Jag och frun träffades tydligen för 18år sedan. Hon står för vinlistan. Det började bra iaf. Fick sköljas ner med lite ostron och halstade pilgrimsmusslor.

Får se vad det blir till middag. Jag skall iaf laga anka med tryffel mos.

• Närbild på en flaska Krug Grande Cuvée champagne, brut, 166:e upplagan, hålls, del av hand syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ullberg och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jag och frun träffades tydligen för 18år sedan. Hon står för vinlistan. Det började bra iaf. Fick sköljas ner med lite ostron och halstade pilgrimsmusslor.

Går de vad det blir till middag. Jag skall iaf laga anka med tryffel mos.
Grattis på årsdagen! ❤️🥂🍾

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Maria T
A atomlab skrev:

Får se vad det blir till middag. Jag skall iaf laga anka med tryffel mos.
Hjärtliga gratulationer! Menyn låter finfin för ett jubileum.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Även här tycker jag att hon stoltserade med ett mycket bra val.

• Flaska Sassicaia vin, 1990, Tenuta San Guido, etikett, kompass-stjärna, bakgrund med person och förpackning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Mange_64 och 6 till
  • Laddar…
J
A atomlab skrev:
Även här tycker jag att hon stoltserade med ett mycket bra val.
Inga dåliga viner där inte.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J
  • Flaska Bache Gabrielsen Pineau, glas med dryck, interiör, hemtrevlig atmosfär.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla använder termen synonymt, bara någon trött autist som orkar
Kallar du mig trött autist, din jämrans stekare.

Dekantera betyder att hälla vinet från flaskan till ett annat kärl. Görs oftast för att bli av med en bottensats, som t.ex. i en vintage port. Kan naturligtvis också göras för att man tycker det är vackrare med en karaff än en flaska. Luftning är en naturlig och ofrånkomlig följd av dekantering. Men luftning kan också göras genom att bara öppna en flaska, och/eller att hälla upp vinet i ett glas och låta det stå ett tag (detta senare i fall där luftningsbehovet är större.

Många av oss känner till dessa distinktioner och använder orden korrekt. Men det är väl för mycket begärt att ni nollåttor ska kunna hålla så svåra saker i huvudet.

H hhallen skrev:
Kallar du mig trött autist, din jämrans stekare.

Dekantera betyder att hälla vinet från flaskan till ett annat kärl. Görs oftast för att bli av med en bottensats, som t.ex. i en vintage port. Kan naturligtvis också göras för att man tycker det är vackrare med en karaff än en flaska. Luftning är en naturlig och ofrånkomlig följd av dekantering. Men luftning kan också göras genom att bara öppna en flaska, och/eller att hälla upp vinet i ett glas och låta det stå ett tag (detta senare i fall där luftningsbehovet är större.

Många av oss känner till dessa distinktioner och använder orden korrekt. Men det är väl för mycket begärt att ni nollåttor ska kunna hålla så svåra saker i huvudet.
Vi har redan ältat detta, luftning ingår i dekantering och tom sommelier använder termen för att beskriva luftning. Någon borde forska i varför samhällets autister dras till byggahus. Tänker tex på nassen som ältar brfs ägandeform

Drack detta muscato-vin till Pavlova igår, passade riktigt bra. Finns på bolaget

Flaska gyllene Moscato d'Asti vin, bubblor, ljusreflektioner, Michele Chiarlo-etikett, närbild, halvfull.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi har redan ältat detta, luftning ingår i dekantering och tom sommelier använder termen för att beskriva luftning. Någon borde forska i varför samhällets autister dras till byggahus. Tänker tex på nassen som ältar brfs ägandeform
Som jag skrev så innebär dekantering per automatik även att vinet luftas. Däremot innebär luftning inte per automatik en dekantering. Om en sommelier använder begreppet "dekantering" för att beskriva en enkel luftning (öppning av en flaska någon timme i förväg), så är han eller hon helt enkelt fel ute.

Vill du hålla på och säga fel så ska jag inte hindra dig. Men du kommer att tappa ansiktet om du gör det i sällskap som innehåller annat än brackor.

• Gilla
john68
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Som jag skrev så innebär dekantering per automatik även att vinet luftas. Däremot innebär luftning inte per automatik en dekantering. Om en sommelier använder begreppet "dekantering" för att beskriva en enkel luftning (öppning av en flaska någon timme i förväg), så är han eller hon helt enkelt fel ute.

Vill du hålla på och säga fel så ska jag inte hindra dig. Men du kommer att tappa ansiktet om du gör det i sällskap som innehåller annat än brackor.
Hitta annan tråd att tönta dig i

Hitta annan tråd att tönta dig i
Vad yrar du om? Vill du påstå att det jag skriver är fel?

H hhallen skrev:
Vad yrar du om? Vill du påstå att det jag skriver är fel?
Fel är det ju inte. Men alla vet att luftning ingår i dekantering och att det därför är gängse säga dekantering om luftning.

Du har någon sorts diagnos som får dig älta det.

Fel är det ju inte. Men alla vet att luftning ingår i dekantering och att det därför är gängse säga dekantering om luftning.

Någon diagnos har jag inte, och jag vill inte kalla detta meningsutbyte för att "älta". Men jag anser att ord ska användas på korrekt sätt. Ingen sommelier eller annan vinkunnig person - utanför dina kretsar då, tydligen - skulle säga "dekantera" om man bara öppnar flaskan i förväg för att lufta vinet. "Dekantera" innebär ALLTID att vinet hälls från originalflaskan till ett annat kärl. Ibland, om flaskan är intressant i sig, kan man hälla tillbaka vinet på den efter att bottensatsen avskilts. Vinet är då naturligtvis ändå dekanterat.

Om du tror att "lufta" och "dekantera" är synonymer så har du helt enkelt fel. Inse det. Och nu ska jag glädja dig genom att inte skriva mer i detta ämne i denna tråd.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…

Gängse i dina låtsasfina kretsar kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.