Den tipsade jag om, har den fortfarande liggandes oprövad i källaren. Kul att den var bra. Jag har varit nöjd med allt jag provat av producenten.AndersMalmgren skrev:
Ikväll blev det napa caben känd för att slagit bordeaux-vinerna i en blindprovning 1976. Riktigt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Måste dricka den andra cavan som startade diskussionen den jag drack på Palma och jämföra.J Jonobe skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Bolaget har tom en guide till thainino skrev:
https://www.systembolaget.se/dryck-till-mat/varldens-mat/thaimat/
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 932 inlägg
Jag dricker varken öl eller vitt vin, bara rött. Håller med om att det passar till stark mat. Så jag tar gärna emot tips på gott rött till stark mat om någon har?
När Gustaf tog studenten i juni hade vi cajun grillbuffé och serverade Parajes del Villa Monastrell 2020 till det, ganska gott och det passade bra till den starka maten.
När Gustaf tog studenten i juni hade vi cajun grillbuffé och serverade Parajes del Villa Monastrell 2020 till det, ganska gott och det passade bra till den starka maten.
Rött vin och chilismaker (t.o.m smakrik paprika) tycker jag gifter sig dåligt, ja rent uselt, kan bli katastrof.
Som jag fattat det så är det strävheten i vinet som är problematisk, och den flaskan du hade där verkar ju ha synnerligen låg strävhet för att vara rött vin, borde funka OK till även en viss chilihetta.
Men OBS, det är alltså inte stark i form av smakrik mat som är problemet, utan just styrka från chilifrukter.
Jag är ingen expert, men så långt har jag gissat mig fram.
Strävheten är önskvärd till köttbitar av framförallt nötkött, men lite förenklat är alla proteinrika saker bra kompis med sträva viner, så köttbitar, gräddsåser, ost.
Men till en del annat är strävhet problematiskt, förutom chili så söker jag mjukare viner med lägre strävhet när jag gör rödvinssås eller ska hälla i en flaska i en Boeuf bourguignon.
Ja egentligen till det mesta när vinet ska ner i själva maten.
Glömde, till chili och mången asiatisk mat så brukar en liten lätt sötma bli finfint, och då smalnar sortimentet av röda viner rejält. Men det är kanske inte lika viktigt som att det är ett mjukt vin, med svag strävhet.
Jag menar ju inte heller ett rent sött vin, utan alltså bara att den blir trevligt ifall det har en liten anings sötma, som man knappt tänker på.
Som jag fattat det så är det strävheten i vinet som är problematisk, och den flaskan du hade där verkar ju ha synnerligen låg strävhet för att vara rött vin, borde funka OK till även en viss chilihetta.
Men OBS, det är alltså inte stark i form av smakrik mat som är problemet, utan just styrka från chilifrukter.
Strävheten är önskvärd till köttbitar av framförallt nötkött, men lite förenklat är alla proteinrika saker bra kompis med sträva viner, så köttbitar, gräddsåser, ost.
Men till en del annat är strävhet problematiskt, förutom chili så söker jag mjukare viner med lägre strävhet när jag gör rödvinssås eller ska hälla i en flaska i en Boeuf bourguignon.
Glömde, till chili och mången asiatisk mat så brukar en liten lätt sötma bli finfint, och då smalnar sortimentet av röda viner rejält. Men det är kanske inte lika viktigt som att det är ett mjukt vin, med svag strävhet.
Jag menar ju inte heller ett rent sött vin, utan alltså bara att den blir trevligt ifall det har en liten anings sötma, som man knappt tänker på.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Finns ju lättare viner som passar eller vitt.Mikael_L skrev:Rött vin och chilismaker (t.o.m smakrik paprika) tycker jag gifter sig dåligt, ja rent uselt, kan bli katastrof.
Som jag fattat det så är det strävheten i vinet som är problematisk, och den flaskan du hade där verkar ju ha synnerligen låg strävhet för att vara rött vin.
Marlene frågade specifikt efter rött.AndersMalmgren skrev:
Det är ju dock lättare att hitta passande viner till Chili och asiatisk mat från den vita planhalvan.
Gott om viner med t.ex. en anings sötma, som inte är söta i egentlig mening.
De flesta med svaga tanniner.