Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det inte lite som att plåstra en åkomma som kommer från andra sidan?
Om fukten i väggen är för hög och den kommer av att omgivande mark är undermåligt dränerad Då känns det ju inte rätt att med en tvivelaktig metod släppa ut väggfukten i källaren.
Ska man ha en tork som står och absorberar fukten sedan?

Det som på ett fantastiskt sätt ändrade mina källarväggar från konstant fuktiga till kruttorra på ca 6månader var dräneringsrör under sulan en bit ut, omgivna av singel.
 
O
Huddingebo skrev:
Är det inte lite som att plåstra en åkomma som kommer från andra sidan?
Om fukten i väggen är för hög och den kommer av att omgivande mark är undermåligt dränerad Då känns det ju inte rätt att med en tvivelaktig metod släppa ut väggfukten i källaren.
Ska man ha en tork som står och absorberar fukten sedan?

Det som på ett fantastiskt sätt ändrade mina källarväggar från konstant fuktiga till kruttorra på ca 6månader var dräneringsrör under sulan en bit ut, omgivna av singel.
Å ja som var helt övertygad om att det var Arids system :p
 
O
nanowire skrev:
Din egen pump? Pumparna som nämns i artikeln låter rimliga, som ett överslag kan du prova att jämföra deras tvärsnittsarea (mindre än en cm2) med ytan på din källarvägg, multiplicera så får du effektbehovet. Flödet per yta blir nog betydligt lägre, mer i storleksordningen för det tätpackade HPLC-systemet i samma artikel som pumpade betydligt mindre: "Paul et al. [4] reported that a capillary EO pump packed with silica microparticles can produce a pressure of 10 atm and a flow rate of 0.03 μL/min at 1.5-kV applied voltage. The high pressure is produced by the small pores ofthe packing-hydrodynamic resistance."

Sen är frågan hur praktiskt det är att ha flera kV högspänning i sina källarväggar om man också ska bo där?
Men då kommer säkert högspänningsledningarna hjälpa till med uttorkningen.. Med tanke på den speciella bambupinne jag säljer. Det magnetfält som finns kring dessa kommer att dras till denna som då omvandlar dessa till högoktaniga vågor som då torkar ut väggen och samtidigt reparerar ytterväggens puts

:p

Nån som vill köpa? :p
 
O
Matstj skrev:
Det var frågan om hur mycket drift kostnad kan tekniken ha. Hittlis verkar alla vara övertygade om att tekniken är välfungerande men det finns tveksamheter om den är kostnadseffektiv. Jag visar att en EOP pump drar 40 gånger mindre energi än motsvarande mekaniska pumpar. Är det inte relevant ? !
Jag tycker nån relevans finns fast kanske inte så stor.
Angående hitta länkar som bevisar att Arids system fungerar: Det var en svår uppgift. Väntar hellre på att Martin T ska bevisa det. Det är betydlig lättare.
Det är tur att det finns nån här som tror på Arid, han behöver allt stöd han kan få :p
 
Här kommer bevis material för de som frågade efter referensvärde (Baseline).
Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som det framgår av bilden den nedersta kurvan är referensvärde och de andra tillämpad elektroosmos. Skillnaden är avsevärt.
En traditionell dränering har bara hjälp av gravitationskraften medan den här tekniken accelererar processen med flera hundra procent.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Insatta personer har sagt till mig att det kan ha viss effekt mot markfukt, däremot fungerar det med säkerhet inte mot inträngande vatten, dvs översvämning eller stora vattenmassor som vid skyfall. Traditionell dränering klarar ju med nödvändighet båda och jag tycker att det är falsk marknadsföring att säga att du kan dränera med produkten när det "bara" (eventuellt men icke bevisat) kan torka ut markfukt. Att Mr Timell ger sig på det gör ju att man tappar allt förtroende för honom (om man hade något).

Man får först reda ut vad man menar med dränering, markfukt och inträngande vatten. Det kan väl finnas hus på kullar som inte löper risk för översvämningar o dylikt, men jag skulle då aldrig riskera att låta min källare stå odränerad med någon fjuttig ström i väggen och hoppas att allt ska bli bra när regnet öser ner. Helt vansinnigt att riskera huset med "nyheter" som kanske fungerar.
En traditionell dränering behöver oxå ha fungerande kapillärbrytning för att fylla sin funktion. Den behöver kontinuerlig underhåll och i många fall omdränering för att överhuvudtaget fortsätta vara fungerande. Angående inträngande vatten, det är klart om man har källar väggar som läcker som ett såll då behöver man åtgärda det. För en normal byggd grund räcker gott o väl 60 bar mottryck för att hålla sig torrt. Du har ju 9 bar tryck i trädgårdsslangen.
Nu vet jag inte om det utlovade 60 bar fungerar praktiskt men utefter de forskningsmaterial och utförda experimenter som finns, detta inte ska vara helt omöjligt att uppnå med denna teknik.
Jag tror ni bara skeptiska till den nya tekniken. Så var det med globaliseringen oxå. Ingen trodde på det men det funkar fin fint praktiskt.
 
Odjuret skrev:
Men då kommer säkert högspänningsledningarna hjälpa till med uttorkningen.. Med tanke på den speciella bambupinne jag säljer. Det magnetfält som finns kring dessa kommer att dras till denna som då omvandlar dessa till högoktaniga vågor som då torkar ut väggen och samtidigt reparerar ytterväggens puts

:p

Nån som vill köpa? :p
Men hyr en monter på nästa villamässa och ställ ut dina pinnar, det blir en storsäljare.

Och så vet du väl att betongen har minne, så efter en månad kan du ta bort pinnarna och sälja dem igen...
 
Matstj skrev:
En traditionell dränering behöver oxå ha fungerande kapillärbrytning för att fylla sin funktion. Den behöver kontinuerlig underhåll och i många fall omdränering för att överhuvudtaget fortsätta vara fungerande. Angående inträngande vatten, det är klart om man har källar väggar som läcker som ett såll då behöver man åtgärda det. För en normal byggd grund räcker gott o väl 60 bar mottryck för att hålla sig torrt. Du har ju 9 bar tryck i trädgårdsslangen.
Nu vet jag inte om det utlovade 60 bar fungerar praktiskt men utefter de forskningsmaterial och utförda experimenter som finns, detta inte ska vara helt omöjligt att uppnå med denna teknik.
Jag tror ni bara skeptiska till den nya tekniken. Så var det med globaliseringen oxå. Ingen trodde på det men det funkar fin fint praktiskt.
Du fortsätter att komma med underlag som visar att elektroosmos med höga effekter, spänningar (1 V per cm) och likström fungerar VILKET INGEN IFRÅGASÄTTER. Jag har själv använt elektroosmos i praktiken, i kapillärelektrofores, jag vet att det fungerar. Och inte för att jag är skeptisk mot ny teknik, det är tvärt om mitt jobb att avgöra vilken ny teknik vi ska satsa forskning på, men detta är inte ny teknik!

Det vi pratar om här, och som företagen som kränger "produkten" för källardränering lurar på människor ivrigt påhejad av dig vad det verkar, är en liten låda med växelström som avger ungefär 10 W. Om det hade fungerat skulle jag inte vara den förste att bygga en evighetsmaskin baserad på principen :|
 
  • Gilla
Kemisten
  • Laddar…
Matstj skrev:
Nej så långt har jag inte kommit. Elektoosmos pumpar används i HPLC teknik. Läste en artikel nyligen om tillverkning av en sån pump som de kallar det för PEOP, alltså P står för pump och EOP för Elektroosmotisk puls. Den pumpen drar 0,4 W enligt artikeln med en flöde på ca 14 ml/min Den kan jämföras med vilken perstaltic pump som oftast drar typ 20-40 W för samma jobb. Min egen pump drar 15 W för 1,5 ml/min.
Inte riktigt jämförbart, 20-40W är effekten för hela apparaten inklusive styrelektronik, display etc. Själva pumpen drar mindre. Dessutom finns det inget incitament att optimera energiåtgången i en pump till HPLC-utrustning, en effekt på runt 10W är helt försumbar i ett lab. Det spelar ingen roll om den drar 0.5W eller 50W, det är andra faktorer som avgör kravspecen.
 
nanowire skrev:
Du fortsätter att komma med underlag som visar att elektroosmos med höga effekter, spänningar (1 V per cm) och likström fungerar VILKET INGEN IFRÅGASÄTTER. Jag har själv använt elektroosmos i praktiken, i kapillärelektrofores, jag vet att det fungerar. Och inte för att jag är skeptisk mot ny teknik, det är tvärt om mitt jobb att avgöra vilken ny teknik vi ska satsa forskning på, men detta är inte ny teknik!

Det vi pratar om här, och som företagen som kränger "produkten" för källardränering lurar på människor ivrigt påhejad av dig vad det verkar, är en liten låda med växelström som avger ungefär 10 W. Om det hade fungerat skulle jag inte vara den förste att bygga en evighetsmaskin baserad på principen :|
Då är vi i samma bransch :). Jag jobbar oxå med R&D. Växelström källan gör att det blir EO med P i slutet, alltså pulser. Som du läste om EOP pump länken, när det kommer till pulser då drar den väldigt lite energi. 0,4 W för en 14 ml/min pump är otrolig lite. Läste att resonans effekten gör att energi åtgången blir ännu mindre vid större skala. Det blir som taktfast marsch över en bro som skapar så stora krafter så att bron rasar ihop.
 
Nerre skrev:
Om det är lika hög fuktighet på bägge sidor av väggen så drivs fukten mot den kalla sidan. Fukten "trycks" ut av värmen. Och har man då dränerat korrekt så man har en luftspalt eller poröst material mot väggen så vädras fukten bort den vägen.
Nja, fukt "drivs" inte av värme. Det är enbart skillnaden i fukthalt som driver fuktvandring (Ficks lag). Om det är lika fukthalt på båda sidor sker ingen fuktvandring. Det som händer om det är korrekt dränerat är helt enkelt att väggen torkar ut på båda sidor och det kan inte tillföras mer fukt från omgivande mark pga den kapillärbrytande barriären. Dessutom kommer yttersidan av väggen att vara varmare än omgivande mark (pga värme inifrån) och därmed kan det inte heller kondensera fukt på väggen.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Matstj skrev:
0,4 W för en 14 ml/min pump är otrolig lite.
Det är en meningslös utsaga eftersom effekten bestäms av flödet gånger tryckfallet. 0.4W vid 14 ml/min kan vara jättemycket eller jättelite, helt beroende på tryckfallet.

Du kan inte lura termodynamiken. Att pumpa ett viss flöde över ett visst tryckfall kostar en viss effekt, oavsett vilken pump du har. Om det sedan är så att vissa mekaniska pumpar som används för HPLC har väldigt låg verkningsgrad så må det vara så, men det är inget som ändrar de grundläggande förutsättningarna och dessutom finns det bevisligen andra mekaniska pumpar som har hög verkningsgrad, över 90%
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Det är en meningslös utsaga eftersom effekten bestäms av flödet gånger tryckfallet. 0.4W vid 14 ml/min kan vara jättemycket eller jättelite, helt beroende på tryckfallet.

Du kan inte lura termodynamiken. Att pumpa ett viss flöde över ett visst tryckfall kostar en viss effekt, oavsett vilken pump du har. Om det sedan är så att vissa mekaniska pumpar som används för HPLC har väldigt låg verkningsgrad så må det vara så, men det är inget som ändrar de grundläggande förutsättningarna och dessutom finns det bevisligen andra mekaniska pumpar som har hög verkningsgrad, över 90%
Vet du va, du går inte att jämföra DC med puls på det viset. Jag håller på med en intressant upplysning. Lägger upp en del av den till att börja med:

Currently, the reasons for the increased performance of the EOP system over
standard DC electro-osmosis for drying concrete are not well understood.
However, it is speculated that the change in polarity results in the reversal of
some of the chemical reactions occurring during electrolysis. It is also believed
that the rest phase (no applied voltage) allows the system to equilibrate. As a
result of these effects, undesirable side effects such as acid production and
increased corrosion are avoided. Also, use of a pulse sequence might prevent the
concrete from becoming too dry.
 
Ja, nu var jag färdig med att läsa igenom artikeln. Det var en intressant läsning med konkreta exemplar.. Kort fattad handlar om två experiment genomföra för två källarlokaler som hade problem med översvämning av grundvatten. Vatten nivån i en av lokalerna för så hög som ca 30 cm, alltså det handlar inte bara om fukt i väggen utan riktig översvämning som Marlyn skrev om. EOP tekniken blev tillämpad resultatet blev torra källar lokaler. När vi kommer till kostnaderna, det är en del skrivierier om installationskostnader och sen den viktiga drift kostanden. Alltså hur mycket el den har gått åt.
Det står så här i artikeln:
The operating or energy cost of the EOP system is negligible —
equivalent to the expenditure of burning a 60W light bulb
.
Informationen kommer definitiv inte i från Arid , inte från Wasa ..... eller vad det nu de hette. Utan från U.S. Army Construction Engineering Research Laboratories
Champaign, IL 61826-9005.
 
Matstj skrev:
Vet du va, du går inte att jämföra DC med puls på det viset. Jag håller på med en intressant upplysning. Lägger upp en del av den till att börja med:

Currently, the reasons for the increased performance of the EOP system over
standard DC electro-osmosis for drying concrete are not well understood.
However, it is speculated that the change in polarity results in the reversal of
some of the chemical reactions occurring during electrolysis. It is also believed
that the rest phase (no applied voltage) allows the system to equilibrate. As a
result of these effects, undesirable side effects such as acid production and
increased corrosion are avoided. Also, use of a pulse sequence might prevent the
concrete from becoming too dry.
Om du jobbar med R&D kan jag tycka att du borde ha åtminstone rudimentär koll på termodynamik för du är väl inte lika intresserad av evighetsmaskiner professionellt? Du får ursäkta om jag låter kärv men du undflyr hela tiden de grundläggande problemen och kommer med irrelevanta inlägg. Om du vill göra det troligt att denna teknik fungerar på ett nytt och revolutionerande sätt är det ju detta du måste komma med belägg för. Du försöker använda argument för elektroosmos med likström för att göra gällande att något med en helt annan princip, växelström och orimligt låg energiåtgång, skulle fungera. Förstår du inte skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.