55 500 läst · 1 046 svar
56k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Nu var vinylen igång efter 20 års förvaring Förstärkaren är en Denon PMA 860 och så då Sanyo TP 250 skivspelaren och grejerna funkade bra , fick massera balanskontrollen några gånger bara. Satte in hyllplan i ett gammalt bra Conserton tv chassie som vi hade stående. Det är lite test nu innan det står på plats , första vinylen blev Boston och sen Pretenders Det är gamla grejer men det duger åt mej
Snyggt! Fixade du en ny nål till pickupen?galento skrev:Nu var vinylen igång efter 20 års förvaring Förstärkaren är en Denon PMA 860 och så då Sanyo TP 250 skivspelaren och grejerna funkade bra , fick massera balanskontrollen några gånger bara. Satte in hyllplan i ett gammalt bra Conserton tv chassie som vi hade stående. Det är lite test nu innan det står på plats , första vinylen blev Boston och sen Pretenders Det är gamla grejer men det duger åt mej
[video]
Tack för alla svar jag fått. Värdefullt och bra.R roke skrev:Trevlig tråd.
Jag har en gammal stereoanläggning jag köpte ny 1988. Jag har lyssnat mycket på den genom åren och alltid varit nöjd med ljudet.
Men nu när jag använder den så sprakar det och ljudet försvinner/hackar. Jag tror det är glappt i något. När jag fibblar med vissa av knapparna på förstärkaren så ändras/påverkas spraket .Jag begriper inte vad som kan vara fel.
Frågan är vad jag ska göra?
Jag tror jag ska be lokala radiohandlaren om råd. Jag skulle kunna lägga en slant på att få anläggningen felsökt och reparerad. Om nu någon begriper sig på och kan reparera på ett bra och vettigt sätt.
Jag gillar min gamla anläggning men just nu låter den inte bra.
Men vad tycker ni? Är det idé att reparera?
Eller ska jag skrota och köpa nytt för att fortsätta kunna lyssna på mina gamla skivor?
[bild] [bild]
Jag har felsökt lite på egen hand.
Anläggningen och ljudet verkar funka fint med alla andra grejor, utom skivspelaren. Cd radio och kassettspelaren funkar utan skrap och trubbel.
Det har fått mig att misstänkta skivspelaren.
Jag har idag beställt komplett ny pickup med ny nål.
Jag börjar med att byta det så får vi se vad som händer.
Jag tror faktiskt jag aldrig har bytt nål eller pickup. Stereon är 35 år så det kanske är dags..
Avvaktar leverans och byte och provspelning.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 492 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 492 inlägg
Utmärkt musikval, och roligt att se ombygge av äldre TV-möbel - jag gjorde samma sak när jag flyttade hemifrån 1984, pappa hade sparat farmors gamla TV med jalusi och den gjorde jag om till stereomöbel. Ångrar att jag lät den försvinna i nån flytt, kunde varit kul nostalgi att åtminstone ha i källaren.galento skrev:
Ja får prova detta lite , gillar också äldre saker och tv chassiet är i ett bra skick.Maria T skrev:Utmärkt musikval, och roligt att se ombygge av äldre TV-möbel - jag gjorde samma sak när jag flyttade hemifrån 1984, pappa hade sparat farmors gamla TV med jalusi och den gjorde jag om till stereomöbel. Ångrar att jag lät den försvinna i nån flytt, kunde varit kul nostalgi att åtminstone ha i källaren.
Får se om man betsar furuplanen i nån passande färg senare , inget är fastskruvat
utan sitter med bra passning.Sen gillar jag vikdörrarna . Det får stå bredvid Luxor
magnefonen . Har en 200 skivors cd växlare stående , får se hur man ska göra
med den framöver
Men spelar kassettband än också , har ett Denon dubbelkassettdäck och Sanyo
förstärkare i "mc-verkstaden" och ett gäng band så där går Saxon , INXS och Simple
Minds mm ofta.
Här kan man köpa en byggsats för att bygga en förstärkare själv á 4390 kr.
http://valutronic.com/amp.html
Undrar vad en sådan sats kan jämföras med gällande "riktiga" förstärkare.
http://valutronic.com/amp.html
Undrar vad en sådan sats kan jämföras med gällande "riktiga" förstärkare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Bra fråga, men generellt sett så innehåller alla billigare förstärkare digitala förstärkarkretsar nuförtiden, och mängden kylfläns här antyder att det inte är en digital konstruktion, de brukar generera mindre värme än hederliga gamla transistorer....
Utifrån "power supply" - kretsen på bilderna så tror jag inte att det är något välkonstruerat kraftpaket direkt, det ser rätt klent ut... http://valutronic.com/pa5kit.html
(men det är 10 år sen jag byggde något själv, och har fortfarande ett RIAA-steg hemma i lådan som aldrig blev klart...)
Edit: läste lite noggrannare på din länk, och det är alltså en förstärkare på 2x50 watt, klass AB byggd med diskreta komponenter..
Det finns säkert någon med mer erfarenhet av elektronik än jag som kan gissa (eller kanske har erfarenhet av "valuetronic") men utifrån bilderna tycker jag det känns lite klent på något sätt... Jag kollade över marknaden för ungefär 10 år sen, för att bygga egna slutsteg och jag kan inte tycka att man kom undan såhär enkelt för 2x50 watt uteffekt...
Utifrån "power supply" - kretsen på bilderna så tror jag inte att det är något välkonstruerat kraftpaket direkt, det ser rätt klent ut... http://valutronic.com/pa5kit.html
(men det är 10 år sen jag byggde något själv, och har fortfarande ett RIAA-steg hemma i lådan som aldrig blev klart...)
Edit: läste lite noggrannare på din länk, och det är alltså en förstärkare på 2x50 watt, klass AB byggd med diskreta komponenter..
Det finns säkert någon med mer erfarenhet av elektronik än jag som kan gissa (eller kanske har erfarenhet av "valuetronic") men utifrån bilderna tycker jag det känns lite klent på något sätt... Jag kollade över marknaden för ungefär 10 år sen, för att bygga egna slutsteg och jag kan inte tycka att man kom undan såhär enkelt för 2x50 watt uteffekt...
Redigerat:
Domen på diskant/mellanregister kan du suga ut med en dammsugare eller om det skulle misslyckas genom att limma fast t.ex en tandpetare och sen dra i den.A Achren57 skrev:
Baselementet kan man byta skumkanten på.
Allt går att fixa!
Det är i princip omöjligt på äldre grejer, man hittar sällan element med samma parametrar. Är man duktig på delningsfilter går det ju att modda, men det krävs rätt stor kunskap. Dali använde sällan nga exotiska element, ofta lätt moddade Vifa. Tyvärr finns de inte längre kvar som elementtillverkare. Basen är bara att kanta om, kalotten på mellanregistret kan du dammsuga ut. Hur ser diskanten ut?A Achren57 skrev:
Kul kulthögtalare, jag hade ett par Dali 400 en gång i tiden, klart bra burkar.
Edit: Såg att @Skyscraper redan hade sagt samma sak.
Redigerat av moderator: