken platta! Den har precis allt jag gillar med bluesbaserad rock, låtarna är för mig ren gåshud allihop!
Det hörs verkligen att de satt nere i Frankrike nånstans, där vin och starkare grejer antagligen flödade friskt:)
Men svänget, gunget, och äktheten i musiken här är svår att slå. Ett av mina absoluta favoritalbum någonsin.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Trevlig tråd.
Jag har en gammal stereoanläggning jag köpte ny 1988. Jag har lyssnat mycket på den genom åren och alltid varit nöjd med ljudet.
Men nu när jag använder den så sprakar det och ljudet försvinner/hackar. Jag tror det är glappt i något. När jag fibblar med vissa av knapparna på förstärkaren så ändras/påverkas spraket .Jag begriper inte vad som kan vara fel.
Frågan är vad jag ska göra?
Jag tror jag ska be lokala radiohandlaren om råd. Jag skulle kunna lägga en slant på att få anläggningen felsökt och reparerad. Om nu någon begriper sig på och kan reparera på ett bra och vettigt sätt.
Jag gillar min gamla anläggning men just nu låter den inte bra.

Men vad tycker ni? Är det idé att reparera?
Eller ska jag skrota och köpa nytt för att fortsätta kunna lyssna på mina gamla skivor?
Vintage ljudutrustning i rack, inkluderar förstärkare, equalizer, CD-spelare och tuner från Pioneer och Philips.
Skapa konto
Äldre stereoanläggning med skivspelare ovanpå, högtalare vid sidan, vinylskivor nedanför, inomhusmiljö, levande ljus reflekteras i fönstret.
Skapa konto

Tror helt klart att det är både görbart och värt att laga din anläggning...

Jag hade börjat med att spraya alla knappar och rattar med elektronikrengöring, det kan göra underverk...

Edit: cd-spelaren är en riktig pärla, transporten och DAC-en i den satt i många betydligt dyrare spelare när det begav sig..

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.