J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Drack en trevlig cava idag. Tror jag fick tips här efter ekig cava diskussionen

[bild]
Den tipsade jag om, har den fortfarande liggandes oprövad i källaren. Kul att den var bra. Jag har varit nöjd med allt jag provat av producenten.

Ikväll blev det napa caben känd för att slagit bordeaux-vinerna i en blindprovning 1976. Riktigt bra.
Vinflaska, Stag's Leap Wine Cellars, ARTEMIS, Cabernet Sauvignon, 2019, Napa Valley, glas med rödvin, etablerad 1970.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Den tipsade jag om, har den fortfarande liggandes oprövad i källaren. Kul att den var bra. Jag har varit nöjd med allt jag provat av producenten.

Ikväll blev det napa caben känd för att slagit bordeaux-vinerna i en blindprovning 1976. Riktigt bra.
[bild]
Måste dricka den andra cavan som startade diskussionen den jag drack på Palma och jämföra.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
Måste dricka den andra cavan som startade diskussionen den jag drack på Palma och jämföra.
Den har jag också liggandes i källaren :)

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Den har jag också liggandes i källaren :)
Du måste ju dricka lite också! 🍾🥂

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Wok med kyckling och mycket olika grönsaker, ostronsås, Cream fraiche med vitlök och sweet chilisås bla
Nåt billigt gott vin i standard sortiment till det?

J
Franciacorta för att fira andra semesterperiodens första dag.
Gott och trevligt men har ännu inte stött på en franciacorta som jag tycker är prisvärd. Hellre cava i den prisklassen och champagne i den övre.

• Flaska Franciacorta Rosé med vin i glas, etikett har elefantillustration, inomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Franciacorta för att fira andra semesterperiodens första dag.
Gott och trevligt men har ännu inte stött på en franciacorta som jag tycker är prisvärd. Hellre cava i den prisklassen och champagne i den övre.
Håller med. Cava/cremant/sekt I samma pris är alltid bättre

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Bolaget har tom en guide till thai :)

[länk]
Men för helvete. Till Thaimat dricker man singha (eller möjligen chang) Lättdrucken lager och sen halva glaset med is.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
G guld-ivar skrev:
Men för helvete. Till Thaimat dricker man singha (eller möjligen chang) Lättdrucken lager och sen halva glaset med is.
Kan vara skitgott med vin.

Mikael_L
Det finns helt OK viner till Thai och chilikryddig mat.

Men det är inte samma som man väljer till annan mat.

Jag dricker varken öl eller vitt vin, bara rött. Håller med om att det passar till stark mat. Så jag tar gärna emot tips på gott rött till stark mat om någon har?

När Gustaf tog studenten i juni hade vi cajun grillbuffé och serverade Parajes del Villa Monastrell 2020 till det, ganska gott och det passade bra till den starka maten.

Svart vinflaska med vit text, röd kapsyl. Texten tyder på spanskt vin, möjligen Monastrell druva.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rött vin och chilismaker (t.o.m smakrik paprika) tycker jag gifter sig dåligt, ja rent uselt, kan bli katastrof.

Som jag fattat det så är det strävheten i vinet som är problematisk, och den flaskan du hade där verkar ju ha synnerligen låg strävhet för att vara rött vin, borde funka OK till även en viss chilihetta.

Men OBS, det är alltså inte stark i form av smakrik mat som är problemet, utan just styrka från chilifrukter.
Jag är ingen expert, men så långt har jag gissat mig fram.

Strävheten är önskvärd till köttbitar av framförallt nötkött, men lite förenklat är alla proteinrika saker bra kompis med sträva viner, så köttbitar, gräddsåser, ost.

Men till en del annat är strävhet problematiskt, förutom chili så söker jag mjukare viner med lägre strävhet när jag gör rödvinssås eller ska hälla i en flaska i en Boeuf bourguignon.
Ja egentligen till det mesta när vinet ska ner i själva maten.

Glömde, till chili och mången asiatisk mat så brukar en liten lätt sötma bli finfint, och då smalnar sortimentet av röda viner rejält. Men det är kanske inte lika viktigt som att det är ett mjukt vin, med svag strävhet.
Jag menar ju inte heller ett rent sött vin, utan alltså bara att den blir trevligt ifall det har en liten anings sötma, som man knappt tänker på.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rött vin och chilismaker (t.o.m smakrik paprika) tycker jag gifter sig dåligt, ja rent uselt, kan bli katastrof.

Som jag fattat det så är det strävheten i vinet som är problematisk, och den flaskan du hade där verkar ju ha synnerligen låg strävhet för att vara rött vin.

Men OBS, det är alltså inte stark i form av smakrik mat som är problemet, utan just styrka från chilifrukter.
Jag är ingen expert, men så långt har jag gissat mig fram.

Strävheten är önskvärd till köttbitar av framförallt nötkött, men lite förenklat är alla proteinrika saker bra kompis med sträva viner, så köttbitar, gräddsåser, ost.

Men till en del annat är strävhet problematiskt, förutom chili så söker jag mjukare viner med lägre strävhet när jag gör rödvinssås eller ska hälla i en flaska i en Boeuf bourguignon.
Ja egentligen till det mesta när vinet ska ner i själva maten.
Finns ju lättare viner som passar eller vitt.

Mikael_L
Finns ju lättare viner som passar eller vitt.
Marlene frågade specifikt efter rött.
Det är ju dock lättare att hitta passande viner till Chili och asiatisk mat från den vita planhalvan.
Gott om viner med t.ex. en anings sötma, som inte är söta i egentlig mening.
De flesta med svaga tanniner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.