55 241 läst · 1 046 svar
55k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 376 inlägg
Man hade (har) en kolfiberborste som leder bort statisk elektricitet och som, medan skivan snurrar på tallriken, försiktigt förflyttas ut mot periferin tills dammborttagningen är klar,Dan1891 skrev:
Det senaste var ju typ trälim som smetas över spåren och sedan när det torkat dras bort som en film. Förhoppningsvis följer allt med. Gör det inte det så lär det bli problem.
Fräkt! Ska limma trälim på en av mina värsta skivor för att testa! Alltså, en från 10:- backen från Röda Korsetimported_Benno skrev:Man hade (har) en kolfiberborste som leder bort statisk elektricitet och som, medan skivan snurrar på tallriken, försiktigt förflyttas ut mot periferin tills dammborttagningen är klar,
Det senaste var ju typ trälim som smetas över spåren och sedan när det torkat dras bort som en film. Förhoppningsvis följer allt med. Gör det inte det så lär det bli problem.
Är det något man ska sköta om så är det Zappa-vinyler. Har ett 20-tal som snurrar frekvent sedan ett femtiotal år. Numera på en Dual-spelare sedan min gamla AR gett upp.Maria T skrev:
Music is the best!
Innan man tillgriper trälim, kan man överväga Ajax fönsterputs av den gamla sorten (vit cylindrisk flaska) med ammoniak. Den varianten lämnar inga fläckar som en hel del andra putsvarianter kan göra. Gnuggning med fin microfiberduk, skölj och tork igen borde ta det mesta.Dan1891 skrev:
Bra tips! Men jag tyckte det lät så annorlunda och kul att testa med trälimP Pangsjis skrev:
Jag antar att det bygger på att trälim inte fäster på vinyl, utan bara på skiten i spåren?
Tror du man får mer ut av spelaren genom att lägga 3000kr på en ny pickup jämfört med en ny nål?mowatom skrev:Kolla på nätet, det finns grymt mkt utbytesnålar, bla nga hyllade från Jico. Själv skulle jag nog byta pickup oavsett. Ta reda på så att arm och pickup är en bra match är alltid en god idé, samt att låta ngn som kan montera den helt korrekt utföra det. Helt menlöst att köpa en dyr pickup och bara skruva dit den lite godtyckligt.
De tre butiker jag har talat med ville sälja en ny pickup för 2-4kkr, byte och justering bjöd alla på.
Men känner mig lite osäker på om det är mest "bang for the buck" eller om de mera vill sälja pickupper...
Är det någon som har erfarenhet av att rengöra vinyl med en ultraljudstvätt?
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B07L3G9TBS/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ATVPDKIKX0DER&psc=1
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B07L3G9TBS/ref=ox_sc_act_image_1?smid=ATVPDKIKX0DER&psc=1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det är många som ”bjuder” på det, men långt ifrån alla kan göra det perfekt.. Man kan ju tänka sig att behålla Shure pickupen som nostalgica om inte annat, de lade ner sin tillverkning för nga år sedan (av pickuper alltså, massa annat finns kvar) och satsa på en riktigt bra nål. Det finns ju som jag nämnde tidigare riktigt bra eftermarknadsgrejer. Man behöver inte krångla till allt. Jag är en hifinörd, men tom jag börjar tröttna på vissa saker. Orimligt dyra pickuper tex. Den jag har nu tror jag kostade runt 3-4” för 5 år sedan, och det är ju fullt överkomligt.Huddingebo skrev:Tror du man får mer ut av spelaren genom att lägga 3000kr på en ny pickup jämfört med en ny nål?
De tre butiker jag har talat med ville sälja en ny pickup för 2-4kkr, byte och justering bjöd alla på.
Men känner mig lite osäker på om det är mest "bang for the buck" eller om de mera vill sälja pickupper...
I dag plockade jag fram den här gamla dubbel-LP,n:
Den står sig väldigt bra än idag, från 1987, och min gamla vinyl köpt då låter riktigt bra ännu!
Hmm, varför köpte jag den här på LP 1987? Då var väl CD'n inne och allmänt spridd?
Eller det var kanske i skarven mellan vinyl och CD...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den står sig väldigt bra än idag, från 1987, och min gamla vinyl köpt då låter riktigt bra ännu!
Hmm, varför köpte jag den här på LP 1987? Då var väl CD'n inne och allmänt spridd?
Eller det var kanske i skarven mellan vinyl och CD...
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag är rätt säker på att vi fick CD-spelare i mitt hem 1986 och då var det fortfarande näst intill "ingen" som hade det.