@rampante du får berätta hur de var när du öppnar dem!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J
Inget rosé-fan alls i vanliga fall, tycker det brukar vara identitetssvaga viner som inte kan bestämma sig om de vill vara röd eller vita. Detta var dock bra, tillfälligt sortiment tidigare i sommar. Aglianico är en ny bekantskap för i år, testat 2 rosé och 1 rött och blivit väldigt positivt överraskad i samtliga fall. Inte så frälst av italienska viner i övrigt.
Närbild av en tom vinflaska med etiketten "AMBRA ROSA" och dekorativa mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett glas rosévin över ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Inget rosé-fan alls i vanliga fall, tycker det brukar vara identitetssvaga viner som inte kan bestämma sig om de vill vara röd eller vita. Detta var dock bra, tillfälligt sortiment tidigare i sommar. Aglianico är en ny bekantskap för i år, testat 2 rosé och 1 rött och blivit väldigt positivt överraskad i samtliga fall. Inte så frälst av italienska viner i övrigt.
[bild] [bild]
Drack mycket Rose i min ungdom men växt ifrn det. Men det ska vara den där ljusa färgen om det ska vara drickbart :)
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Drack mycket Rose i min ungdom men växt ifrn det. Men det ska vara den där ljusa färgen om det ska vara drickbart :)
Det är mest frun som köpe rosé, jag brukar inte räkna in hennes vinval i min inköps- eller drickkvot, dricker ju rosé för hennes skull :crysmile:
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
A
äsch inget fel på rosé.
ganska gott att dricka när man sitter vid brasan eller ute en sommarkväll...
 
Maskintok skrev:
äsch inget fel på rosé.
ganska gott att dricka när man sitter vid brasan eller ute en sommarkväll...
Dricker hellre champagne, vitt eller öl då
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dricker hellre champagne, vitt eller öl då
Jo jag dricker hellre grogg då det är lite mer alkohol halt men va fan.. man är väl man.. Och då dricker man även det som är rosa.  ;):rofl:
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dricker hellre champagne, vitt eller öl då
Vid brasan är det rött, fatlagrad öl eller starksprit som gäller :cool:
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vid brasan är det rött, fatlagrad öl eller starksprit som gäller :cool:
Cognac :)
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Cognac :)
Rom eller cognac, och på senare dar har jag även börjat uppskatta bourbon ibland. Old fashioned är ju kungen av drinkar.
 
J Jonobe skrev:
Rom eller cognac, och på senare dar har jag även börjat uppskatta bourbon ibland. Old fashioned är ju kungen av drinkar.
Dricker hellre en whiskey sour då :)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Maria T
Har hört så många som ojar sig över rosévin, som just att det är en (häx)blandning av rött och vin, lite slattar här och var med mera.

Jag lär mig mer för varje år, genom att prata med vänner, läsa på vinbloggar, DN's vinsidor och här såklart men tycker det är synd att rosévin ofta avfärdas som jag tidigare beskrev samt med att det är nåt som tjejer/kvinnor dricker eller att det är lite fjolligt. Jo, jag har hört det senare vid flera tillfällen.

Låt er inte luras av färgen, det är inte så att vin med djupare färg smakar mer saft.

Mina tips:
Ekologiskt och fint rosa https://www.systembolaget.se/produkt/vin/meinklang-prosa-7401501/

Detta funkar alltid, mycket gott https://www.systembolaget.se/produkt/vin/mulderbosch-607701/

Och en annan goding https://www.systembolaget.se/produkt/vin/barefoot-221501/ som även har goda andra viner men rosé finns även som box https://www.systembolaget.se/produkt/vin/barefoot-221508/

Rosévin anses inte som dåligt vin i andra länder, tror bara det är vi i Sverige som tänker så. Trist.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J
Maria T Maria T skrev:
Har hört så många som ojar sig över rosévin, som just att det är en (häx)blandning av rött och vin, lite slattar här och var med mera.

Jag lär mig mer för varje år, genom att prata med vänner, läsa på vinbloggar, DN's vinsidor och här såklart men tycker det är synd att rosévin ofta avfärdas som jag tidigare beskrev samt med att det är nåt som tjejer/kvinnor dricker eller att det är lite fjolligt. Jo, jag har hört det senare vid flera tillfällen.

Låt er inte luras av färgen, det är inte så att vin med djupare färg smakar mer saft.

Mina tips:
Ekologiskt och fint rosa [länk]

Detta funkar alltid, mycket gott [länk]

Och en annan goding [länk] som även har goda andra viner men rosé finns även som box [länk]

Rosévin anses inte som dåligt vin i andra länder, tror bara det är vi i Sverige som tänker så. Trist.
Meinklangen är väl ett naturvin? Ska provas.
Naturrosé har sin charm..

Jag är inte jätteglad i vitt heller, och rosé ligger ju närmare det än rött.
 
J Jonobe skrev:
Meinklangen är väl ett naturvin? Ska provas.
Naturrosé har sin charm..

Jag är inte jätteglad i vitt heller, och rosé ligger ju närmare det än rött.
Testa chardonnayen ovan som jag drack på Sushi Sho, stört nice. Lite stallig tom!
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
Och en annan goding [länk] som även har goda andra viner men rosé finns även som box [länk]
Hmm, rejäl sötma. Jag tvekar nog då ... ;)
Men de två första kommer jag nog prova.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.