Den enda Vinylskivan som finns kvar i huset sedan jag gav bort hela min Hårdrockssamling med Posters, oanvända tygmärken, nitarmband mm -95…ångrar mig idag :cry:
Vinylskiva med spöklikt husmotiv, "King Diamond" bandlogga, albumtiteln "Them" i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
A
Roga1337 Roga1337 skrev:
Den enda Vinylskivan som finns kvar i huset sedan jag gav bort hela min Hårdrockssamling med Posters, oanvända tygmärken, nitarmband mm -95…ångrar mig idag :cry:
[bild]
Fan så bra album. Har den på både vinyl (inte bild) och CD, Cd:n var faktiskt bland de första jag köpte. "Grandmaaaaa, welcome home"

Att du ångrar dig förstår jag.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Maria T
Första CD:n jag köpte var Suzanne Vega:s debutskiva 1985, jag köpte den i augusti. Min dåvarande sambo hade köpt en "CD-spelare" för väääldigt mycket slantar sommaren 1984, jag kan ännu känna den ilskan eftersom vi levde på ströjobb och studiebidrag.
Nå. Sen träffade jag min nuvarande partner 1987 och fortsatte köpa musik både på LP och CD.

Den första LP:n jag köpte var förresten Emil i Lönneberga,1972 (släppt året innan) och jag gick med pappa till Expertbutiken vid Fridhemsplan, Stockholm. Det var stort.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Fan så bra album. Har den på både vinyl (inte bild) och CD, Cd:n var faktiskt bland de första jag köpte. "Grandmaaaaa, welcome home"

mowatom skrev:

mowatom skrev:

…gav bort
mowatom skrev:

…gav bort Conspiracy, The Eye samt mini-ep:n No presents for christmas…Abigail är fortfarande favoriten, men den hade jag inspelad på kassett.
off topic: Youtube konserten i Philly är episk(y)

• Ledsen
1
  • Laddar…
Hade en skivspelare som en portabel väska? med handtag i mitt rum..första vinylerna var Klapp&Klang samt Televinken:D

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Första CD:n jag köpte var Suzanne Vega:s debutskiva 1985, jag köpte den i augusti. Min dåvarande sambo hade köpt en "CD-spelare" för väääldigt mycket slantar sommaren 1984, jag kan ännu känna den ilskan eftersom vi levde på ströjobb och studiebidrag.
Nå. Sen träffade jag min nuvarande partner 1987 och fortsatte köpa musik både på LP och CD.

Den första LP:n jag köpte var förresten Emil i Lönneberga,1972 (släppt året innan) och jag gick med pappa till Expertbutiken vid Fridhemsplan, Stockholm. Det var stort.
Och ett decennium senare kom MP3 som bara upptog en tiondel av lagringsutrymmet och där ”Toms Diner” användes som referens vid utvecklingen :D. Fast den är ju från det andra albumet.

A
Hep Hep skrev:
Jobbigt att märka att man spelat för högt och för länge så att det knappt är någon koppar kvar efter några år. Jag brukar byta riktning en gång per år och byta ut kablarna helt varannat för att vara säker. Jag tror i alla fall att det var så säljaren sa, men all tinnitus från medhörningen gör att jag har lite svårt med hörseln.
"När kabeltillverkare hävdar att kabeln låter bättre i en bestämd riktning är det naturligtvis rent nonsens. Frågan tillhör något av de löjligaste argumenten som existerar."

Klistrat från hifi-forum, du kan sluta växla riktning på kablarna och att kopparna skulle försvinna är humbug.
Då skulle jag få byta ut alla elkablar i huset efter ett antal år.

Trodde inte det behövdes någon smiley på det inlägget, men jag får väl erkänna att jag inte menade allvar.

Guldkablar, kabellyftare och liknande trams är ljudvärldens motsvarigheter till virvlat vatten, elallergi och homeopati. Inget av dem har någonsin klarat sig genom ett vetenskapligt blindtest. Sedan är det lite humor att de flesta som är gamla nog att ha råd med de dyraste kablarna passerat sin fysiska peak och inte hör hela registret längre.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
"När kabeltillverkare hävdar att kabeln låter bättre i en bestämd riktning är det naturligtvis rent nonsens. Frågan tillhör något av de löjligaste argumenten som existerar."

Klistrat från hifi-forum, du kan sluta växla riktning på kablarna och att kopparna skulle försvinna är humbug.
Då skulle jag få byta ut alla elkablar i huset efter ett antal år.
Kopparna rinner inte ur sladdarna då det är växelström både i lampor och högtalare.
Professor Hallén skrev i sin bok Elektricitetslära att "ledningselektronerna välla helt långsamt fram i metallen". Men det gäller likström.

Roga1337 Roga1337 skrev:
Hade en skivspelare som en portabel väska? med handtag i mitt rum..första vinylerna var Klapp&Klang samt Televinken:D
Jag har en sånhär modern portabel. Tänkte i min enfald att jag skulle lära mig att scratcha för några år sen och undrar fortfarande när/om det kommer att hända. Men den är ju i alla fall ett snyggt tillägg till DJ-setupen (men där kör jag digitalt).

• Bärbar skivspelare med röd skivmatta och pickup-arm, Numark PT01 Scratch, på en röd matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:

Jag kan ha fått något liknande som första skiva (jag gissar på Pippi Långstrump), men de första jag köpte minns jag säkert. Sweet, Poppa Joe var första singeln och Lou Reeds Rock n roll Animal första LP’n. Undrar fortfarande hur jag som nioåring ens kunde känna till och välja den skivan, men den är fortfarande lika fantastisk så vad som än fick mig att göra det, är jag väldigt tacksam. Jag pratar alltså inte om singeln nu.

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
A
Kiss-Destroyer fick jag av morsan när jag fyllde 7 år -77. Hon skulle bara veta vad hon startade, älskade mamsen:heart:

• Älska
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Guldkablar, kabellyftare och liknande trams är ljudvärldens motsvarigheter till virvlat vatten, elallergi och homeopati.
Men det där är ju nästan helt normalt om man jämför med tweaks av Peter W Belt. Hans grejer spelar i en helt egen liga, klädnypor med en koppartråd som man hängde i gardinerna, gem som var "specialbehandlade" som man skulle klämma fast i rummet, frysa Cd-skivor innan spelning mm. Listan kan göras lång..

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Men det där är ju nästan helt normalt om man jämför med tweaks av Peter W Belt. Hans grejer spelar i en helt egen liga, klädnypor med en koppartråd som man hängde i gardinerna, gem som var "specialbehandlade" som man skulle klämma fast i rummet, frysa Cd-skivor innan spelning mm. Listan kan göras lång..
Och ”Belta” skivorna med en speciell penna som man målade kanten med så att laserljuset inte lämnade skivan.:rolleyes:

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Och ”Belta” skivorna med en speciell penna som man målade kanten med så att laserljuset inte lämnade skivan.:rolleyes:
Haha, ja grön. Den skulle agera i ngn slags yinyang, att den gröna färgen skulle komplettera den röda lasern, och det skulle bli ngn harmonisk balans:crysmile:

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.