44 239 läst · 487 svar
44k läst
487 svar
Villaägarnas och Äntligen Hemma i tvist om elektroosmos
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Försiktigt positiv är rätt ord. Jag är inte så där jätte kär i metodiken heller. Men tycker det är åtminstone värt att prova det och se om funkar. Kanske funkar under vissa omständigheter och kanske inte funkar. Det får Matin Timmel reda ut. Väntar med spänning och se Tv programmet.Odjuret skrev:Då är du den ända i den här tråden som är försiktigt positiv. Men om du sätter dig in i hur en dränering går till så kommer du sjäv snabbt inse att det inte kan fungera. Eller åtminstone utan rejäl energiförbrukning. För du måste troligtvis torka ut jorden även utanför huset.... Då vill inte jag vara med och betala den elräkningen. Dessutom så verkar det som att de har någon egen uppfinning som tydligt inte fungerar. Innan det finns några undersökningar som visar att det verkligen fungerar så kommer inte jag att investera i det hela. För ännu finns det inga undersökningar som visar att det verkligen fungerar. (Nej dina avhandlingar som handlar om att torka ut lera är inte samma sak...)
Problemet är väl att de lättlurade kunderna inte är speciellt vana vid att läsa och undersöka saker via internet innan köp. Förmodligen är de inte heller efter att de blivit ute och läser och skriver på internet.
Kan de köra en negativ grej i gratistidningen Viivilla skulle det kanske kunna komma fram någon missnöjd.
Sen är det ju ofta så att man inte vill erkänna att man blivit lurad eftersom det skulle visa för ens vänner/omgivning hur dum, naiv och godtrogen man är. Om 500 personer i Sverige har köpt produkten skulle jag bli förvånad om fler än 10 vågar gå ut med att de är lurade före rikstäckande landstidningar skriver om det...
Edit: Min kusin har problem med fukt i sin källare, de började gräva för hand men tröttnade. Jag har läst något om gummiankor här... kanske en given present?
Kan de köra en negativ grej i gratistidningen Viivilla skulle det kanske kunna komma fram någon missnöjd.
Sen är det ju ofta så att man inte vill erkänna att man blivit lurad eftersom det skulle visa för ens vänner/omgivning hur dum, naiv och godtrogen man är. Om 500 personer i Sverige har köpt produkten skulle jag bli förvånad om fler än 10 vågar gå ut med att de är lurade före rikstäckande landstidningar skriver om det...
Edit: Min kusin har problem med fukt i sin källare, de började gräva för hand men tröttnade. Jag har läst något om gummiankor här... kanske en given present?
Redigerat:
Värt att notera är ju att Arid har en del reklaminslag före/efter Timells program. De produktplaceringar som sker i programmet kan ju inte på några sätt ses som ett kvitto på att de är bra/fungerar.Matstj skrev:
De har tydligen en exklusivare variant också den trådlösa.Hell00 skrev:
"Den andra varianten av elektroosmotisk omdränering, innebär att en elektroosmotisk kontrollbox placeras i källaren och ansluts till ett eluttag. Sedan sägs kontrollboxen stråla ut elektriska pulser, som gör att vattnet viker bort från källarväggarnas utsida. Produkten kallas även för trådlös elektroosmos."
Där blir haveriet totalt för Arid att de inte ger upp det helt öppna bondfångeriet, och att någon låter sig ledas in på detta. Något för Timell att testa.
EN missnöjd kund av 500 är ändå väldigt bra rating. Undar om det skulle hjälpt med en traditionell dränering hos familjen. Vissa hus är hopplösa fall. Om kunden hade rätten på sin sida varför förlorade de hos ARN, kan man fråga sig.mexitegel skrev:
Hur som helst jag tycker den här pajkasningen från Villaägarnas sida är patetisk. De får låta kunderna avgöra om de vill köpa tjänst från Arid eller inte. Vad är meningen med att dumförklara vanlig folk och ge sina experter Jesus status.
Folk behöver inte deras råd utan har lyckligtvis hjälp av sina hjärnor och kan tänka själva.
Men du måste ju själv inse att så kan man inte resonera. Att en missnöjd kund har kommit fram innebär inte att 499 st är nöjda. De kan lika gärna vara missnöjda, nöjda, eller inte bry sig nämnvärt. Däremot är det intressant att höra storyn för varför de inte är nöjda.Matstj skrev:
Kostnaderna som Arid har för att installera systemet borde inte vara många kronor i vilket fall som helst...
Så de 60000:- som de pratar om borde vara en rejäl vinst!
Den dosan på väggen kan inte kosta många kronor att tillverka...
Så de 60000:- som de pratar om borde vara en rejäl vinst!
Den dosan på väggen kan inte kosta många kronor att tillverka...
Äntligen hemma ska man ta med en rejäl skopa salt, jag vet att andra företag har köpt program och levererat projekt till programmet för att marknadsföra sig.Matstj skrev:
Det går väl nu kl 8 så det är kanske ide att ta sig till någon bekant med TV för att se om Martin är lika dum som han ser ut eller om han egentligen är smart nog att avslöja produkten men blev lack för att villaägarna avslöjade det före programmet!
Det framgår ju av artikeln: Arid har förfalskat ett fuktmätningsprotokoll. De påstår att de har mätt fuktigheten i källaren när ägarna var utomlands. Gjorde de inbrott för att mäta då eller hur gjorde de?Matstj skrev:
Är det någon som har förstått hur tekniken är tänkt att fungera?
Vad är elektroosmos?
Vad sägs den göra med fukten i källarväggar?
Jag hittar ingen förklaring iaf.
Vad är elektroosmos?
Vad sägs den göra med fukten i källarväggar?
Jag hittar ingen förklaring iaf.
Det finns förklarat i KTH-uppsatsen som finns tidigare i tråden (det står dock på engelska). Jag detaljläste inte men vad jag förstått så dras vattenmolekylerna mot ena polen av spänningen (dessutom uppstår det lite elektrolys vid bägge polerna).
Men för att det ska fungera så krävs ju som sagt var att fukttransporten av elektroosmosen är snabbare än fukttillskotteet. Och dessutom kräver det rätt mycket elektrisk effekt för att fungera.
Men för att det ska fungera så krävs ju som sagt var att fukttransporten av elektroosmosen är snabbare än fukttillskotteet. Och dessutom kräver det rätt mycket elektrisk effekt för att fungera.
Elektroosmos, det fysiska fenomenet och inte bluffen som diskuteras i tråden, är väl studerat och används tex. i analysinstrument (kapillärenektrofores). Det som händer på molekylnivå är att ytan hos det porösa materialet, alltså ytan inuti porerna, har en viss laddning, i fallet med glas/kiseloxid minusladdningar. Vattnet innehåller, av olika anledningar, positiva joner och dom lägger sig vid dessa negativa laddningar och bildar ett elektriskt" dubbellager"; minusladdningar som sitter fast på väggarna i det porösa materialet och ett lager med positiva joner utanpå det. Om vi nu lägger ett elektriskt fält över det porösa fuktiga materialet (genom att sätta en positiv och en negativ elektrod på vardera sidan) så kommer de negativa laddningarna känna en dragningskraft mot plus-elektroden men då de sitter fast händer inget med dom. De positiva jonerna i dubbellagret kommer dock att vandra mot den negativa elektroden och när de gör det även att dra med sig de neutrala vattenmolekylerna.Huddingebo skrev:
Som synes beror alltså pumpeffekten, hur mycket vatten som kan pumpas/transporteras, på spänning och strömstyrka. Och några få watt räcker inte till speciellt mycket.
Redigerat: