R roke skrev:
Trevlig tråd.
Jag har en gammal stereoanläggning jag köpte ny 1988. Jag har lyssnat mycket på den genom åren och alltid varit nöjd med ljudet.
Men nu när jag använder den så sprakar det och ljudet försvinner/hackar. Jag tror det är glappt i något. När jag fibblar med vissa av knapparna på förstärkaren så ändras/påverkas spraket .Jag begriper inte vad som kan vara fel.
Frågan är vad jag ska göra?
Jag tror jag ska be lokala radiohandlaren om råd. Jag skulle kunna lägga en slant på att få anläggningen felsökt och reparerad. Om nu någon begriper sig på och kan reparera på ett bra och vettigt sätt.
Jag gillar min gamla anläggning men just nu låter den inte bra.

Men vad tycker ni? Är det idé att reparera?
Eller ska jag skrota och köpa nytt för att fortsätta kunna lyssna på mina gamla skivor?
[bild] [bild]
Det är omkopplarna och pottarna som blivit oxiderade/skitiga och nu glappar.
Skaffa en burk elektronikrengöring, Isopropynol eller liknande, och spruta i alla omkopplare och reglage, så ska det nog bli mindre sprak tror jag.

• Gilla
roke
  • Laddar…
R roke skrev:
Trevlig tråd.
Jag har en gammal stereoanläggning jag köpte ny 1988. Jag har lyssnat mycket på den genom åren och alltid varit nöjd med ljudet.
Men nu när jag använder den så sprakar det och ljudet försvinner/hackar. Jag tror det är glappt i något. När jag fibblar med vissa av knapparna på förstärkaren så ändras/påverkas spraket .Jag begriper inte vad som kan vara fel.
Frågan är vad jag ska göra?
Jag tror jag ska be lokala radiohandlaren om råd. Jag skulle kunna lägga en slant på att få anläggningen felsökt och reparerad. Om nu någon begriper sig på och kan reparera på ett bra och vettigt sätt.
Jag gillar min gamla anläggning men just nu låter den inte bra.

Men vad tycker ni? Är det idé att reparera?
Eller ska jag skrota och köpa nytt för att fortsätta kunna lyssna på mina gamla skivor?
[bild] [bild]
Det är förmodligen inte lönt att lämna in den för reparation. Men du kan ju alltid fråga. Det troliga är oxid/smuts om det är mekaniska reglage som sprakar. Nyare anläggningar är mer elektroniskt styrda och då kan det vara svårare. Det man kan göra med mekaniska reglage som omkopplare och volymreglage är att öppna chassit och använda speciell elekronikrengöringsspray. Det kan man klara själv om man är någorlunda van vid att skruva.
Om skivspelaren inte är integrerad med anläggningen utan har egen nätanslutning och standard phonokontakter kan du skaffa en annan förstärkare till den om det inte går att få ordning på den befintliga.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Går ju alltid att få ett kostnadsförslag ifrån en reperatör.
Jag hade exakt samma symptom på min Technics förstärkaren -82 som jag tog över från päronen (de ändrade typ aldrig på volymratten) så när jag ej lyckades med elektronikspray & tops, så betalade jag 450kr för byte av någon komponent år 1998…

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A
Man kan faktiskt göra det riktigt enkelt för sig och massera alla vridpottar utan medel öht. Stäng av stärkaren, och vrid volume, balance etc snabbt fram och tillbaka ngn minut på varje. Blir det bättre då, kan man ta ställning till om man behöver gå vidare.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
U
Jag kanske bjuder på ett av de mer ovanligare spelarna. Inte helt klar än, planen är att konstruera en smartare varvtalsstyrning med feedback, sen kan jag anse mig själv klar.

Modern skivspelare i genomskinligt material på en vit möbel, minimalistisk design, ingen skiva spelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Rega tonarm, instegsmodell, till att börja med för att luska ut om det är en hobby att fortsätta med.
En AT-95E pickup, också en instegsmodell. De är lätta att byta ut om man vill avancera i framtiden.

• Gilla
  • Älska
Henningelvis och 9 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag kanske bjuder på ett av de mer ovanligare spelarna. Inte helt klar än, planen är att konstruera en smartare varvtalsstyrning med feedback, sen kan jag anse mig själv klar.

[bild]

En Rega tonarm, instegsmodell, till att börja med för att luska ut om det är en hobby att fortsätta med.
En AT-95E pickup, också en instegsmodell. De är lätta att byta ut om man vill avancera i framtiden.
O fy satan! (ursäkta) Har du byggt den själv? Så jäkla snygg!

• Älska
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Det värsta var när förstärkaren helt självmant beslutade sig för att börja höja volymen till Max ( bodde i lägenhet på den tiden)

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
A

[bild]

Tjusig! Är det ett hemmabygge eller? Berätta gärna mer:) Motor och styrning har jag sett att det säljs en del från kina, nga verkar riktigt bra.

U
Dan1891 Dan1891 skrev:
O fy satan! (ursäkta) Har du byggt den själv? Så jäkla snygg!
Japp, jag har gjort allt själv utom skruvarna. jo och härdningen av axeltappen, den lämnade jag iväg på härdning.
Räknade för nått år sedan på kostanden och kom fram till att de va runt 15k för material (30mm uv beständig polykarbonat och lager i självsmörjande brons) och strax över 60k om man skulle ta betalt för maskintiden.

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Japp, jag har gjort allt själv utom skruvarna. jo och härdningen av axeltappen, den lämnade jag iväg på härdning.
Räknade för nått år sedan på kostanden och kom fram till att de va runt 15k för material (30mm uv beständig polykarbonat och lager i självsmörjande brons) och strax över 60k om man skulle ta betalt för maskintiden.
Det är ju fantastiskt snyggt gjort måste jag säga! Skulle vilja ha en så'n själv :)

Redigerat:
  • Älska
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
A
Grymt jobb!

• Älska
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
mowatom skrev:
Tjusig! Är det ett hemmabygge eller? Berätta gärna mer:) Motor och styrning har jag sett att det säljs en del från kina, nga verkar riktigt bra.
Jag skulle kanske inte kalla det hemmabygge även om jag gjort den själv, hehe. Nästan allt utom slipningen av axeltappen är tillverkat i CNC-maskiner med noggrannhet som inte många (inga?) har tillgång till hemma, men det är gjort under fritiden fast på jobbet.

Det kan va lite svårt att bara beskriva konstruktionen i text, så får komma senare med ett inlägg när jag skruvat isär den. Men i stort är det 30mm uv polykarbonat (valsad pga planhets- och parallellitetskrav), en härdad slipad axeltapp, glidlager i självsmörjande brons för att lagra i radiell led, tallriken ligger uppe på en härdad kullagerkula med en keramisk platta emellan för minimera friktionen i axiell led.
Friktionen är väldigt låg och tar man bort drivremmen och ger den lite snurr för hand så snurrar den i flera minuter, här hjälper den tunga polykarbonaten till eftersom det blir som ett svänghjul. Det är en tanke att ha en så tung tallrik för att minimera varvtalsvariationer/störningar. Sen fötter och tonarmsfäste osv. är tillverkat polerad aluminium. Motorhuset är fristående för att förhindra vibrationer och är typ en stor tung klump för att den inte ska glida, även om den står på en glasskiva, så den kan hålla remmen spänd och dämpa vibrationer.

Edit: motorn är även gummiupphängd inne i ”klumpen”, men jag tror inte det hjälper eftersom det kortsluts genom skruvarna. Va svårt att få en vettig konstruktion och ändå få den i proportionerlig storlek.
Men det hela har helt klart varit ett kul projekt.

Redigerat:
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
U
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är ju fantastiskt snyggt gjort måste jag säga! Skulle vilja ha en så'n själv :)
mowatom skrev:
Grymt jobb!
Stort tack ska ni ha! Ligger mycket tankar och fnulande bakom allt så det värmer att höra

Lunchlyssning när man arbetar hemma. Inte det kändaste bandet, men en inspiration för många kändare band. Primus har bland annat spelat in inte mindre än två versioner av låtar på den här skivan.

• Färgstark skivomslagskonst med abstrakt ansikte, bokstäver, "Drums and Wires" text, inne i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
Bra platta, men så okända är de väl inte. Klart mer kända än t ex Dukes of Stratosphere eller Three Wise Men...

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.