55 257 läst · 1 046 svar
55k läst
1,0k svar
Vinyltråden!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 377 inlägg
Destillerat vatten är nog inte så dumt om man bor på Gotland.Hep skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 377 inlägg
Tänk om man gillat Stones istället för Sweet när det begav sig. Minns att LPn Sticky Fingers fanns med original blixtlås i skivaffären. Lite konstigt för den stack ut och repade de andra skivfodralen.
Har en Thorens TD160 med shure V15 typ 3 picup. Nålen är av.
Vad bör jag göra tycker ni? Ny nål eller byta pickupp? Kan lägga 3000kr, max 4 om det verkligen gör skillnad.
Vad bör jag göra tycker ni? Ny nål eller byta pickupp? Kan lägga 3000kr, max 4 om det verkligen gör skillnad.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 472 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 472 inlägg
Den LP:n har jag, det var väldigt roligt att "dra ner" gylfen (dock gjorde det endast ett fåtal gånger, min platta är i perfekt skick).imported_Benno skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 472 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 472 inlägg
Hmmm, V15 är väl Shibataslipade? En liknande ny komplett PU kostar nog en del. Tror att en (äkta) nål är billigare om de går att få tag på.Huddingebo skrev:
Tror att Ortofon har PU-er med liknande slipning. Hifi-klubben säljer.
Har faktiskt ingen aning om hur den är slipad. Vad innebär Shibata?P Pangsjis skrev:
Har bara läst att något i nålen eller om det var picupen var gjort av Berylliym, vilket inte är tillåtet idag.
De affärer jag har pratat med har rekommenderat picup byte hellre än ny nål.
Känner mig kluven...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Shibatanålar har (enligt minnesrester ...) ett tvärsnitt som är typ triangulärt. Jämfört med en elliptisk nål, har S vassare kanter som ligger mot skivspårets graverade ytor. Tanken var nog att S-nålar skulle läsa högfrekventa delar med större precision. Kanske de sliter mer på skivorna??Huddingebo skrev:
Som jag skrev tidigare: Ortofon / Hifi-klubben har ett brett sortiment.
Kolla på nätet, det finns grymt mkt utbytesnålar, bla nga hyllade från Jico. Själv skulle jag nog byta pickup oavsett. Ta reda på så att arm och pickup är en bra match är alltid en god idé, samt att låta ngn som kan montera den helt korrekt utföra det. Helt menlöst att köpa en dyr pickup och bara skruva dit den lite godtyckligt.Huddingebo skrev:
Jag gillade (gillar!) Stones, för mina föräldrar var stora Stones fans. Men jag gillade Sweet också, var väl egentligen mer för min tid och ålder då.imported_Benno skrev:
Sticky Fingers är jäkligt bra, såsom allt från Stones från den tiden.
Se'n gillar jag fortfarande Sweet, Sweet Fanny Adams håller bra än tycker jag.
Redigerat:
Du som bor i Sthlm besöker lämpligtvis Mirre på veteranhifi. Man tror man hamnat 45 år tillbaka i tiden när man besöker honom, men kunnigare finns knappt. Köper du pickupen av honom skulle jag tro att han monterar den i princip gratis. Jag har en av hans skivspelarverk "Simply black" som jag håller på och pular lite med, ska bli som när den var ny. Eller bättre.Huddingebo skrev: