Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror på fallidén, lär störa mindre än en list mitt på golvet. Om det verkligen inte funkar så går det ju att ändra, betydligt jobbigare om det är uppgjutet och det måste slipas ner. Nepp, kör på fall!

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Listen kommer ju innanför dörren inte mitt på golvet. Det går också att lägga en tröskelbit modell djupare innanför dörren för att fånga upp en del av lutningen. Finns säkert något smart snyggt sätt att lösa det på om du nu vill slippa flyta och spackla m.m.

Flytspackel är ingen fara, jag har ju redan spacklat hela golvet. Det kommer se riktigt taskigt ut att höja hela golvet fram till tröskeln. Då kör jag mycket hellre på fallet :)

Så här ser det ut från båda hållen

Installation av dörrkarm med synlig tröskel och anslutning till golvytor, inklusive halvfärdigt arbete och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en öppen dörrtröskel med synlig betong och golvplattor, inneskor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir nog bra vilket som. Du är noggrann och kommer få till det, lycka till.

• Gilla
Ikeanen och 1 till
  • Laddar…
Jag har en nivåskillnad på 0,8 cm mellan två rum som har samma typ av golv. Där har jag valt att jämna ut skillnaden i en bräda som "lutar", dvs är jämn med båda golven. Jag tycker det funkar på det sättet men när man kliver på den "tröskeln" känner man av skillnaden rejält. Som tröskel i en dörröppning tycker jag det är ok. Nu är det 0,8 cm på 10 cm vilket ger en lite större lutning än vad du har. Men på klinkers innanför ytterdörren skulle jag ha försökt hitta någon annan lösning om det är möjligt. Kan du inte höja trätröskeln på ytterdörren? Dvs sätta dit en ekbit eller liknande som är 2 cm hög (på den befintliga)?

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
M
ecb182 skrev:
Kan du inte höja trätröskeln på ytterdörren? Dvs sätta dit en ekbit eller liknande som är 2 cm hög (på den befintliga)?
Min spontana tanke också. För om jag förstår bilderna rätt så blir det fall ned mot tröskeln. Riskerar det inte då att bli en riktig vattensamlare när vinter och slask kommer? Om möjlighet finns är det kanske en ide' att fortsätta med golvet i orörd golvhöjd ända fram till dörren och bygga på tröskel och karm vid sidoljuset? Men du ser bäst som är på plats själv naturligtvis. Hm, det är utmaningar att bygga om :), sällan standardlösningar går hem - hoppas på en bra lösning!

Det var Jonatan79's förslag med men det kommer bli riktigt tattigt att försöka bygga en ny tröskel. Den sitter ju fastspikad i dörren och är betsad i någon mörkare ton. Vi har aldrig fått in vatten så det skulle rinna, så jag har svårt att tro att det samlas vatten där. Jag vet att det kommer se lite knas ut men jag tror det är den snyggaste lösningen.

Hur högt över befintlig tröskel hamnar du med klinkerns överkant om du kör plant golv ända ut? Har inte sett att det måttet har redovisats någonstans.....

Svårt att se men om jag fattat det rätt ska du på med klinker även på det befintligt hallgolvet? Alltså det som är täkt?

Korvgubbe
Fall tror jag blir bäst. Betydligt mer "osynligt" än en list, och jag vet inte hur ni andra gör men jag brukar kliva över tröskeln, inte på den.

Redigerat:
Om jag flytspacklar hela vägen fram kommer jag i samma höjd som tröskeln ungefär. Sen bygger ju klinkern typ 13mm så det blir alltså 13mm över tröskeln.

Ja jag ska ha klinker på allt som är täkt. Det är golvvärmeslingor som är flytspacklade. Jag har inte lagt klinker än för jag väntade på dörren.

Då hade jag nog gjort precis som du själv skriver/tänker, dvs luta flytspacklet så att färdig klinkeryta hamnar i höjd med eller precis under överkant nuvarande tröskel

Så som jag gjort nu så slutar klinkern typ 5mm under tröskelns överkant. Jag tror inte man tänker på lutningen och så länge man inte halkar så märker nog ingen det :). Idag köpte jag Ardex Mix 35. Typ samma som Weber 318 (som inte fanns hemma) 👍

Det var nog inte den bästa produkten du kunde ha köpt... måste du inte ha 30-40mm minst på den?
Du skulle ha köpt A45 istället

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.