Väldigt trevlig rioja i klassisk stil. Märks att det har lite ålder. Tror jag köpte det från Decantalo, rekommenderas.
Blev ragu till det. Kanske inte bästa kombination men både mat och vin var en hit. Blev en modifiering av detta recept med extra mycket vin och parmesankanter som fanns i frysen:
https://www.recipetineats.com/slow-cooked-shredded-beef-ragu-pasta/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev ragu till det. Kanske inte bästa kombination men både mat och vin var en hit. Blev en modifiering av detta recept med extra mycket vin och parmesankanter som fanns i frysen:
https://www.recipetineats.com/slow-cooked-shredded-beef-ragu-pasta/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provat en pava som jag kände var lite skum ”smygkorkad”. I början var det en rätt trevlig Bordeux med ljust läder, svartvinbär, medium kropp och en rätt hög syra. Men lite 70-tals källare i eftersmaken. Värre dag 2.AndersMalmgren skrev:
Öppnade en ny flaska och här är det brettanomyces-fest deluxe, skitig sadelkammare, komocka och lätt spritsigt. Varken jag eller frugan kunde dricka upp glaset och då gillar vi ändå en del naturviner och funk, eller stalliga CdP från tex Pegau
Antingen har jag fått en dålig batch eller så har vi oerhörd skild smakpalett
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Intressant att de två flaskorna var så olika. De jag druckit är mer lika i karaktär. Mycket stallighet har de dock.G Gullebrand skrev:Provat en pava som jag kände var lite skum ”smygkorkad”. I början var det en rätt trevlig Bordeux med ljust läder, svartvinbär, medium kropp och en rätt hög syra. Men lite 70-tals källare i eftersmaken. Värre dag 2.
Öppnade en ny flaska och här är det brettanomyces-fest deluxe, skitig sadelkammare, komocka och lätt spritsigt. Varken jag eller frugan kunde dricka upp glaset och då gillar vi ändå en del naturviner och funk, eller stalliga CdP från tex Pegau
Antingen har jag fått en dålig batch eller så har vi oerhörd skild smakpalett
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Är det inte alltid brett inblandad i stallighet?G Gullebrand skrev:
Edit: när jag tänker efter så är det nog lite variation i dem. För det var en flaska som nästan inte hade någon stallighet, den var inte lika trevlig
Kanske det vet inte vilka stereoisomer/kedjor som ger stallighet. Lite kan vara gott men här tog det över helt. Vissa vingårdar har väl lite som signum med brett. Svårkontrollerad tror jag den rackaren är.AndersMalmgren skrev:
Ska prova en CapAnna Brunello nu istället.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Har några brunello i källaren från 2015 när vi var i Toscana och åkte runt bland vingårdar. Kanske dags testa enG Gullebrand skrev:
Bra år! av de jag provat från 2015 så har alla haft en rejäl syra men varit riktigt bra i frukten och varit njutbara. Går dricka fint nu eller om 15 år (vem orkar vänta) bara lufta på karaff en timme eller tre i kylen.AndersMalmgren skrev:
CapAnna: kanel, potpurri med rosor. Ljust läder och jordgubbar. Grusiga tanniner, bra vin!
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Jag mins vinbonden rekommenderade minst 5 år så kanske testa en nu iaf, har 5 flaskor. Var rätt dyrt faktiskt har för mig de kostade runt 700 styckG Gullebrand skrev:Bra år! av de jag provat från 2015 så har alla haft en rejäl syra men varit riktigt bra i frukten och varit njutbara. Går dricka fint nu eller om 15 år (vem orkar vänta) bara lufta på karaff en timme eller tre i kylen.
CapAnna: kanel, potpurri med rosor. Ljust läder och jordgubbar. Grusiga tanniner, bra vin!
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Var kan man köpa?A Andreas_jti skrev:
Denna ?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/longridge-wine-9210801/
Ja det är den, köpte på Systembolaget i Linköping. Men jag har bara öppnat 2016 och 2017. 2018 har jag inte testat än. Men är den lika bra som 2017 är det ett bra köp.AndersMalmgren skrev:
edit:AndersMalmgren skrev:
Min favorit var 2015 men den är nog svår att få tag på nu.
Ett annat Sydafrika tips på bdx blend är De Toren Fusion V.
Är väl 2017 som säljs nu så får dricka den på frukten eller vänta några år
Är väl 2017 som säljs nu så får dricka den på frukten eller vänta några år
G Gullebrand skrev:
Edit: Beställde en 2017, ska bli spännande att prova.A Andreas_jti skrev:
Spännande! Ska se om jag kan få tag på den.
Redigerat: