Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag dricker varken öl eller vitt vin, bara rött. Håller med om att det passar till stark mat. Så jag tar gärna emot tips på gott rött till stark mat om någon har?

När Gustaf tog studenten i juni hade vi cajun grillbuffé och serverade Parajes del Villa Monastrell 2020 till det, ganska gott och det passade bra till den starka maten.

[bild]
Cider eller någon typ av alkoläsk?

Mikael_L
Håller med om att det passar till stark mat. Så jag tar gärna emot tips på gott rött till stark mat om någon har?
Prova någon av dessa:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/zupreme-7677801/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/replica-7345601/
Denna kände jag mig själv sugen på att testa, kanske skulle göra blacked steak någon dag och ta denna till 🤔

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/buffalo-barrel-7757301/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/falling-feather-7297201/
Beställningsvara

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/rosemount-682301/
Lite tveksam, verkar inte tillräckligt kraftig för den mat jag anar att du tänker.

Som du ser blev det många Zinfandel, men det är nog där man hittar de flesta kandidaterna med de egenskaper jag anser passar.

2,3 och 4 tror jag mest på.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Cider eller någon typ av alkoläsk?
Nej, tycker inte det är gott. Men mojito tackar jag inte nej till :)

Nej, tycker inte det är gott. Men mojito tackar jag inte nej till :)
Har du testat fransk torr cider?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Prova någon av dessa:
[länk]

[länk]
Denna kände jag mig själv sugen på att testa, kanske skulle göra blacked steak någon dag och ta denna till 🤔

[länk]

[länk]
Beställningsvara

[länk]
Lite tveksam, verkar inte tillräckligt kraftig för den mat jag anar att du tänker.

Som du ser blev det många Zinfandel, men det är nog där man hittar de flesta kandidaterna med de egenskaper jag anser passar.

2,3 och 4 tror jag mest på.
Tack, vad bra! Ska testa och rapportera.

En riktigt trevlig Bordeaux till middag

Vinflaska och glas på bord, mat, utomhusmiljö, person i bakgrunden. Avslappnat måltidsögonblick på en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du testat fransk torr cider?
Nej

Nej
Det är riktigt gott. :)

Mikael_L
Tack, vad bra! Ska testa och rapportera.
Själv är jag ju en sucker på fylliga sträva röda viner, så ärligt talat har jag väldigt liten erfarenhet av dessa mjukare röda med låga tanniner.
Så jag har inte själv provat en enda av dem.

Är det chili och sånt inblandat går jag istället över till öl. :)

Men det jag föreslog här är vad jag själv skulle köpa ifall jag bjöd på världens bästa chili och jag visste att någon av gästerna prompt skulle ha rödvin till.

Länken där ovan går till en bra chilirecept, men en fantastisk rolig beskrivning, när jag följde detta recept första gången var det Hörnfeldts recept jag hittat, om jag inte minns fel så var det bara typsnittet courier rakt upp och ner. Det var härligt i internets barndom :)
Jag följde receptet slaviskt, förutom att Tequila-mängden halverades, och det räckte bra ändå.
Jag köpte t.o.m en Hank williams-skiva, som aldrig har spelats sen dess - jäkla skitmusik :)
Det blev en ovanligt lyckad kväll och fest, och alla minns kvällen.

Jag hade lagt upp bönor och andra tillbehör i lite olika skålar på bordet, och även en del stark chili, bl.a. Habanero, som man kunde slicea upp det man ville av och göra chilin ännu starkare.
Efter några öl var jag tvungen att gå och tömma bort lite, och tillbaka till bordet började jag känna hur det brände allt värre och var till sist tvungen att gå och duscha ett tag - det minns jag också.
Och de andra hade så kul åt mig att jag antar att de också minns detta. 😂

Det här borde ju legat i recepttråden, inser jag ...

• Haha
  • Älska
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Ja, det verkar vara lite väl mycket tequila där 😅

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är riktigt gott. :)
Till stark mat? :)

Till stark mat? :)
Inte provat dock :) men i övrigt

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
För egen del så funkar öl bättre än vin till chili. Är ju knappt ngn sötma i den om man inte gör en fejkchili med tomater inblandade.

J
Detta var en stiltypisk australiensare från tillfälligt sortiment nyligen. Rätt prisvärt för 199:-.

• En flaska rödvin märkt Heartland, ett glas med vin, och en karaff på bordet.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ett impulsköpsvin dracks till och efter maten.
Ett glas rödvin och en vinflaska på ett dukat bord utomhus vid en veranda.
Skapa konto

Inte alls dumt. 👌

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.