Min 70-talsanläggning. PL-115D står det på skivspelaren. En Goldring 10-20 pickup. Akai AA1040 förstärkare. Bra grejer.
Hylla med stereo, skivspelare, lådor, pärmar och en ritning av glas och citron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Achren57 och 3 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Min 70-talsanläggning. PL-115D står det på skivspelaren. En Goldring 10-20 pickup. Akai AA1040 förstärkare. Bra grejer.
[bild]
Ja, de gamla Pioneerspelarna var mkt trevliga. Jag hade en liknande med strob (510A?) helt som ny, som jag fick efter min extremt pedantiske styvfarsa. Jag tappade den i backen vid en flytt:mad:
 
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
A
Bild på min Simply Black från när jag nyss köpt den. Jag har tyvärr sålt SME 309:an, men verket har jag kvar.
Svart skivspelare på träbord, tonarm, vinylskiva, kablar, trägolv, vita väggar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivspelartonarm med texten "MODEL 309", precisionstillverkad, audiofil utrustning, på en svart bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så var det nog. Jag visste att det var något mer än bara årtalet som fick mig att koppla ihop CD med den skivan. Förutom tråkiga låter får jag fortfarande rysningar när jag ser bilder på det där äckliga svettbandet han hade på sig. Ungefär samma obehagliga peddovarningsvibbar som när han i Mora träsk sitter med bresande ben och cykelbyxor framför fem åringar. Nä, rock ska spelas med lågt hängande gitarrer, cig i mungipan och dålig kosthållning. Inga gympakläder!!
Walk of life avskyr jag, resten är ok tycker jag.
 
Nu tycker jag allt att ni dissar Brothers in Arms lite väl hårt! :)
Jag gillar den skarpt, många låtar på den som är jäkligt bra!

Men min favorit med Dire Straits är Love over Gold.
 
Visst är det lite hårt och det som stör mig mest (utöver svettbandet) är att de släppt fyra skivor, om jag minns rätt, som är mycket bättre och så kom den här och plötsligt skulle alla lyssna på dem. Jag kanske skulle reagera likadant om Trubaduren släppte något mainstream och varenda campsweden-jöns i landet skulle köpa skivan.

Åter till ämnet, även om det mer är gamla stereoprylar än just vinyl. Jag kan avslöja att tio års förvaring på kallvind inte klarar av att förstöra varken gamla tehcnicsspelaren eller den NAD3020 jag fick i konfirmationspresent. Infinityhögtalarna däremot fick åka till tippen, då fukten inte varit nådig vare sig mot träet eller membranen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu tycker jag allt att ni dissar Brothers in Arms lite väl hårt! :)
Jag gillar den skarpt, många låtar på den som är jäkligt bra!

Men min favorit med Dire Straits är Love over Gold.
För egen del (ledare i gubbjävelräjset? = 73) gillade/gillar jag faktiskt Dire Straits /BiA. Har den som både vinyl och CD.
Men - ett signifikant (1989) CD-inköp var Beatles "brödburk" (Black Box) med hela deras produktion = bra att ha eftersom vinylsamlingen med Beatles var lite gles.
Min första vinyl var nog Stones cirka 1966. Jag minns faktiskt inte om det var "Out Of Our Heads" eller "Aftermath". Hmmm, kan ha varit Beatles "Beatles For Sale" åxå.
Till sist har jag en allvarlig synd att bekänna: någon gång .... kanske tidigt 90-al, var min håg riktad mer mot CD (liiite fy och usch) och det blev trångt i den väl tilltagna hyllan, så jag sålde en rätt stor drös vinyl :(
Om jag ångar mig?? Är påven katolik? Jämrans ....
 
  • Gilla
  • Älska
galento och 3 till
  • Laddar…
I kväll spelades den här LP'n från 1978:

Fyra män i röda skjortor, albumomslag, Kraftwerk, svart-röd design, "The Man-Machine", stiliserat, musiktema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En riktigt stor favorit , Neon Lights är en av de vackraste låtarna fortfarande hos mig!
 
  • Gilla
Don-T och 4 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag köpte knappt nga CD på den tiden, men jag köpte ca 600 vinyl åren 88-92. I början på -90 var det ju ständig utförsäljning av vinyl på tex Åhléns, man kunde ju köpa 30-50st för en tusing:love:
Haha ”been there” (y)
Nice Price skivorna kunde man köpa på vinst&förlust i jakten på nya bra grupper:cool:
Dock råkade jag köpa en censurerad Accept- Breaker breaker skiva en gång.
Var lagom kul att lyssna på: Wanna Be Rich, Kiss My Arms:mad:…istället för originalversionen.
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A
Roga1337 Roga1337 skrev:
Haha ”been there” (y)
Nice Price skivorna kunde man köpa på vinst&förlust i jakten på nya bra grupper:cool:
Dock råkade jag köpa en censurerad Accept- Breaker breaker skiva en gång.
Var lagom kul att lyssna på: Wanna Be Rich, Kiss My Arms:mad:…istället för originalversionen.
Haha, ja fyfan den minns jag att en polare pratade om:crysmile: Det var också spanska labels på många, på min Black Sabbath Mob rules, återfinns titlar som: Reglas de la gente, Muchacha Countrie mfl:crysmile: Nice price,"El disco es cultura"(y)
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
eller den NAD3020 jag fick i konfirmationspresent.
Klassiker. Har en 7020, samma med fast med radiodel till teven. Inköpt -90:ok:
Stereo mottagare NAD 7020, reglage för ljudinställningar, dammig, på trähylla, svart rund enhet ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
A
Spendera en smärre förmögenhet (enligt mig) på ljudanläggningen i min ungdom.
Var naiv och köpte speciella högtalarkablar som var styva, enligt försäljaren var det en annan kopparstruktur i dom.

Snacka om att bli lurad, idag vet man att det duger med vilken kabel som helst med någorlunda diameter.
 
hsd
Hehe
Det finns ingen övre gräns på hur mycket slantar man kan lägga ut
Dessutom finns försäljare med välsmort munläder som kan sälja på folk lite extra
Lyssna själv och bedöm vad som är lämpligt för den egna hörseln /ljudupplevelsen och gör en bedömning om kvaliteten på grejerna, det är ju trevligt om de funkar lika bra i många år
 
Jobbigt att märka att man spelat för högt och för länge så att det knappt är någon koppar kvar efter några år. Jag brukar byta riktning en gång per år och byta ut kablarna helt varannat för att vara säker. Jag tror i alla fall att det var så säljaren sa, men all tinnitus från medhörningen gör att jag har lite svårt med hörseln.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag kör med lampsladd! :D
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.