Jag och frun träffades tydligen för 18år sedan. Hon står för vinlistan. Det började bra iaf. Fick sköljas ner med lite ostron och halstade pilgrimsmusslor.
Får se vad det blir till middag. Jag skall iaf laga anka med tryffel mos.
Får se vad det blir till middag. Jag skall iaf laga anka med tryffel mos.
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 545 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 545 inlägg
Hjärtliga gratulationer! Menyn låter finfin för ett jubileum.A atomlab skrev:
Pineau des charentes är en ny bekantskap för mig. Starkvin med delvis cognac lagrat på cognacsfat.
Systemet har tyvärr bara två i sortimentet.
https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=Pineu charentes
Denna var trevlig, kul dessertvin för 300:-.
Systemet har tyvärr bara två i sortimentet.
https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=Pineu charentes
Denna var trevlig, kul dessertvin för 300:-.
Kallar du mig trött autist, din jämrans stekare.AndersMalmgren skrev:
Dekantera betyder att hälla vinet från flaskan till ett annat kärl. Görs oftast för att bli av med en bottensats, som t.ex. i en vintage port. Kan naturligtvis också göras för att man tycker det är vackrare med en karaff än en flaska. Luftning är en naturlig och ofrånkomlig följd av dekantering. Men luftning kan också göras genom att bara öppna en flaska, och/eller att hälla upp vinet i ett glas och låta det stå ett tag (detta senare i fall där luftningsbehovet är större.
Många av oss känner till dessa distinktioner och använder orden korrekt. Men det är väl för mycket begärt att ni nollåttor ska kunna hålla så svåra saker i huvudet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Vi har redan ältat detta, luftning ingår i dekantering och tom sommelier använder termen för att beskriva luftning. Någon borde forska i varför samhällets autister dras till byggahus. Tänker tex på nassen som ältar brfs ägandeformH hhallen skrev:Kallar du mig trött autist, din jämrans stekare.
Dekantera betyder att hälla vinet från flaskan till ett annat kärl. Görs oftast för att bli av med en bottensats, som t.ex. i en vintage port. Kan naturligtvis också göras för att man tycker det är vackrare med en karaff än en flaska. Luftning är en naturlig och ofrånkomlig följd av dekantering. Men luftning kan också göras genom att bara öppna en flaska, och/eller att hälla upp vinet i ett glas och låta det stå ett tag (detta senare i fall där luftningsbehovet är större.
Många av oss känner till dessa distinktioner och använder orden korrekt. Men det är väl för mycket begärt att ni nollåttor ska kunna hålla så svåra saker i huvudet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Som jag skrev så innebär dekantering per automatik även att vinet luftas. Däremot innebär luftning inte per automatik en dekantering. Om en sommelier använder begreppet "dekantering" för att beskriva en enkel luftning (öppning av en flaska någon timme i förväg), så är han eller hon helt enkelt fel ute.AndersMalmgren skrev:
Vill du hålla på och säga fel så ska jag inte hindra dig. Men du kommer att tappa ansiktet om du gör det i sällskap som innehåller annat än brackor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Hitta annan tråd att tönta dig iH hhallen skrev:Som jag skrev så innebär dekantering per automatik även att vinet luftas. Däremot innebär luftning inte per automatik en dekantering. Om en sommelier använder begreppet "dekantering" för att beskriva en enkel luftning (öppning av en flaska någon timme i förväg), så är han eller hon helt enkelt fel ute.
Vill du hålla på och säga fel så ska jag inte hindra dig. Men du kommer att tappa ansiktet om du gör det i sällskap som innehåller annat än brackor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Någon diagnos har jag inte, och jag vill inte kalla detta meningsutbyte för att "älta". Men jag anser att ord ska användas på korrekt sätt. Ingen sommelier eller annan vinkunnig person - utanför dina kretsar då, tydligen - skulle säga "dekantera" om man bara öppnar flaskan i förväg för att lufta vinet. "Dekantera" innebär ALLTID att vinet hälls från originalflaskan till ett annat kärl. Ibland, om flaskan är intressant i sig, kan man hälla tillbaka vinet på den efter att bottensatsen avskilts. Vinet är då naturligtvis ändå dekanterat.AndersMalmgren skrev:
Om du tror att "lufta" och "dekantera" är synonymer så har du helt enkelt fel. Inse det. Och nu ska jag glädja dig genom att inte skriva mer i detta ämne i denna tråd.