T Thomas_Blekinge skrev:
Lambrusco drack vi som femtonåringar för 1,89 DM från kiosken. Jag har fått min beskärda del.
Kanske dags att prova igen? En Lambrusco i Bologna eller Modena till någon lättare italiensk rätt kan vara fantastiskt. Speciellt bra på sommaren. Av någon anledning är ofta den Lambrusco man hittar i Tyskland betydligt sämre eller så är det kanske miljön som skiljer.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Flaska rött vin Crozes-Hermitage, 1989, utomhus, mönstrad yta, sommar, elegans, vinprovning, tradition, Frankrike, kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag drack denna ikväll hemma hos päronen, riktigt trevlig faktist men den hade nog varit ännu bättre för kanske 5 år sedan

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Kanske dags att prova igen? En Lambrusco i Bologna eller Modena till någon lättare italiensk rätt kan vara fantastiskt. Speciellt bra på sommaren. Av någon anledning är ofta den Lambrusco man hittar i Tyskland betydligt sämre eller så är det kanske miljön som skiljer.
Det är möjligt. Av någon anledning förknippar jag vissa vinnamn eller provenienser med dåliga upplevelser och det går inte bort så lätt. Första gången jag stötte på Zinfandel var det en så erbarmlig soppa att jag aldrig komma att köpa det namnet igen. Kanske orättvist men det finns ju massvis med andra.
Österrikisk vin låter för alltid glykol i mina öron. Schweiziskt vin: jag har varit på en del vinprovningar där och Schweizarna är ju lyriska men det är inte jag.

• Gilla
  • Älska
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
Maria T
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är möjligt. Av någon anledning förknippar jag vissa vinnamn eller provenienser med dåliga upplevelser och det går inte bort så lätt. Första gången jag stötte på Zinfandel var det en så erbarmlig soppa att jag aldrig komma att köpa det namnet igen. Kanske orättvist men det finns ju massvis med andra.
Österrikisk vin låter för alltid glykol i mina öron. Schweiziskt vin: jag har varit på en del vinprovningar där och Schweizarna är ju lyriska men det är inte jag.
Håller med dig i sak, men inte nödvändigtvis gällande druvsorterna och vinländerna du nämner. Beyaz, Matteus och Spanskt lantvin har för alltid skrämt mig från vissa "sorters" vin, men sen är det trevligt att bli positivt överraskad som jag senast blev av ett vin från Georgien. Tur att vi gillar olika!
(Schweizarna ska dock hålla sig till att tillverka klockor).

J
Ikväll blev det en verdejo från Spanien köpt i vin- och spritaffär i Helsingör. Riktigt trevlig, men en av mina favoritproducenter av röda viner så förväntade mig inte annat. Verdejo börjar bli en av favoriterna bland vita viner, rejält fylliga och med tanke på ursprunget i regel (alltid?) ekade.
En vinflaska märkt "Protos Verdejo 2018" bredvid ett glas vin.
Skapa konto

Noterade för övrigt att denna släpptes i tillfälligt sortiment i fredags. Protos såklart. 259:-. Fick tyvärr bara tag i en flaska... och kör man bil till systemet vid öppning så är tydligen polisen där och låter en blåsa 🫡
Flaskans etikett visar vin från Ribera del Duero, cosecha 2019, Bodega Protos' "Rotos", tinto.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ikväll blev det en verdejo från Spanien köpt i vin- och spritaffär i Helsingör. Riktigt trevlig, men en av mina favoritproducenter av röda viner så förväntade mig inte annat. Verdejo börjar bli en av favoriterna bland vita viner, rejält fylliga och med tanke på ursprunget i regel (alltid?) ekade.
[bild]

Noterade för övrigt att denna släpptes i tillfälligt sortiment i fredags. Protos såklart. 259:-. Fick tyvärr bara tag i en flaska... och kör man bil till systemet vid öppning så är tydligen polisen där och låter en blåsa 🫡
[bild]
Får jag prova. Älskar ekade vita viner. Undrar hur en ekad med bret skulle smaka :D

Tänkte öppna den här till helgen.
Ackompajerad av vildsvinskotletter 😉
Kan bli en trevlig upplevelse
Kanske Anders Malmgren har smakat den och har någonting att säga om den

Glömde bilden 😁

• Flaska rödvin "Mas de la Rosà 2019" på dukat bord inomhus, blå duk, växt, dagsljus.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Glömde bilden 😁
Inte druckit vad jag vet @Jonobe kanske har :)

Fick den av bonusdottern
Som tur är tycker hon inte om vin
Åyerkommer när den är avnjuten
Vet bara att den kostar en hel del.
Ska bli intressant att veta om den är värd priset

J
U Uffe A skrev:
Fick den av bonusdottern
Som tur är tycker hon inte om vin
Åyerkommer när den är avnjuten
Vet bara att den kostar en hel del.
Ska bli intressant att veta om den är värd priset
Ej testat. Ser spännande ut.
Återkom med recension :)

Dåligt med vin nu, är i Tokyo och har försökt testa lite japanska viner men är helt omöjligt att hitta restauranger som serverar det. Testat ett par småflaskor från affärer och det är minst sagt märkligt... Det blir nog saké och umeshu i bagaget istället...

J Jonobe skrev:
Ej testat. Ser spännande ut.
Återkom med recension :)

Dåligt med vin nu, är i Tokyo och har försökt testa lite japanska viner men är helt omöjligt att hitta restauranger som serverar det. Testat ett par småflaskor från affärer och det är minst sagt märkligt... Det blir nog saké och umeshu i bagaget istället...
Det finns en anledning varför sushi sho säljer europeiska viner och inte japanska :)

Provat den nu
Djupt röd färg, öppnade den ca en timme innan middagen var färdig.
Smakade lite meddetssamma, lite skarp men lovande.
Efter luftning hade den rundats av, komplex doft och mjuk lång smak.
Inte så tung och oassade utmärkt till vildsvinskotletter med potatisgratäng.
Varken maten eller vinet tog över.
Är ingen vinexpert men min upplevelse var mycket smak av bär och inslag av lite mörkare toner.
Kort sagt ett ypperligt vin.
Ett av de bästa jag smakat.
Tror inte det hade passat lika bra till en tyngre maträtt.
Ligger i en prisklass som är högt över mina resurser så tyvärr så är det nog enda tillfället för mig.
Kan rekommenderas 🤗

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Provat den nu
Djupt röd färg, öppnade den ca en timme innan middagen var färdig.
Smakade lite meddetssamma, lite skarp men lovande.
Efter luftning hade den rundats av, komplex doft och mjuk lång smak.
Inte så tung och oassade utmärkt till vildsvinskotletter med potatisgratäng.
Varken maten eller vinet tog över.
Är ingen vinexpert men min upplevelse var mycket smak av bär och inslag av lite mörkare toner.
Kort sagt ett ypperligt vin.
Ett av de bästa jag smakat.
Tror inte det hade passat lika bra till en tyngre maträtt.
Ligger i en prisklass som är högt över mina resurser så tyvärr så är det nog enda tillfället för mig.
Kan rekommenderas 🤗
Jag har lagt de pengarna på franska viner men inte spanska. Kanske får testa någon gång :) ska till Spanien om mindre än vecka så får se vad man plockar med sig :)

E
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har lagt de pengarna på franska viner men inte spanska. Kanske får testa någon gång :) ska till Spanien om mindre än vecka så får se vad man plockar med sig :)
Varför dricker ni inte svenska viner?
För att druvorna inte växer så bra på Östermalm?

Lägg gärna upp löpande från vingårdarna, kan bli intressant. 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.