Hep Hep skrev:
Det går bra. Ingen diskborste, men det gissar jag att du ändå inte tänkte använda. Om du har väldigt kalkrikt vatten, eller bara vill vara extra säker och följa råden från killarna med guldkablar, så kan du skölja en sista gång med destillerat vatten.
Destillerat vatten är nog inte så dumt om man bor på Gotland. :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tänk om man gillat Stones istället för Sweet när det begav sig. Minns att LPn Sticky Fingers fanns med original blixtlås i skivaffären. Lite konstigt för den stack ut och repade de andra skivfodralen.

• Gilla
  • Älska
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
galento
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har tvättat med ljummet vatten och det funkar utmärkt. Man kan ju undvika att blöta ner etiketten.
Samma här (y) vinylskivor och fest är ingen
bra kombo.

• Gilla
  • Haha
Keld och 1 till
  • Laddar…
Har en Thorens TD160 med shure V15 typ 3 picup. Nålen är av.

Vad bör jag göra tycker ni? Ny nål eller byta pickupp? Kan lägga 3000kr, max 4 om det verkligen gör skillnad.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maria T
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tänk om man gillat Stones istället för Sweet när det begav sig. Minns att LPn Sticky Fingers fanns med original blixtlås i skivaffären. Lite konstigt för den stack ut och repade de andra skivfodralen.
Den LP:n har jag, det var väldigt roligt att "dra ner" gylfen :giggle: (dock gjorde det endast ett fåtal gånger, min platta är i perfekt skick).

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ah, bra! Det låter som en skonsam lösning.
Rengjorde en Frank Zappa/Mothers of Invention EP för nån vecka sen, ljummet vatten på den tunnaste microfiberduk du kan finna, samt torka medsols (fick tipset i skivbutik).

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Frank_Vincent och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:

Vad bör jag göra tycker ni? Ny nål eller byta pickupp? Kan lägga 3000kr, max 4 om det verkligen gör skillnad.
Hmmm, V15 är väl Shibataslipade? En liknande ny komplett PU kostar nog en del. Tror att en (äkta) nål är billigare om de går att få tag på.
Tror att Ortofon har PU-er med liknande slipning. Hifi-klubben säljer.

P Pangsjis skrev:
Hmmm, V15 är väl Shibataslipade? En liknande ny komplett PU kostar nog en del. Tror att en (äkta) nål är billigare om de går att få tag på.
Tror att Ortofon har PU-er med liknande slipning. Hifi-klubben säljer.
Har faktiskt ingen aning om hur den är slipad. Vad innebär Shibata?
Har bara läst att något i nålen eller om det var picupen var gjort av Berylliym, vilket inte är tillåtet idag.

De affärer jag har pratat med har rekommenderat picup byte hellre än ny nål.
Känner mig kluven...

Mmmm... Shibata! ;):p

• Färskt bröd, sandwich med mozzarella, tomat, sallad och oliver vid sidan. Olivolja i bakgrunden. Ljust och aptitligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Har faktiskt ingen aning om hur den är slipad. Vad innebär Shibata?
Har bara läst att något i nålen eller om det var picupen var gjort av Berylliym, vilket inte är tillåtet idag.

De affärer jag har pratat med har rekommenderat picup byte hellre än ny nål.
Känner mig kluven...
Shibatanålar har (enligt minnesrester ...) ett tvärsnitt som är typ triangulärt. Jämfört med en elliptisk nål, har S vassare kanter som ligger mot skivspårets graverade ytor. Tanken var nog att S-nålar skulle läsa högfrekventa delar med större precision. Kanske de sliter mer på skivorna??
Som jag skrev tidigare: Ortofon / Hifi-klubben har ett brett sortiment.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A

Kolla på nätet, det finns grymt mkt utbytesnålar, bla nga hyllade från Jico. Själv skulle jag nog byta pickup oavsett. Ta reda på så att arm och pickup är en bra match är alltid en god idé, samt att låta ngn som kan montera den helt korrekt utföra det. Helt menlöst att köpa en dyr pickup och bara skruva dit den lite godtyckligt.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag gillade (gillar!) Stones, för mina föräldrar var stora Stones fans. Men jag gillade Sweet också, var väl egentligen mer för min tid och ålder då.
Sticky Fingers är jäkligt bra, såsom allt från Stones från den tiden.
Se'n gillar jag fortfarande Sweet, Sweet Fanny Adams håller bra än tycker jag.

Redigerat:
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Rengjorde en Frank Zappa/Mothers of Invention EP för nån vecka sen, ljummet vatten på den tunnaste microfiberduk du kan finna, samt torka medsols (fick tipset i skivbutik).
Låter rimligt att torka medsols, det blir ju med spelriktningen av skivan.

David Wallin David Wallin skrev:
Mmmm... Shibata! ;):p
Hmmm, men det där är väl en ShiAbatTa! ?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A

Du som bor i Sthlm besöker lämpligtvis Mirre på veteranhifi. Man tror man hamnat 45 år tillbaka i tiden när man besöker honom, men kunnigare finns knappt. Köper du pickupen av honom skulle jag tro att han monterar den i princip gratis. Jag har en av hans skivspelarverk "Simply black" som jag håller på och pular lite med, ska bli som när den var ny. Eller bättre.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.